מסתמן פתרון לבעיית החזקות המוסדיים במניות הבנקים

רשות ני"ע ובנק ישראל הסכימו: גופים שישקיעו בתעודות סל על בנקים ירשמו את ההחזקה על שמם

בנק ישראל ורשות ני"ע הגיעו להסכמות בנוגע להחזקות המוסדיים וחברות תעודות הסל במניות הבנקים. ל"גלובס" נודע כי לפני יומיים קיימו צוותים של שני הרגולטורים פגישה, שקידמה משמעותית את הסוגיה, ומסתמן פתרון, שיאפשר למוסדיים המחזיקים בתעודות סל להגדיל את החזקותיהם במניות הבנקים. הפתרון, הכולל מתן אפשרות למשקיע בתעודת הסל לרשום על שמו את ההחזקה במניות הבנקים, יוצג באופן רשמי בשבועות הקרובים.

סוגיית החזקות המוסדיים במניות הבנקים עלתה על הפרק בשנה האחרונה. הסיבה לכך היא, שבעקבות מגמת המיזוגים בקרב בתי ההשקעות, גדלה הריכוזיות בשוק, והמוסדיים הגדולים (במיוחד אלו המחזיקים גם בחברת תעודות סל) הגיעו להחזקה של 5% במניות הבנקים - הרף המקסימלי המותר להם, ולא יכלו לרכוש עוד מניות בנקים.

הקימו צוות משותף

הפתרון המסתמן לסוגיה זו הוא שיהיו למעשה שני סוגי תעודות סל על מניות הבנקים: סוג אחד יהיה במתכונת הנוכחית, כלומר זכויות השליטה במניות יירשמו על שם חברת תעודות הסל, והוא ייועד בעיקר למשקיעים פרטיים. הסוג השני יהיה תעודת סל למוסדיים, ובו הזכויות במניות יירשמו על שם מחזיק תעודת הסל ישירות, ולא ייספרו כהחזקה של חברת תעודות הסל.

מבדיקות שעשו שני הרגולטורים עלה, כי עיקר ההחזקות בתעודות הסל על מדד הבנקים הם של משקיעים מוסדיים. על כן, מרגע שהחזקות אלו לא יירשמו על שם חברות תעודות הסל, אלא ישירות על שם אותם המוסדיים, תרד ההחזקה של בית ההשקעות המחזיק בתעודות הסל במניות הבנקים, והוא יוכל להגדיל את חשיפתו הישירה למניות הסקטור.

רשות ני"ע, בראשות פרופ' שמואל האוזר, והמפקח על הבנקים דודו זקן הקימו לפני כ-4 חודשים צוות משותף שימצא פתרון למצב. ברשות הציעו פתרונות שונים לבעיה, ביניהם להעלות את רף ההחזקות של המוסדיים מעל ל-5%, וכן להחריג את תעודות הסל מהספירה של ההחזקות של אותו בית השקעות, בתמורה לוויתור על זכות ההצבעה באסיפות. אולם בבנק ישראל התנגדו בתוקף להצעות הללו, שכן מבחינתם העלאת רף ההחזקה של המוסדיים הוא טיפול בסימפטום ולא בתופעה, שהיא העלייה בריכוזיות בשוק ההון. גם ביטול זכויות ההצבעה נפסל על הסף, שכן צעד שכזה מחזק את מעמדם של שאר בעלי המניות.

בשבועות האחרונים בעיית רף ההחזקות במניות הבנקים בלטה במסחר בבורסה. מדד הבנקים רשם באחד הימים ירידה חדה, בשל מכירות מאסיביות של מוסדיים שהגיעו לרף המותר, וכן המדד הפך לתנודתי יותר. גורם בענף תעודות הסל אף אמר בעבר ל"גלובס": "אם לא ימצאו בקרוב פתרון לבעיה, נהיה עדים להיצע של מאות מיליוני שקלים במניות הבנקים". אולם נראה כי נמצא הפתרון למצב.

הפתרון המסתמן הוא בשורה טובה במיוחד לגופים שבבעלותם חברות תעודות סל: פסגות, מיטב דש, אקסלנס והראל, שהגיעו במקרים רבים להחזקה המקסימלית המותרת במניות הבנקים.