גוגל תשלם עוד 800 מיליון שקל מס בגין עסקת Waze

הערכות: גוגל תעביר את הקניין הרוחני של החברה הישראלית למקלט מס ■ בכך יגיע סך תשלומי המס בעסקה גוגל-Waze לכ-1.3 מיליארד שקל ■ גוגל רשמה כמעט את כל הוצאות העסקה כקניין רוחני משיקולי מס

חברת גוגל תשלם מס נוסף בהיקף 800 מיליון שקל (כ-230 מיליון דולר) בגין עסקת רכישת Waze. זאת, על רקע כוונת החברה להוציא את הקניין הרוחני של Waze מחוץ לישראל, וככל הנראה להעבירו למקלט מס.

במועד רכישת מניות Waze גוגל כבר שילמה מס בהיקף של כחצי מיליארד שקל (מס רווח הון הנגזר מסכום העסקה), וכעת תשלם את המס הנוסף על הוצאת הקניין הרוחני מהארץ. בכך, יגיע סך תשלומי המס בעסקת גוגל-Waze לכ-1.3 מיליארד שקל.

גוגל רכשה את Waze ביוני האחרון תמורת 1.1-1.3 מיליארד דולר במזומן. במעמד הרכישה הדגישה גוגל כי משרדי Waze יישארו בישראל ויפעלו בצורה עצמאית, כאשר המטרה שלה היא לספק מידע טוב יותר על עומסי תנועה למשתמשים.

"שום דבר משמעותי לא ישתנה ב-Waze", אמר בזמנו מנכ"ל Waze, נועם ברדין. "אותם אנשי Waze ימשיכו ליצור איתכם וימשיכו להמציא מוצרים ושירותים, כדי להפוך אותם ליותר חברתיים, פונקציונליים וכאלה שיעזרו לנהגים ביומיום. העובדים שלנו, המנהלים, המייסדים ואני מחויבים לחזון לשנים רבות נוספות".

ואולם, כעת מתברר כי גוגל מעוניינת להעביר את הקניין הרוחני של Waze לאחת החברות בקונצרן מחוץ לישראל - דבר מקובל בקרב חברות הרוכשות סטראט-אפים ישראלים, וזאת משיקולים שונים, בהם שיקולי מס. ברשות המסים ראו בכך עוד אירוע מס, ודרשו מהחברה עוד כ-230 מיליון דולר כאמור.

מגוגל לא נמסרה תגובה, וברשות המסים סירבו להגיב מטעמי סודיות.

על הכוונת

כפי שפורסם ב"גלובס", על רקע הפריחה בענף ההיי-טק, חברות היי-טק ישראליות שעשו אקזיטים של מיליונים נמצאות זה מכבר על הכוונת של רשות המסים. בימים אלה מצויות מספר חברות ישראליות בעיצומה של מחלוקת עם הרשות על היקף המס שהן אמורות לשלם לקופת המדינה, על רקע מה שמכונה ברשות "שינוי מודל עסקי".

לטענת הרשות, אקזיטים ישראליים המתבצעים בשני שלבים - מכירת מניות החברה בשלב ראשון בסכומי-עתק, ומכירת ה-IP של החברה בשלב שני בסכומים זניחים - מהווים מכירה אחת, וימוסו בהתאם, ולא על-פי הסכום הנמוך שננקב בעסקה השנייה.

"גלובס" חשף בעבר כי בין החברות שניהלו או עודן מנהלות מאבקים משפטיים מול רשות המסים בעניין זה נמצאות גם ענקית השבבים האמריקאית ברודקום (שביצעה ב-2008 מספר רכישות של חברות היי-טק ישראליות) וכן החברות eBay ופייפל המפורסמת בקשר לעסקת הרכישה של חברת פרוד סיינס ב-169 מיליון דולר ב-2007.

אבן-דרך

ואולם, המקרה של גוגל שונה. גוגל לא ניהלה מאבק מול רשות המסים. להיפך - ל"גלובס" נודע כי גוגל קיבלה מראש את עמדת רשות המסים באשר למיסוי הוצאת הקניין הרוחני מהארץ, בהתאם לתמורה שהתקבלה בגין עסקת רכישת מניות Waze, ותשלם מס רווח הון מלא על הוצאת הקניין הרוחני בשלב השני של העסקה.

ברשות רואים בתיק זה אבן-דרך וסמן לחברות אחרות שעושות עסקאות דומות בישראל, ובמיוחד לאלה שכבר מנהלות מולן מאבקים משפטיים בנושא זה.

גורם ברשות המסים מסר כי קיימים לפחות 5 מקרים הנידונים בימים אלה בבתי המשפט העוסקים במחלוקת האמורה.

מתעניינות ב-IP

הרקע למחלוקת הוא אופן ביצוע עסקאות הרכישה של חברות טכנולוגיה ישראליות על-ידי חברות בינלאומיות - רכישת המניות של הסטארט-אפ הישראלי, לעתים במאות מיליוני דולרים, ובהמשך - לכאורה ללא קשר לעסקה הראשית - מעבירות החברות הרוכשות את הקניין הרוחני, ה-IP, של החברה לחברות קשורות אליהן במחיר נמוך משמעותית, לעתים במיליונים ספורים בלבד או עשרות מיליונים.

בפועל, החברות הזרות הרוכשות את חברות הטכנולוגיה הישראליות מתעניינות ב-IP, בטכנולוגיה, ולא בכוח-האדם בחברה הישראלית (לעתים גם לצוות חשיבות רבה, אך הפיתוח הטכנולוגי הוא שמכתיב את המחיר הגבוה של העסקאות). ואולם, שיקולי חיסכון במס מניעים את כל הנוגעים בעסקה לבנות את העסקה כעסקת מכר מניות, ולא עסקה למכירת ה-IP.

ביולי 2010 פירסמה רשות המסים נייר עמדה, ובו הבהירה את עמדותיה בדבר השלכות המס במקרה של "שינוי מודל עסקי", בחברות בעלות מפעל בתחומי הטכנולוגיה, הכולל העברת סיכונים ונכסים בלתי מוחשיים מהחברה הישראלית לצד קשור.

בין היתר צוין כי החברה עשויה להיות מחויבת במס על רווח ההון בגין הנכסים במקרה שפעילות כלשהי, או העסק החי, או נכסים מוחשיים, או נכסים בלתי מוחשיים יוצאים מרשות החברה הישראלית.

על רקע עמדתה זו, רשות המסים הוציאה לחברות שומות מס גבוהות בעשרות אחוזים מהסכומים הראשוניים, דבר שגרר מחלוקות מול הרשות, שחלק מהן נדונות בבית המשפט.