"אפילו הפרות בישראל ממוחשבות ואנו מפיקים חלב יותר מכל מדינה בעולם - אנחנו אומת החדשנות"

נתניהו: "אין עם בעולם שנמצא במצב של העם היהודי, היינו חייבים לחדש כדי לשרוד כי היינו מעטים מול רבים. אנשים מנסים לפצח את הסוד שלנו ולעשות מה שאנחנו עושים" ■ אתר "גלובס" העביר בשידור חי את נאום נתניהו מדאבוס

"ישראל נקראת הרבה פעמים אומת הסטארט-אפ אבל אני קורא לה אומת החדשנות. העתיד שייך לאלה שמחדשים. החדשנות היא הדרך היחידה שבאמצעותה ניתן להוסיף ערך למוצרים שלכם בכלכלה הגלובלית התחרותית". כך אמר היום (ה') רה"מ בנימין נתניהו בנאום שנשא בכנס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שווייץ.

"ישראל היא מרכז החדשנות העולמית היום", הוסיף נתניהו. "צריך ליישם מדיניות מאקרו-כלכלית נכונה. זה לא קל. הייתי שר אוצר בישראל כשהכלכלה התכווצה והאינפלציה הייתה גבוהה. כשמוניתי לשר אוצר ניסיתי להסביר לציבור בישראל מה צריך לעשות. תיארתי את היום הראשון שלי בצה"ל, בצנחנים. המפקד פנה אלי ואמר לי לקחת את החייל שעומד לצדי על הכתפיים, והוא היה בחור גדול. הוא אמר לחיילים אחרים לסחוב על גבם חיילים אחרים - קטנים סחבו גדולים והתמוטטו. אמרתי שהמגזר הציבורי הפך שמן מדי והסקטור העסקי שהפך רזה מדי לא יכול לסחוב אותו. הסקטור הציבורי היה חייב לעבור דיאטה. אז קיצצנו בהוצאות והעלינו מסים ומה שעשינו אז חייבים לעשות גם היום ואנחנו חייבים להילחם גם בקרטלים ובמונופולים. זה תנאי לחדשנות".

נתניהו אמר כי הצליח להגדיל את הצמיחה ולהוריד את האינפלציה והמשיך לדבר על החדשות הישראלית: "זה לא מספיק לנהל מדיניות מאקרו-כלכלית נכונה. מה שתיארתי עכשיו לא הופך אותך עשיר, אבל ישראל משגשגת בגלל משהו אחר - היכולת להוסיף ערך באמצעות חדשנות. למה זה קורה? מה יש לנו חוץ ממדיניות מאקרו-כלכלית נכונה? מה הופך אותנו לציר טכנולוגי מרכזי? אנשים מנסים לפצח את הסוד שלנו ולעשות מה שאנחנו עושים. אני רוצה לומר לכם למה כדאי לכם לשתף איתנו פעולה".

נתניהו מנה את הגורמים שלטענתו הופכים את ישראל כה מיוחדת ובעת אלפי חברות סטארט-אפ: "ראשית, כל הנושא הביטחוני שהוא קללה שנכפתה עלינו הוא גם יתרון. אנחנו משקיעים בחומר אנושי בצבא ויוצרים הון אנושי מיוחד. הגורם השני הוא מחקר. יש לנו מרכזי מחקר ואוניברסיטאות מעולות. הם מייצרים חתני פרס נובל. אנו מוציאים 5% מהתמ"ג שלנו על מחקר ופיתוח - יותר מכל מדינה. שלישית, יש לנו תרבות מיוחדת. העם היהודי תמיד רחש כבוד לידע. כל אב היה צריך ללמד את בנו איך לקרוא את התנ"ך. כשחומות הגטו נפלו במהפכה בצרפתית, המשמעת הזו באה לידי ביטוי בפיזיקה, כימיה ועוד. העם היהודי תמיד שאל שאלות, תמיד ניסה לברר מה הדבר הנכון. רביעית - גודל. אנחנו ממש קטנים. אני בגודל של ניו ג'רזי ולכן הכל קרוב וכולם קרובים לכולם ומתחרים בכולם ומשתפים פעולה עם כולם. הגורם החמישי הוא שאין לנו ברירה. אין עם בעולם שנמצא במצב בו נמצא העם היהודי. היינו חייבים לשרוד, תמיד היינו מעטים מול רבים. היינו חייבים לחדש כדי לשרוד. תחיית השפה העברית הייתה חדשנות. תחיית החקלאות בארצנו הייתה חדשנות".

