המלצות לסופ"ש: שפע אירועי מוזיקה וסיור יוצא דופן ביפו

המרכז להכרת תל-אביב מוציא סיור המתחקה אחר עקבות היידיש בעיר, ומסלולו יעבור בתפר שבין יפו החדשה לעתיקה, "כנסיית השכל" חוגגת 20 שנות פעילות עם "מופע חשמלי" ■ כנסו להתעדכן בשלל ההמלצות

סיור

בעקבות היידיש ליפו

מה: מסתבר שיפו, שידועה כעיר ערבית כיום, הייתה מקום פריחתה של תרבות היידיש במאה ה-19. העיר שימשה מרכז של מסחר ותרבות יידית, מה שלא מצא חן בעיני כל יושביה, שמחו נגד המקום שתופסת היידיש על חשבון השפה העברית. אירועי המלחמה ב-48 קטעו את הפריחה, אך בהמשך, עם הגעת עולים חדשים ממזרח אירופה, החיו בה שוב את תרבות היידיש. המרכז להכרת תל-אביב מוציא סיור המתחקה אחר עקבות היידיש בעיר, ומסלולו יעבור בתפר שבין יפו החדשה לעתיקה: משכונת נווה שלום היהודית למנשיה הערבית ועד ללב העיר העתיקה.

מתי, איפה וכמה: שישי (24 בחודש), 10:00, משך הסיור כשעתיים וחצי. מחיר: 40 שקל. הרשמה: המרכז להכרת תל אביב במגדל שלום 03-5100337.

מופע

20 שנה לכנסיית השכל

מה: כמו גלגל"צ, שחוגגת 20 שנות מיינסטרים, גם להקת הרוק האתני "כנסיית השכל" מציינת וחוגגת 20 שנות פעילות, עם "מופע חשמלי" - שזה אומר יותר גיטרות חשמליות, יותר רוקנ'רול, למי שכבר התרגל אל הלהקה בשיתופי הפעולה האחרונים שלה עם רביעיית כלי מיתר ועם התזמורת האנדלוסית אשקלון. ההופעה, כמו הופעות נוספות בסיבוב, תתקיים במועדון - הפעם בפאב/מבשלת בירה "ג'יימס" הפתח-תקוואי המשובח. להיטים לא חסר ללהקה שהוציאה עד כה שמונה אלבומים. כמה מהם: למיה יש אקדח, היינו עושים אהבה, תגידי שטוב, איך זה מרגיש, ועוד.

מתי, איפה וכמה: ראשון (26 בינואר), 21:30, פאב Jem's (ג'יימס) פ"ת. מחיר: 90 שקל. טלפון: 03-919-5367.

קולנוע

הקרנת סרטי בוגרים

מה: ערב הקרנת סרטי בוגרים (מחזור י"ט) של בית הספר הירושלמי לקולנוע "מעלה", יתקיים בסינמטק תל-אביב. שני הסרטים המומלצים ביותר הם "חזרה" העלילתי ו"נירו ופליקה" התיעודי. "חזרה", של הבימאי נדב לזר, מביא את סיפורו של מורה דתי לתנ"ך, בן 60, שמגלה להפתעתו כי להקת הפאנק שבה ניגנה אשתו, בצעירותה ולפני שחזרה בתשובה, נערכת לאיחוד מחדש. "נירו ופליקה", סרטו של חי אפיק (שגם צילם והפיק), הוא סרט תיעודי אישי על חייו של אחיו המתבודד - זמר מחונן וחקלאי, שגר בהתנחלות ומאמץ אורח חיים פלסטיני.

מתי, איפה וכמה: ראשון (26 בחודש), 17:00. סינמטק תל-אביב. מחיר: 32 שקל.

קלאסי-סימפוני

התזמורת הסימפונית ירושלים

מה: התזמורת הסימפונית ירושלים עוברת בתקופה האחרונה פריחה משמעותית, בזכות עבודתו המסורה של מנהלה המוזיקלי פרדריק שאזלן. השבוע ניתן יהיה לחוות את יכולתה המחודשת של התזמורת בקונצרט מגוון, שכל הסולנים בו יהיו חברי התזמורת. הסולנים ינגנו בכינור, צ'לו, חליל, אבוב, קלרינט, קרן, בסון ונבל. על הקונצרט ינצח שאזלן עצמו. הקונצרט יכלול יצירות מאת מוצרט (סינפוניה קונצ'רטנטה לאבוב, קלרנית, קרן ובסון), דביסי ("מחולות קודש וחול"), ?איבר (קונצ'רטו לחליל) ו?ברהמס (הקונצ'רטו ה"כפול" לכינור ולצ'לו). ????

