לפיד ואריאל: חוק הדיור הציבורי ייכנס לתוקף באופן מיידי

ההחלטה להכניס לתוקף את חוק הדיור הציבורי המקורי באופן מיידי היא גם בעקבות לחץ של בג"צ שדן בנושא ■ חוק הדיור הציבורי מאפשר לדיירי הדיור הציבורי לקנות את הדירה בה הם מתגוררים

חוק הדיור הציבורי נכנס לתוקפו באופן מיידי, כך הודיעו הערב (ב') שר האוצר ויו"ר קבינט הדיור, יאיר לפיד, ושר הבינוי והשיכון, אורי אריאל.

כזכור, כבר בתחילת השנה "הופשר" חוק הדיור הציבורי שחוקק רן כהן בשנות ה-90 והוקפא שנה אחר שנה במסגרת חוק ההסדרים. בחודשים האחרונים קידמו במשרדי השיכון והאוצר שינויים בחוק שאומרים להפנות את התמורה ממכירת הדירות של הדיור הציבורי בעיקר לסיוע בשכר דירה, בניגוד להוראות החוק המקורי שקובע כי התמורות יעברו לרכישת דירות חדשות לשימוש זכאי הדיור הציבורי. ההחלטה להכניס לתוקף את חוק הדיור הציבורי המקורי כעת באה גם בעקבות לחץ של בג"ץ, שדן אתמול בנושא. את העתירה הגישו חבר הכנסת אילן גילאון (מרצ) ומחוקק חוק הדיור הציבורי רן כהן. הרכב השופטים בראשות מרים נאור הודיע שבעוד שבוע תתפרסם החלטת ביהמ"ש.

"אני שמח מאוד על ההחלטה שהתקבלה באיחור של שנה", אמר כהן, "זהו החוק של חיי ושל דיירי הדיור הציבורי. אני רק מקווה שהממשלה אינה עומדת להערים קשיים. על הממשלה להורות לחברות המשכנות לרכוש דירות חדשות בכסף שנצבר". גם חבר הכנסת גילאון הגיב על ההחלטה: "חבל שנדרשנו להמתין שנה בהליכים בבג"ץ כדי ששר האוצר יעשה את המובן מאליו. השאלה היא אם חלקו השני של חוק הדיור הציבורי הקובע כי רווחי המכירה יועברו לצורך חידוש מאגר הדיור, ימומש. אחרת, שוב יהיה זה ניסיון להרוויח זמן בביהמ"ש ולרוקן את חוק הדיור הציבורי מתוכן ואת מאגר מדירות".

חוק הדיור הציבורי מאפשר לדיירי הדיור הציבורי לרכוש את הדירה שבה הם מתגוררים בהנחה משמעותית. נכון להיום מדובר בכ-61 אלף דירות.

מי שירצה לממש את זכות הרכישה יצטרך לעמוד בקריטריונים הכוללים בין השאר מגורים בדירה במשך 5 שנים לפחות. לאחר תקופה זו תהפוך ההנחה, שיכולה להגיע על פי החוק המקורי אף ל-80% מערך הדירה, מהלוואה למענק מלא. להחלטה להפעיל את החוק המקורי ולא את הנוסח המחודש שרצו במשרדי השיכון והאוצר שתי משמעויות: האחת, שדיירים יוכלו כבר בשבועות הקרובים לפנות לחברות המשכנות כדי להתחיל בתהליך. האחרת, שכספי התמורה ממכירת הדירות ישמשו רק לרכישת דירות חדשות לדיור הציבורי ולא לסיוע בשכר בשכר דירה, כפי שהוצע.