"כשאתם חושבים על קיימות - תחשבו ישראל"

נתניהו אמר שלדעתו תעשיות הלואו-טק נעלמות וההיי-טק משתלט על כל תחום: "יש כאן הזדמנות אדירה. הכל נע מאוד מהר, הכל הופך דיגיטלי וישראל אקטיבית כמעט בכל תחום ששמעתי שדובר עליו בדאבוס. כל מה שאתם מדברים עליו - ישראל שם. נפגשתי עם ראש חברת טכנולוגיה גלובלית והוא אמר לי שהם הציבו בעיה בכל השלוחות שלהם בעולם ושרק בישראל נאמר לו שהוא לא שואל את השאלה הנכונה. אני חושב שעבור ארצות וחברות, היכולת לבוא ולקחת חלק באינקובטור הישראלי הזה, יהווה יתרון תחרותי".

רה"מ דיבר על פריסת הסיבים האופטימיים ואמר שהממשלה "סוגרת פערים חברתיים", תוך שהוא מדגיש גם את "הנוער הערבי". לדבריו, "ישראל מובילה בתחומי מים ואנרגיה אלטרנטיבית ובתחומים רבים אחרים. האוכלוסייה שלנו גדלה פי 10 וכמות המים ירדה במחצית מכפי שהיה שישראל נוסדה. אז אנחנו מתפילים מים. היכן הפרות מניבות הכי הרבה חלב? בישראל. זו פרה ממוחשבת. כשאתם חושבים על קיימות - תחשבו ישראל".

נתניהו אמר כי הצליח להגדיל את הצמיחה ולהוריד את האינפלציה והמשיך לדבר על החדשות הישראלית: "זה לא מספיק לנהל מדיניות מאקרו-כלכלית נכונה. מה שתיארתי עכשיו לא הופך אותך עשיר, אבל ישראל משגשגת בגלל משהו אחר - היכולת להוסיף ערך באמצעות חדשנות. למה זה קורה? מה יש לנו חוץ ממדיניות מקרו-כלכלית נכונה? מה הופך אותנו לציר טכנולוגי מרכזי? אנשים מנסים לפצח את הסוד שלנו ולעשות מה שאנחנו עושים. אני רוצה לומר לכם למה כדאי לכם לשתף איתנו פעולה".

נתניהו קרא לנוכחים לשתף פעולה עם ישראל בתחום הסייבר, על רקע חזונו להפוך את באר שבע למעצמת סייבר עולמית. "זה משהו שאנחנו בישראל חושבים שאנחנו יכולים לתרום בו", הוא אמר. "אנחנו בין 3 המובילות בתחום הגנת הסייבר. אנשים בעולם צריכים לדעת שהכסף שלהם מובטח, שהרשת בטוחה. ישראל יכולה להפוך את זה למציאות. אני מזמין אתכם להצטרף אלינו. זה יועיל לא רק לכם ולנו אלא גם לשלום. זה טוב לשכנינו בין אם הם מבינים זאת ובין אם לא. השקעה בשלום כלכלי מסייעת להשגת שלום פוליטי. זה יועיל לכל שכנינו אבל בייחוד לפלסטינים כי אנחנו כבר רואים כמה שיתופי פעולה בהיי-טק ".

בתום נאומו נשאל רה"מ ע"י מנחה האירוע על ההתקדמות במו"מ המדיני ונתניהו אמר ש"צריך שלושה לטנגו", תוך שהוא התכוון גם לאמריקאים. הוא קרא לשתי מדינות לאום -לישראלים ולפלסטינים - והדגיש כי היסוד השני, בהתחשב בחוסר היציבות במזרח התיכון, הוא סידורים ביטחוניים איתנים. "זה לא יהיה שלום מושלם, אין דבר כזה. אבל הזמן יגיד אם נצליח ואם אנחנו מוכנים לשלום אמת. אני מקווה שהנשיא עבאס מוכן כי אם הוא כן אני בטוח שחברינו האמריקאים יסייעו לנו להגיע לשם".

נתניהו אמר שאירופה יכולה לשחק תפקיד חיובי בקידום הסכם שלום או תפקיד שלילי: "אם אירופה תיקח צד אחד ותלחץ על ישראל... והיא נתפסת כמי שלוחצת רק על ישראל... אני חושב שאם אירופה תהיה מאוזנת היא תוכל לתרום".

רה"מ אמר בסוף דבריו כי "ישראל היא לא מה שלא בסדר במזה"ת אלא מה שכן בסדר. העתיד שייך לאלה שמחדשים, ישראל היא מרכז גדול של חדשנות וזו הזמנה לאומת החדשנות. ישראל פתוחה לעסקים. בואו והצטרפו אלינו".