הסופרמרקט השיתופי "שלנו" נפתח בביצרון בת"א

550 איש שותפים בקואופרטיב התל-אביבי "שלנו", לאחר שרכשו יחידת השתתפות ב-1,000 שקל, אך החנות פתוחה לכולם ■ מדי חודש ייימכרו בקואופרטיב 10-20 מוצרי בסיס במחיר עלות, והיתר ב-25%-30% יותר

שנתיים של חזון חברתי, היערכות עסקית ועבודה מאומצת הובילו לפתיחתה בימים אלה של חנות הקואופרטיב התל-אביבית "שלנו" בשכונת ביצרון בעיר.

חנות "שלנו" מנוהלת בהתנדבות, בשיתוף ובאופן דמוקרטי, במטרה לספק מחירי מזון מוזלים ככל הניתן, מבלי להפסיד אך ללא מטרות רווח. כך, למשל, מוצרי החנות נמכרים במחיר עלות פלוס 25%, ירקות ופירות נמכרים במחיר עלות פלוס 30%, ומדי חודש ייקבעו 10-20 מוצרי בסיס שיימכרו במחיר עלות.

550 איש שותפים כיום לקואופרטיב, לאחר שרכשו מכיסם "מניה" במחיר 1,000 שקל, אולם הם אינם עתידים לחלק ביניהם רווחים: הקואופרטיב אמור לממן את המשך פעילותו הן בפתיחת סניפים חדשים והן בהרצת קואופרטיב האשראי וקואופרטיב הפנסיה והגמל המתוכננים בהמשך.

"זו סגירת מעגל והגשמת חזון ברמה האישית", אומר ישי סקלי, חבר בוועד המנהל של הקואופרטיב ומיוזמיו. "שנתיים גייסנו חברים והון, הכנו את התשתית העסקית. אנשים נכנסים, מתעניינים, מתחברים וגם קונים - הפדיונות עולים מיום ליום, והחנות פתוחה לכולם".

התנאים והמחירים, מסביר סקלי, אחידים לכולם כחלק מהאידאולוגיה - ואינם מועדון סגור לחברי הקואופרטיב בלבד.

- עד כמה זולים המחירים?

"מי שמצפה שנהיה קופיקס של הקמעונאות, יתאכזב; אנחנו לא שם. אנחנו מציעים מחיר תחרותי אל מול רשתות עירוניות אחרות, לא מול רמי לוי למשל. זה עדיין לא ריאלי בגודל שלנו. אבל צריך להסביר לאנשים את עניין החינוך - יש עוד מרכיבים לקנייה חכמה: החנות שונה במראה שלה - היא מתבססת על עקרונות של צרכנות נבונה, אין מבצעים מפוצצים, אין מוצרים ליד הקופות, ואין טכניקות שיווק בעייתיות.

"המבחר יפה, אם כי יש מקום להתרחב, המדפים עוד לא מלאים. בימים הקרובים יגיעו גם שאר הספקים שסגרנו איתם. מי שמחפש סל סטנדרטי, יקבל את מבוקשו בחנות".

מרכיב נוסף הוא היחס ההוגן ליצרנים קטנים, שמקבלים מקום שווה על המדף.

אין דיבידנדים

זהו השלב הראשון, שבו מלבד מערך המתנדבים הענף מועסקים גם עובדים בתשלום להפעלת החנות. "הרבה מאוד מגויסים למשימה", מספר סקלי, "באים לעזור בהתנדבות. זה ודאי נחמד למי שמחפש גם את הקהילתיות שבעניין, ואני לא יודע איך מסתדרים בלי גב כזה. עם זאת, אנחנו משתדלים להיות מאוזנים ולמצוא את שביל הזהב בין ערכים לבין מציאות עסקית", מדגיש סקלי. "מנסים להגיע למודל שיוכל להפעיל את עצמו גם בלי עזרת החברים המתנדבים. הרווחים של החנות מיועדים בדיוק בשביל הדבר הזה. אין דיבידנדים לחברים. ברגע שנראה שזה המצב - נעבור לסניף הבא".

חברי ההתארגנות מנהלים דף פייסבוק ואתר אינטרנט שבהם מתפרסמים מועדי הפתיחה, הודעות ואפילו מודעות "דרושים" ("שלנו" shelanoo.co.il).