מי שכח את שמעון פרס בבית?

זה לא מקרה שהנשיא לא הוזמן לחגיגות היובל של הכור בדימונה

שמעון פרס לא בנה את הכור בדימונה. היו לכך עוד שותפים, במיוחד הפרופ' ארנסט דוד ברגמן, ראש הוועדה לאנרגיה אטומית שהיה הוגה הרעיון. וכמובן היה ראש הממשלה דוד בן גוריון שנתן את האישור להקמת הכור, למרות הסיכונים שהיו כרוכים בכך. והיו עוד שתרמו את חלקם. בשעתו ערכתי תחקיר מעמיק על הדרך אל הכור, והמסקנה היתה חד-משמעית: לולא שמעון פרס הכור לא היה קם.

הכור, כדאי להבין, לא הוקם בדימונה, אלא בפריז. בשנות החמישים צרפת, שכבר היה לה נשק גרעיני, הייתה ידידתנו הקרובה ביותר. אנחנו היינו זקוקים לידע, לחומרים ולמומחים שהיו ברשותם.

באותה תקופה נאסר על מעצמות הגרעין לתת ידע וחומרים למדינות אחרות. היה צריך לשכנע את הצרפתים לא רק לתת לנו את הדרוש, אלא לעשות זאת תוך הפרת הסכמים ואמנות בינלאומיים, וגם כמה חוקים.

חוצפה אינטליגנטית

פרס יצא לפריז כשרק בודדים, אם בכלל, מאמינים ביכולתו להשיג את הדרוש לנו. הוא יצר קשרים, חיבר בין אנשים, פיזר הבטחות, ובעיקר ניצל את שנאת הצרפתים למצרים בכלל, ולנשיאם נאסר בפרט. היו בסיפור הזה אלמנטים בלשיים, המון אומץ, ואין סוף חוצפה אינטליגנטית. בסוף הקצוות חוברו להם יחדיו, כולל מלחמת סיני בה השתתפה ישראל לצד הצרפתים והבריטים.

"רוח המפקד"?

אני לא יודע איך קרה שפרס לא הוזמן לחגיגות היובל של הכור שנערכו אתמול (ג') בדימונה. אבל דבר אחד נראה וודאי: מקריות לא היתה כאן. מישהו, או מי שהם, שקלו והחליטו. השם הראשון שעולה בראש הוא ראש הממשלה נתניהו. אני לא חושב שהוא האיש. יותר הגיוני שמדובר ב"רוח המפקד", הרצון לרצות את ביבי. מכל מקום, מישהו חשב על העניין והחליט להרחיק את פרס מהמקום שלא היה קם בלעדיו.

סלע הקיום

העניין אינו הפגיעה בפרס. כבודו, בטח בנושא הכור, במקומו מונח, ואיש לא יוכל להרחיק אותו מדפי ההיסטוריה. אבל יש כאן, כך אני מרגיש, פגיעה בעלת אופי לאומי. לא מדובר בסתם מבנה, היכל של דבר כזה או אחר. הכור הוא סלע הקיום של ישראל. כן, ביבי, הכור - לא מנהרת הכול שקיומנו לא תלוי בה. הוא כן תלוי בכור.

את האיש שהביא לנו את סלע קיומנו - אותו מישהו החליט לא להזמין לטכס היובל. צריך שנדע את זהותו. אם הדבר הזה לא ייעשה, ביבי, אל תתפלא אם נתפתה להאמין שאולי זה אתה.

ע"ש פרס

היום קוראים לכור "הקריה למחקר גרעיני". מה דעתכם להוסיף את המילים: "על שם שמעון פרס"? לא כפיצוי, לא כפרס, אלא פשוט כי מגיע לו?