המבקר בודק את הפיקוח והרגולציה בענף הבנייה

הבדיקה תתייחס גם לבחינת פעילות מכוני הבדיקה בתחום הבנייה ■ הבדיקה החלה עוד לפני קריסת המרפסות בחדרה בפרויקט גינדי פארק של גינדי השקעות

משרד מבקר המדינה בודק את תחום הפיקוח והרגולציה בענף הבנייה - כך נודע ל"גלובס". הבדיקה, שהחלה בשבועות האחרונים, תתייחס גם לבחינת פעילות מכוני הבדיקה בתחום הבנייה.

יש לציין כי המבקר יוסף שפירא החל בבדיקה עוד לפני מקרה קריסת המרפסות בחדרה בפרויקט גינדי פארק של חברת גינדי השקעות. ממשרד המבקר נמסר היום (ד') כי "בדיקת המבקר נמצאת בשלבים הראשוניים".

כזכור, לפני שבועיים קרסו שתי מרפסות בבניין מגורים חדש ברחוב נחל פרת בעיר חדרה. יזם הפרויקט הוא חברת גינדי השקעות, והקבלן המבצע הוא חברת אורתם מליבו. מאז הקריסה הוכרז הבניין כמסוכן, ובוטל טופס האכלוס שניתן לו על-ידי העירייה.

במקביל, בנתה החברה גם בניין תאום סמוך, ובעקבות קריסת המרפסות בבניין הראשון החליטו בעיריית חדרה לפנות גם את הבניין השני. בניין זה היה מאוכלס במלואו, ובעלי הדירות פונו לדיור חלופי שמממנת החברה היזמית.

מאז קריסת המרפסות פורסמו כמה חוות-דעת שהצביעו על כשלים במרפסות, על מחסור בברזלים ובבטון. טרם נקבע על מי תוטל האחריות לקריסה.

ימים ספורים לאחר הקריסה הודיעו רוב בעלי הדירות בבניין הסמוך לזה שבו קרסו המרפסות לחברה היזמית כי הם רוצים לבטל את חוזי הרכישה. כדי לנסות לגשר בין בעלי הדירות לחברה נשכר על-ידי גינדי השקעות גורם שלישי, עו"ד צבי האוזר, מי שכיהן כמזכיר הממשלה עד לאחרונה.

לאחר יותר משבועיים שבהם שוהים בעלי הדירות בבתי-מלון, קיבלה חברת גינדי השקעות את דרישת בעלי הדירות שגובתה על-ידי ראש עיריית חדרה למציאת דיור הולם יותר.

בעקבות כך נמצאו דירות להשכרה בקרבת הפרויקט המקורי שאליהן יוכלו לעבור בעלי הדירות. את הדירות תשכור בעבור המשפחות חברת גינדי השקעות. על-פי הערכות של גורמים המעורים במקרה, מדובר בתקופה של כמה חודשים עד שיוכלו לשוב לבניין.

נכון להיום גם אנשי משרד השיכון מקיימים בדיקה של המקרה. צוות מקצועי של אנשי המשרד בוחן אם החברות עברו על חוקי התכנון והבנייה. גם המשטרה טרם סיימה את החקירה.

במקביל לחקירות ולדוחות שמכינים, גם בזירה הפוליטית נשמעים קולות ביקורת על התייחסות השרים הרלוונטיים בממשלה למקרה קריסת המרפסות.

"שרי הליכוד והבית היהודי מגיעים במהירות האור להצטלם בבקעת הירדן או באיזו התנחלות מבודדת, אבל אף אחד מהם לא חשב לרגע לקפוץ לחדרה להצטלם על רקע המרפסות שקרסו", כך אומר חבר הכנסת איציק שמולי (עבודה). "אני מניח שאם הייתה קורסת מרפסת במגרון או על איזו גבעה ברחלים - שרי הכלכלה, הפנים והשיכון היו טסים לשם. זה מראה בדיוק איפה המחויבות האמיתית שלהם. בכל מדינה מתוקנת השר הממונה היה מגיע לאתר כדי לבחון את העובדות ולתקן את הדרוש תיקון. במקרה זה חדרה פשוט נמחקה מהמפה מבחינתם. המקרה בחדרה יכול היה להסתיים באסון, ואדישותה של הממשלה פשוט מקוממת".