מנהרת הזמן

כולנו שמנו את המשבר הכלכלי של 2008 במרחב ההיסטוריה, וחוזרים כעת לבחון את המציאות הנשקפת בהווה ■ מה אנחנו מוצאים בשנת 2014

רק נכנסנו לינואר ונשאלת השאלה מה קורה פה - איפה עליות השערים של ינואר, למה יותר ויותר מניות נכנסות למגמת ירידה, האם מדד הפחד VIX וסימני החיים של הזהב רומזים לנו משהו, ומה עם סין.

מחשבה אחת שעולה בראשנו, היא כי בעוד עד 2013 הדברים נבחנו בהשוואה לטראומת העבר של משבר 2008 - חיפשנו, למשל, שיפור בתעסוקה וברווחיות; הרי 2014 היא שנת המעבר להתבוננות בהווה ובעתיד - מה באמת קורה פה, איפה התלהבנו מדי ואילו מגזרים ומניות שכחנו. אם תרצו, סמלית וגם ממשית, הפד והחלטתו לצמצם את ההרחבה המוניטרית תפסו את תפקיד מנהרת הזמן, שמשנה את תפיסת הזמן שלנו, המשקיעים, ומאלצת אותנו לחזור להווה ולבחון את המציאות הצפויה מעתה והלאה.

מנתקים את מכשיר ההנשמה מהחולה, ואז כולם ממוקדים במדדי החיוניות שלו וביכולת שלו לתפקד. הנקודה הקריטית הזו מלווה בעליות ומורדות ובתקופה של חוסר ודאות ונראה שלפחות בתחילת ינואר, קבלנו מנה של חוסר ודאות.

ואם כבר "אחרי שנים של חוסר ודאות", בואו ננסה לכוון את הצליל באמצעות כמה כלים.

שיעור השוריות

שיעור המניות השוריות הוא מדד שמראה כמה מניות נמצאות במצב טכני שורי על פי תרשים ה-X ו-O. כאשר המדד מגיע ל-80, רוב המניות נמצאות במגמת עלייה וזה מתחיל להיות מצב קיצון. כאשר הוא יורד מתחת ל-70, מתקבל סימן דובי. את כל 2013 בילה המדד ברמות השיא, כך שאם היינו מוכרים לפיו, לא היינו מרוויחים כל כך יפה.

אלא שהתנודה מתכנסת לתוך משולש ועכשיו אנחנו בקדקוד. הוא יהיה חייב לצאת מהמשולש ואין לו לאן לצאת אלא למטה. כלומר, יש תיקון מעבר לפינה, וזו כנראה גם התחושה התת-מודעת שמנעה פתיחה שורית של חודש ינואר.

המשקיעים לא לגמרי חסרי הגיון. אם תבחנו את ההתנהגות של מניות אהובות שעלו מאוד, כמו SBUX, תראו שמתחילים שם סימני תפנית. אלו המניות שהביאו את המדד לאן שהגיע והשאירו אותו בשיא שנה. עכשיו הן יכולות למשוך למטה.

5 הימים הראשונים

על פי מומחי הסטטיסטיקה של השווקים, חמשת הימים הראשונים של ינואר הם סימן לשנה כולה. S&P 500 לא הצליח לעלות בחמשת הימים האלו - הוא ירד 0.6%. הפעם הקודמת שבה הוא ירד בתחילת ינואר הייתה ב-2008.

ממוצע העלייה השנתי של S&P 500 ב-23 השנים האחרונות, שבהן הוא לא עלה בחמשת הימים הראשונים של ינואר, הוא 0.2%. זה משקף את התחזית ל-2014 - לא שנת מפולת, אבל שנת תנודתיות עם תשואה חד-ספרתית. את סיכום המודל ניתן יהיה לעשות רק בתחילת פברואר, שכן גם לתשואה החודשית מרכיב חשוב בניתוח הסטטיסטי.

אלוקציה

זה כמה חודשים אנחנו משתפים פעולה עם אמיר ארגמן מאופנהיימר בחישוב ופרסום מודל אלוקציה למדינות, הכולל פרמטרים רבים; אנחנו אחראים לחלק הניתוח הטכני.

המודל מתעדכן בכל תחילת חודש, והשורה התחתונה שלו היא שלוש מדינות מומלצות לחשיפת יתר מתוך תשע: ארצות הברית, יפן, גרמניה, שוויץ, קנדה, סין, בריטניה, אוסטרליה וצרפת. מומלצות החודש הן יפן (הגדלנו בתיק החזקהב-EWJ), ארצות הברית וגרמניה.

מהזווית הטכנית אנחנו עדיין מעדיפים לתת סיכוי לסין על פני גרמניה; ושמים לב להתעוררות מדינות הסחורות קנדה ואוסטרליה, שעדיין לא באה לידי ביטוי בפרמטרים הכלכליים. בעניין הסחורות אנחנו מזהירים את עצמנו ואתכם מהטיה תודעתית, שכן אנחנו נמצאים בפוזיציה גדולה.

מאיפה האנרגיה?

על פי הניתוח הטכני, המניות שיכולות לדחוף את המדדים הן מניות האנרגיה והסחורות. יותר ויותר כתבות תומכות בתובנה שלנו לגבי סחורות, פחות לגבי אנרגיה, ולכן אנחנו עדיין לא הולכים חזק על מניות אנרגיה. משילוב של ניתוחים שונים עולה, כי ביחד עם הסחורות, פיננסים וטכנולוגיה הם מקום להיות בו, ולכן עצרנו בזמן את ההקטנה של הפוזיציה שבה התחלנו במגזר הפיננסים.

כמה עשינו ב-2013?

לא נסיים לפני משוב תוצאות. בשנה החולפת מודל הקניון (משום שהתשואות לא כוללות עמלות מסחר, דמי ניהול, דמי הצלחה ומסים) הניב 43% לעומת 29.6% שעלה מדד הייחוס S&P 500. בכך אנחנו סוגרים שבע שנים, שבהן בשנה אחת "יצאנו תיקו", ובשש שנים השגנו תשואה עודפת על המדד. אנחנו מזכירים שהיעד שלנו הוא 12% לשנה או S&P 500 ועוד 6% - הגבוה ביניהם. בממוצע השגנו הרבה יותר מזה. עכשיו ננסה לעבוד על התנודתיות. שנה מוצלחת.

ziv@beplusdo.co.il

www.facebook.com/groups/themallglobes

זיו סגל, A level 2 Chartered Market Technician. שותף-מייסד ואסטרטג השקעות ראשי בחברת Green Ocean. אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם

קניון המניות
 קניון המניות