אוריאל לין: "אם הארנונה לא תוחזר - נעתור לבג"ץ"

המגזר העסקי מאיים שיעתור לבג"ץ אם המדינה לא תחזיר מאות מיליוני שקלים שנגבו בעקבות ייקור אוטומטי של הארנונה ■ לין: "הגענו לשיא כושר הספיגה"

איגוד לשכות המסחר בתל-אביב מזהיר כי יעתור לבג"ץ נגד משרדי הפנים והאוצר ונגד 60 רשויות מקומיות בגין ארנונה חריגה שגבו מבעלי עסקים ב-2012.

לדברי נשיא האיגוד, אוריאל לין, על משרדי הממשלה להורות לרשויות להחזיר באופן רטרואקטיבי את הכספים שגבו מבתי עסק, וזאת לאחר שהמדינה הודתה כי האישורים לייקור הארנונה ניתנו במסגרת של מנגנון אישורים אוטומטי.

לין אומר כי בהתבסס על ייקור הארנונה ב-2012, על הרשויות להחזיר למגזר העסקי כ-200 מיליון שקל, לאחר שייקור המס השפיע גם על היקף הארנונה שהמשיכו הרשויות לגבות מבעלי עסקים גם ב-2013.

מוקדם יותר השבוע חשף "גלובס" מהלך שתכננו משרדי האוצר והפנים, לאשר בוועדת הכספים של הכנסת שינוי בתקנות באופן שיתיר לרשויות לבקש ממשרדי הממשלה לשנות את שיטות החישוב שעל בסיסן נקבעת הארנונה.

המהלך התפרש כניסיון להעלות בעתיד את תעריפי הארנונה ועורר גל של התנגדויות, שהוביל אתמול (ג') את יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי, להודיע על ביטול הדיון.

"אין די במניעת הדיון על שינוי חישובי השטח בגביית הארנונה בוועדת הכספים אתמול", אמר היום (ד') לין. "אם דרישתנו ממשרדי האוצר והפנים לביטול רטרואקטיבי של אישורים חריגים שניתנו לרשויות לא תתקבל - תוגש עתירה לבג"ץ בתוך ימים. אנו דורשים להקפיא את המשך גביית הארנונה החריגה למגזר העסקי בשנת 2014".

ב-2012 הועלתה הארנונה הכללית ברשויות בשיעור של 3.1%. באיגוד לשכות המסחר טענו כי באותה שנה ניתנו בידי משרדי האוצר והפנים אישורים גורפים להעלאות חריגות בארנונה למגזר העסקי בשיעורים משתנים שבין 4% ל-25% בכ-60 רשויות.

בהליך שמנהלת בבג"ץ לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים בעקבות ייקור הארנונה לעסקים בערים פתח-תקווה וקריית גת, חשפה פרקליטות המדינה בשם משרד הפנים כי באותה שנה הופעל במשרד הפנים הליך למתן אישור אוטומטי לייקור הארנונה. זאת, בשל העומס הרב שנוצר במשרד בשל הבקשות הרבות שהוגשו באותו זמן בידי הרשויות.

"אישור חריג אינו יכול להינתן אוטומטית", טוען לין, "אלא חייב להינתן על בסיס בדיקה ספציפית באשר לרשות נתונה כדי לקבוע אם הבקשה מצדיקה חריגה מהנורמה הכללית. שרי האוצר והפנים לא נהגו כך ב-2012".

גורמים במשרד הפנים הבהירו השבוע כי האישורים האוטומטיים ניתנו באופן חריג ב-2012 בלבד, וכי מאז כל בקשה של רשות מקומית לייקר את גובה המס כרוכה באישור שרי הפנים והאוצר. שם הבהירו כי רבות מבין הבקשות שמוגשות בידי הרשויות לייקור הארנונה נדחות.

"מגזר המסחר והשירותים כבר הגיע לשיא כושר הספיגה שלו, והעלאות ארנונה נוספות יפגעו אנושות בעסקים", מזהיר לין.