יותר מ-1,000 דיירים בדיור הציבורי הגישו בקשות בשבועיים

מדובר בזכאים שפנו לחברת עמידר כדי להתחיל בתהליך רכישת הדירות, כ-4% מכלל דיירי הדיור הציבורי

ביקושים גבוהים לרכישת דירות הדיור הציבורי על ידי הזכאים: רק לפני שבועיים הכריזו שרי האוצר והשיכון על כניסתו המיידית לתוקף של חוק הדיור הציבורי ו-1,124 דיירים כבר הגישו בקשות לרכישה.

מדובר בזכאים שפנו לחברת עמידר כדי להתחיל בתהליך רכישת הדירות, כ-4% מכלל דיירי הדיור הציבורי. על פי נתוני החברה המשכנת, הפניות שנקלטו עד כה מגיעות מכל רחבי הארץ, בדגש על אזורי ירושלים והמרכז. היקף הפניות באזור ירושלים עמד על 26% מכלל הפניות ובאזור המרכז מדובר ב-23% מהפניות. שאר הפניות מאזורי חיפה והשרון (20%), גליל והעמקים (19%) והדרום (12%).

מדובר רק בפניות לחברת עמידר. בפועל פועלות עוד חברות משכנות שקיבלו גם הן פניות, לכן המספר האמיתי אף גבוה יותר.

בחברת עמידר צופים כי ב-2014 יימכרו 3,000 דירות ציבוריות. מי שיכול לרכוש את הדירות הם רק דיירי הדיור הציבורי, העומדים בתנאי הזכאות, עם ותק של לפחות חמש שנים מגורים בדירתם. הדיירים שירכשו את דירתם יוכלו למכור אותה בשוק הפרטי רק לאחר חמש שנים.

על פי חוק הדיור הציבורי שנכנס לתוקף, כספי המכירה עתידים לשמש לרכישת דירות חדשות לזכאי הדיור הציבורי. במשרד השיכון ניסו לקדם שינוי בחוק שיאפשר את ניצול הכסף האמור לסיוע בשכר דירה, אולם כניסתו של החוק המקורי לתוקף ללא שינוי סעיף זה תחייב את משרד השיכון ואת החברות המשכנות להפנות את התקבולים מהמכירה רק לרכישה דירות.

מרגע שזכאי לרכישת הדירה מגיש את הבקשה, ויש בידיו את כל המסמכים הדרושים וזכאות לרכישה, תהליך הרכישה אורך כחודש. המשמעות היא שעל המעורבים בנושא להיערך גם לרכישת הדירות ולא רק למכירתן. מכירת דירות ללא רכישת דירות חדשות תדלדל את המלאי הקיים שגם היום אינו מספיק.

כיום, משתכנות כ-61 אלף משפחות בדיור הציבורי ומתוכן רק כ-30 אלף משפחות עומדות בתנאי הזכאות לרכישת דירה. על פי חוק הדיור הציבורי, הדיירים יוכלו לרכוש את דירותיהם בעלויות נמוכות ממחירי השוק, ויזכו להנחות משמעותיות של 20%-85% מערך הדירה.

ההנחה הממוצעת עומדת על 50% הנחה לדירה. ההנחות נקבעות בהתאם לכמה קריטריונים, ובראשם שנות ותק ומספר הנפשות המשפחה.

מחברת עמידר נמסר: "עמידר ערוכה ליישם את מכר הדירות, לתת שירות ולקלוט את פניות הדיירים בהתאם לחוק הדיור הציבורי-זכויות רכישה. הנציגים במוקד השירות מנחים את הדיירים ומסבירים אילו מסמכים יידרשו להמציא על מנת להזמין תעודת זכאות. ברגע שניתנת תעודת הזכאות, פונה הדייר לסניף בקרבת מקום מגוריו להמשך הטיפול".