עוד אקזיט ישראלי: מוביקסל נרכשת ב-10-20 מיליון דולר

שתי החברות פועלות באותו תחום כך שמיזוג ביניהן היה מתבקש מזה תקופה ארוכה אולם רק כעת הוא יצא לפועל

מיזוג בין חברות ישראליות הוא דבר נדיר, אך בין החברות הישראליות שמספקות שירותים וציוד לעולם הטלקום אפשר למצוא מספר גדול יחסית של מיזוגים ורכישות. שתיים מהחברות הישראליות הבולטות בתחום - פלאש נטוורקס ומוביקסל, שכל אחת מהן ביצעה שתי רכישות בהיסטוריה - מתמזגות היום כאשר התהליך מתבצע פורמאלית כרכישה של מוביקסל על ידי פלאש, שנחשבת לגדולה יותר. סכום העסקה לא פורסם אולם על פי הערכות מדובר ב-10-20 מיליון דולר.

לפלאש, שהוקמה ב-1996 ע"י עידו בן דויד ורני פרלמן, ומנוהלת על ידי ליעם גלין, יש היסטוריה של רכישות של חברות ישראליות: היא התמזגה ב-2003 עם חברת Adjungo Networks, ובשנת 2008 רכשה את חברת יונפייר. בסך הכול גייסה פלאש מאז הקמתה כ-61 מיליון דולר, על פי IVC, ובין משקיעיה ניתן למצוא את קרנות אוורגרין, אתגר, HarbourVest, גיזה וקונקורד וכן הלוואה מקרן פלנוס.מוביקסל הוקמה ב-2000 על ידי יהודה אלמליח ואמיר אהרוני, ומנוהלת בשנה האחרונה על ידי קלוד גז.

החברה גייסה כ-40 מיליון דולר בשנות קיומה, מהקרנות אייפקס אירופה, אינטל קפיטל, SMAC Partners של חברת סימנס, וכן קומברס, שהחזיקה בה באחוזים בודדים. מוביקסל רכשה ב-2010 את 724 Solutions האמריקנית ואת נכסי חברת אדאמיינד מקבוצת אמבלייז ב-2007. בשתי החברות, היקפי הרכישות, מבחינת הפעילות וכוח האדם, לא התקרבו לסדרי הגודל שמנסים לבצע כעת.

הדמיון בין החברות הוא רב: שתיהן יושבות באזור השרון; פונות לאותו התחום - אופטימיזציה של העברת נתונים על גבי הרשתות הסלולריות; עם מספר עובדים דומה, 150-200; ופונות לאותן הלקוחות: ספקיות השירותים הסלולריים. אלא שלכל חברה יש מיקוד מעט שונה אסטרטגית (מוביקסל התרכזה יותר בייעול העברה של וידיאו על גבי הרשתות) וגם גיאוגרפית, כך שהמיזוג מאפשר גם השלמה של יכולות.

המיזוג בין החברות לא הפתיע ואפילו התבקש. מה שמפתיע בנושא הוא רק התזמון המאוחר שבו התרחש המיזוג ולא מוקדם יותר במהלך חייהן של החברות. הקירבה האסטרטגית בין החברות הפכה גם לבעיה שהביאה למלחמות מחירים, כפי שמודה גז: "הגענו למצבים שלקוחות גדולים שלנו הבינו שיש שני שחקנים והיו מכניסים את פלאש למשחק רק בשביל להוריד מחירים".

בשתי החברות, החלו לשקול מיזוג כבר ב-2008, ולאורך השנים האופציה עלתה וירדה מספר פעמים, מה שניתן לשייך לקשיים המובנים בבעלות על חברות ישראליות. בפעם האחרונה שדיון על מיזוג שכזה עלה על הפרק לפני מספר חודשים, העסקה התרוממה. הסיבה, היא כנראה מצבה של מוביקסל, שלא הצליחה בתקופה האחרונה, ונאלצה לבצע מספר סבבי פיטורים ב-2012.

היקפי המכירות של החברה עמדו בשנה האחרונה על סדר גודל של 10-20 מיליון דולר והיא לא הייתה רווחית. בפלאש, לעומתה, יש רווחיות כבר שלוש שנים והיקפי המכירות שלה הגיעו לכ-40 מיליון דולר בשנה. לגבי המשך הדרך, אומר גלין, כי סדר הגודל המשותף, מאפשר לכוון גבוה. "הכיוון הוא בהחלט IPO", הוא מציין. בחברה המשותפת יהיו מעל ל-300 עובדים, והתהליך יכלול מן הסתם גם פיטורי חלק מהעובדים, כחלק מה"סינרגיה" בין החברות.