מבליינית במועדונים למהפכנית: הכירו את עו"ד סיגל רוסק-גיסין

במשך שנים היא שימשה כעו"ד בלשכת התביעות של המשטרה בתיקי אלימות נגד נשים, אבל הקושי והתסכול מוטטו אותה ■ לפני 3 שנים החליטה עו"ד סיגל רוסק-גיסין להשאיר מאחור את חייה הקודמים ולהקים עסק משלה: סוכנות לפונדקאות

במשך 3 שנים ישבה על המדוכה ועדה מטעם משרד הבריאות בראשות פרופ' שלמה מור יוסף, עד שיצאה בהמלצה לפתוח את תהליך הפונדקאות לכולם. לכאורה, רפורמה: מדינת ישראל תתיר לזוגות חד-מיניים או לאנשים לא נשואים ליהנות גם כן מחוק הפונדקאות. אלא שבפועל, אם פונדקאית לזוג רגיל מקבלת לכל הפחות 160 אלף שקל עבור ההליך, ואילו במקרים אחרים, של זוג הומוסקסואלי, התנאי הוא שזו תהיה פונדקאות אלטרואיסטית, כלומר שהאם הפונדקאית תעשה זאת בהתנדבות.

את עו"ד סיגל רוסק-גיסין, הבעלים של סוכנות הפונדקאות "חיים חדשים", זה הרתיח. "חוק ההסכמים לנשיאת עוברים (חוק הפונדקאות, ת"ב) שנחקק ב-1996, הוא אחד החוקים המתקדמים והמפותחים בעולם, אבל עם השנים נוצרו שינויים עמוקים בתא המשפחתי, שגרמו לקהילת הלהט"בים לצאת למאבק לשינוי החוק. צריך להבין שהם אזרחים שווי זכויות ולא אזרחים סוג ב'. אמרתי לפרופ' מור יוסף, בוא ותודיע בריש-גלי: הומואים, אל תעשו פונדקאות בארץ".

- מה הוא ענה לך?

"ההסבר שלו היה שקשה למצוא נשים פונדקאיות בארץ, מעט מאוד מוכנות לעשות את זה, כך שאם נאפשר גם לזוגות חד-מיניים, זוגות שבאמת צריכים לא ימצאו פונדקאות".

- כלומר, לשיטתו זוגות חד-מיניים "לא באמת צריכים"?

"הסברתי לו שהומואיות זו לא בחירה, הם לא בוחרים את זה כמו שבוחרים ירקות בסופרמרקט".

זמן קצר לאחר פגישתנו יצאה שרת הבריאות יעל גרמן בהודעה דרמטית, כי לא תקבל את מסקנות הוועדה, אלא תפעל לקדם חוק שוויוני שיתיר גם לזוגות חד-מיניים להיעזר באם פונדקאית בתשלום.

- את בוודאי מרוצה.

"זה דבר נהדר שגרמן החליטה לשים קץ לאפליה הפסולה, ולהשוות בין זוגות סטרייטים לזוגות חד-מיניים. אם המפלגות הדתיות יתנו לה להעביר את החוק, זו כבר שאלה אחרת.

"ואגב, למרות שהיא מקדמת חוק טוב ומתקדם, יש שם כמה בעיות. היא הודיעה שכל זוג ללא ילדים יוכל להביא רק ילד אחד באמצעות פונדקאית. זו בעיניי דיקטטורה, פה זה לא סין. ואם זוג רוצה שני ילדים? הרי אם הוא לא ימצא פונדקאית, ממילא הוא לא יוכל להביא עוד ילד, אז למה לעגן את זה בחוק? זו החלטה לא שפויה. מאפשרים כל-כך הרבה הפריות לנשים, אבל חוסמים לידה באמצעות פונדקאות. גרמן גם מעוניינת להגביל נשים שהיו בהריון יותר מפעמיים מלהיות פונדקאיות, כשיש נשים בבני ברק שעוברות עשר לידות ולא קורה להן כלום".

- את לא חושבת שצריך להפעיל בלמים, על מנת שנשים לא יהפכו למכונות לידה?

"דיברתי עם רופאי פריון רבים שהודו שההחלטה של גרמן להוריד מ-3 לידות לשתיים היא שרירותית ולא רפואית. לא הייתה סיבה להגביל עוד יותר, כשגם ככה אין מספיק נשים שמוכנות להיות פונדקאיות".

- בעקבות ההחלטה, עירית לינור דיברה על ילדי פונדקאות כמוצר צריכה.

"עירית לינור יודעת להוליד ילדים, וגם אני. היא אדם שבע, היא יכולה לעשות ילד מתי שהיא רוצה. אם היא לא הייתה יכולה לעשות, היא כנראה הייתה מדברת אחרת. אדם צריך לצאת מעצמו, מהמקום שלו, ולהסתכל על האחר. להיות עם חמלה כלפי אחרים שלא יכולים, כלפי מגבלותיהם של הזולת".

- למה בעצם לא לפנות לפונדקאות בחו"ל?

"כי היא יקרה מאוד, מסובכת ביורוקרטית, ולא מאפשרת להיות קרובים להליך, לאם שנושאת את הילד. חוץ מזה, מטעמים הומופוביים הודו סגרה את שעריה בפני זוגות חד-מיניים, והאפשרויות הצטמצמו עבורם עוד יותר".

החודש דווח כי גם תאילנד עלולה להפסיק להיות יעד פונדקאות - אם טיוטת החוק שהוגשה בנושא תעבור, יופסקו שירותי הפונדקאות המסחרית במדינה.

*** הכתבה המלאה - במגזין "ליידי גלובס" הנמכר בסטימצקי.