מתי, איפה וכמה: רביעי (29 בחודש), 20:00, אולם הנרי קראון, ירושלים. מחיר: 155-175 שקל.

מוזיקת עולם

מארק ופרץ אליהו

מה: הבנק הבינלאומי מקיים בארבע השנים האחרונות פרויקט בשם "תרבות וקהילה", במסגרתו מבוצעים מופעים מתחומים שונים לקהל הרחב ללא תשלום. המופע הפותח של הפרויקט בעונת 2014 נקרא "בחזרה אל המקורות", והוא מוקדש למוזיקה אתנית קלאסית.מוביל המופע יהיה המוזיקאי המעולה מארק אליהו, שינגן בקמאנצ'ה וסאז. איתו יופיעו אביו, נגן הטאר פרץ אליהו, ושלושה מוזיקאים נוספים בגיטרה, עוד, שירה, באס וכלי הקשה. מומלץ מאוד, ובחינם.

מתי, איפה וכמה: חמישי (30 בינואר), 20:00, אודיטוריום בית הבנק הבינלאומי, רוטשילד 42 ת"א. הכניסה ללא תשלום, אך מותנית בהרשמה מראש בטלפון 03-5130001.

קלאסי

תזמורת נתניה - הקאמרית הקיבוצית

מה: תזמורת נתניה - הקאמרית הקיבוצית תעלה החל מהשבוע סדרת קונצרטים חדשה ברחבי הארץ, תחת הכותרת "אלווירה מאדיגן בפריז". בסדרה ישתתף לצד התזמורת ההרכב המצוין "מולטיפיאנו", שבו חברים שלושה פסנתרנים. על הקונצרט ינצח שלו עד אל, מנהלה המוזיקלי של התזמורת. בקונצרט יבוצעו ארבע יצירות, שתיים של מוצרט ושתיים של פרנסיס פולנק. ממוצרט יבוצעו הקונצ'רטו לפסנתר מס' 21 ומוזיקה לבלט הנקראת "זוטות". היצירות של פולנק יהיו הקונצ'רטו לשני פסנתרים ותזמורת והיצירה אובאד (Aubade), שגם היא חוברה כמוזיקה לבלט.

מתי, איפה וכמה: הקונצרטים יתקיימו בנהריה (23.1), גבעת ברנר (25.1), נתניה (26.1), עין השופט (28.1), 30.1 (ת"א), 3.2 (אשקלון), 4.2 (בית גבריאל), 6.2 (אשדוד) ו-10.2 (גני תקווה). מחיר: 85-145 שקל.

שבוע החלל הישראלי

מה: החלל יורד אל הקרקע: בין ה-26 בינואר ל-1 בפברואר יצוין בארץ שבוע החלל עם פעילויות מאוד ארציות. בחמישה מצפי כוכבים ברחבי הארץ ייערכו תצפיות על כוכב צדק וירחיו. בסינמטקים ברחבי הארץ יוקרנו סרטי חלל פופולריים כגון "כוח המשיכה", "אפולו 13", "ירח", "ארמגדון" ועוד, בליווי הרצאות מומחים והצצה אל "האמת המדעית" שמאחורי הסרטים. ביום רביעי, יקיים מרכז החלל MOONA בסכנין הפנינג חלל לכל המשפחה באצטדיון הכדורגל בעיר. על כר הדשא יתפרסו טלסקופים, פלנטריום, משגרי דמה של חלליות ותחנות הפעלה לשימוש הקהל הרחב, כשלפעילות יצטרפו כוכבי קבוצת הכדורגל בני סכנין. למקום תגיע גם אסטרונאוטית מ-NASA שתספר על חוויותיה מהחלל החיצון, והאירוע יסתיים בהצגה "הדלק כוכב ושמור על העולם".

מתי, איפה וכמה: ראשון-שבת, 26 בינואר עד 1 בפברואר. סכנין: רביעי, 29.1, בין השעות 16:00-21:30. הכניסה חופשית, מותנית בהרשמה מראש בטל': 064-3276178. סינמטקים: בראש פינה, שדרות, חיפה, ת"א, חולון וירושלים. לפרטים נוספים ולשידורים ישירים - אתר משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל: most.gov.il/SLH/spaceweek.