מלחמת עולם בעיריית בת-ים בעניין אישור מכרז

יו"ר ועדת המכרזים בעירייה טוענת כי העירייה אישרה מכרז שלא כדין, ושלחה מכתב לזוכים כי המכרז מבוטל ■ מנכ"ל העירייה: "מדובר בטענות-סרק. המכרז התנהל כדין"

מלחמת עולם בעיריית בת ים. בשבוע שעבר הכריזה עיריית בת ים על תוצאות מכרז לתכנון ובניית חלק ממרכז העסקים החדש של העיר. העירייה אף הודיעה ליזמים על הזכייה.

באותו הזמן, מי שאמון על סוגיית המכרזים במועצת העיר, אירנה גנין, המכהנת כיו"ר ועדת המכרזים, טוענת כי מדובר במחטף וכי המכרז האמור לא אושר על פי הכללים הנדרשים ולכן המכרז כמו גם הזכייה אינם תקפים. גנין אף הגדילה לעשות ואף שלחה מכתב לזוכה במכרז, חברת מגדל בת הים אופק ייזום ובנייה, בו בישרה לה על כך שזכייתה אינה בתוקף: "הנני להודיעך כי ועדת המכרזים של עיריית בת ים בישיבתה מיום 31/12/13, לא אישרה את ההצעה שהוגשה על ידי חברת מגדל בת הים אופק יזום ובניה בע"מ למכרז פומבי 20/12. אנו מודים לכם על השתתפותכם במכרז".

הרקע לטענות של גנין הוא בין היתר שהתנהלות צמרת העירייה בכל הנוגע לאישור המכרז לא הייתה תקינה וכי ההחלטה לאשר את המכרז התקבלה שלא בנוכחותה. "הועדה כונסה לדון במכרז ב-18/12 והתברר שאף אחד מחברי הועדה לא קיבל את מסמכי המכרז ועל כן החליטה הועדה לשוב ולדון שבועיים מאוחר יותר על מנת להבין את היקף המכרז והמשמעות שלו", כך כתבה גנין במכתב חריף שנשלח לראש העיר שלמה לחיאני. "שלא בידיעתי, כיו"ר הועדה זימנת אתה כראש העירייה את הוועדה למרות שאין לך כל סמכות חוקית לעשות זאת ליום 22/12. למרות זאת הגעתי לישיבה פתחתי אותה כנדרש והזכרתי את ההחלטה שהועדה קיבלה יומיים לפני כן. לבסוף נעלתי את הישיבה".

גנין ממשיכה וכותבת כי למרות שנעלה את הישיבה הסתבר לה בדיעבד כי הישיבה המשיכה בלעדיה וללא נוכחותם של ארבעה חברי ועדה נוספים: "המשיכה כביכול הישיבה שננעלה ואישרה את המכרז. לעניות דעתי העניין גובל בפלילים ובקבלת החלטה בחוסר סמכות". עוד מציינת גנין כי מפרוטוקול הישיבה עולה כי "חברי הועדה שאישרו את המכרז כביכול, לא קיבלו כלל את מסמכי המכרז ואישרו מכרז מבלי שהיה בידם כל מידע על פרטיו. במסמכי המכרז נאמר שוועדת המכרזים תמנה ועדת משנה, המורכבת ממומחים שיבדקו את המכרז. הועדה לא הוקמה ולכן לא ברור כיצד אותם חברי ועדה הצביעו".

גנין סיכמה את מכתבה בכך שהמכרז לא אושר וכי: "הואיל ומדובר באחד המכרזים החשובים של עיריית בת-ים, בה היא מוכרת את עתודות הקרקע האחרונות שלה. מן הראוי לקיים דיון על המשמעיות הכספיות וחברתיות על העיר, במקום זאת אתה ואנשייך פועלים באופן משונה ובלתי חוקי לאשר את המכרז בכל מחיר ובמהירות הבזק. מבדיקה שעשייתי יחד עם חברי לוועדה עולה, כי הנתונים שהוצגו במכרז בלתי נכונים בעליל ולא משקפים נכונה את המציאות הכלכלית".

בתגובה להאשמות החמורות, בעיריית בת ים טוענים כי מדובר בטענות סרק. "מכתבך אינו משקף את העובדות לאשורן", כתב מנכ"ל עיריית בת ים ארז פודמסקי-שקד לגנין במכתב תגובה לטענותיה. לטענת פודמסקי-שקד, הליך המכרז היה תקין וכך גם קבלת ההחלטה על הזוכה: "כל אנשי המקצוע שהיו מעורבים בהכנת ו\אוהערכת השווי נשוא המכרז היו נוכחים בועדת המכרזים, ענו לכל שאלה ו\או סוגיה שהועלתה על ידי חברי הועדה בוועדה עצמה. התקיים דיון במשך שעה ארוכה בעניין וכל שאלה זכתה להסבר ומענה עמוק.... על אף כל האמור בחרת, ביחד עם חברייך לדחות את ההחלטה במכרז וזאת בטענה כללית ובלתי מובנת כי מדובר במכרז המשתרע על פני עמודים רבים, טענה שהיא במהותה טענת סרק שכן כל המידע הרלוונטי היה בפני חברי הוועדה ולא נשמעה כל שאלה שלא ניתן לה מענה".

עוד מוסיף פודמסקי-שקד כי דחיית הישיבה והתנגדות לאשר את המכרז נובעת ממניעים פוליטיים של גנין וחברי ועדה נוספים השייכים לאופוזיציה: "בכך למעשה עשיתם שימוש במכרז ככלי ניגוח פוליטי". עוד נכתב כי גנין לא יכלה לסגור את הישיבה ולעזוב כפי שעשתה, זאת על פי חוות דעת של היועצת המשפטית של העירייה. מסיבה זו, מסביר פודמסקי-שקד המשיכה הישיבה והתקבלה ההחלטה על הזוכה במכרז: "יוצא אם כן כי החלטת הועדה מיום 22/12 נעשתה כדין והיא תקפה". לגבי הטענה כי לא התכנסה ועדת משנה כתב פודמסקי-שקד כי "ועדת המשנה הייתה הועדה המקצועית שכללה את היועצת המשפטית חנה כהן, עו"ד יונתן טיסונה ממשרד עו"ד עמית פולק מטלון, וכן את מר יורם ברק שמאי העירייה אשר דנו והביאו בפני הועדה את הדברים באמצעות חוות הדעת של היועצת המשפטית".

בסיכום התייחסות העירייה כותב פודמסקי-שקד לגנין: "כל מי שעוסק בעינייני הציבור, שכיר ונבחר כאחד, חייב לשים את הדין, התנהלות הראויה, וטובת הציבור מעל הכל. משבחרת לצערי להעדיף אינטרסים פוליטיים על פני התנהלות תקינה לא נותר לנו כרשות להפעיל את סעיפי החוק שנועדו לרסן התנהגות חסרת אחריות כהתנהגותך שלך כפי שהיא עולה מעובדות המקרה".

אריה בר, אחד מהשותפים בחברה היזמית שזכתה במכרז מסר ל'גלובס כי: "אנחנו קיבלנו חוזה וחתמנו עליו. זו בעיה פנימית של העירייה והם צריכים לפתור אותה. אנחנו לא צד בכל הסכסוך הזה".