האיש בעל 5 הכובעים: הבוס של גיא לוזון בבלגיה רכש גם קבוצה אנגלית

רולאן דושאטלה, בעלי סטנדרד ליאז' הבלגית, רכש רשמית גם את צ'רלטון מליגת המשנה באנגליה; איך הוא מצליח להחזיק ב-5 קבוצות שונות באירופה במקביל?

רולאן דושאטלה, הבעלים של מוליכת הליגה הבלגית סטנדרד ליאז', בה עובד בהצלחה רבה המאמן הישראלי גיא לוזון - מרחיב את פורטפוליו אחזקות הכדורגל שלו: בסוף השבוע הודיעה צ'רלטון אתלטיק מליגת המשנה באנגליה, כי החברה שבבעלות דושאטלה, Staprix NV, רכשה 100% מהשליטה במועדון.

על-פי עיתון "האינדיפנדנט", דושאטלה ישלם כ-24 מיליון אירו עבור העסקה שתעניק לו את כלל המניות של הקבוצה הלונדונית, שמדורגת בתחתית הצ'מפיונשיפ. רכישת קבוצות מליגת המשנה באנגליה הפכה בשנים האחרונות לעסק מבוקש מאד בקרב אנשי עסקים זרים, לאור העובדה שהישג כזה מבטיח למועדון הכנסות בגובה של כ-170 מיליון אירו החל מהעונה הנוכחית.

דושאטלה, 67, חבר פרלמנט לשעבר בבלגיה, דורג ב-2011 במקום ה-18 ברשימת עשירי המדינה, עם הון המוערך ב-502 מיליון אירו, שאת רובו צבר בעסקי האלקטרוניקה. באופן אבסורדי, צ'רלטון תהיה קבוצת הכדורגל החמישית באירופה בה יש לו עניין: מלבד ליאז' אותה רכש ב-2011, יש לו גם את סנט. טרוידן מליגת המשנה בבלגיה, אויפשט מהליגה הבכירה בהונגריה, בנוסף לקבוצה מהליגה הרביעית בחשיבותה בגרמניה (קרל-זיס ג'נה, עליה השלים את ההשתלטות בחודש שעבר תמורת 2 מיליון אירו).

דושאטלה מצליח לעקוף את תקנות הבעלות הצולבת של אופ"א והליגות השונות באירופה באמצעות העברת המניות על שמם של קרוביו ובני משפחתו. כך למשל, בסנט. טרוידן מחזיקה על הנייר חברתו לחיים של דושאטלה, ואחד מילדיו הוא הבעלים הרשום של אויפשט.

ייתכן כי העסקה האחרונה, שעדיין זקוקה לעבור את האישור המשפטי של רשויות הכדורגל באנגליה לפני שתושלם סופית - תסמן את סוף דרכו של דושאטלה בליאז', לאחר שכבר הצהיר במהלך העונה החולפת כי הוא מעוניין למכור את המניות שלו במועדון. במהלך העונה, למרות ההצלחה על המגרש, הוא נאלץ להתמודד עם מחאות מצד האוהדים של הקבוצה - שזעמו בין היתר על העובדה כי הוא העביר חלק מכספי המועדון לאחת מהחברות שלו. לטענתו, טען כי לדבר אין השפעה על הפיננסיים של סטנדרד, וכי מדובר על פעולה שנעשתה לצורכי מס בלבד.