מחפשים מקלט מזעזועי השווקים המתעוררים? נסו את זה

שוקי הפרונטיר מושכים מנהלי כספים שמוכנים להיכנס לשווקים קטנים יותר בתנאי מסחר קשים יותר כדי לקבל חשיפה לצמיחה כלכלית בריאה

כמה משקיעים מוצאים מקלט מהזעזועים האחרונים בשווקים המתעוררים במקום בלתי צפוי: כלכלות עוד פחות מפותחות. "שוקי הפרונטיר" הללו מושכים מנהלי כספים שמוכנים להיכנס לשווקים קטנים יותר בתנאי מסחר קשים יותר כדי לקבל חשיפה לצמיחה כלכלית בריאה.

שוקי הפרונטיר לא נסחפו בגל המימושים שהיכה בשווקים המתעוררים מפני שהם נחשבים לאקזוטיים מדי. מדינות כמו ניגריה, פקיסטן ובנגלדש לא ראו הרבה מהמזומנים שזרמו לשווקים המתעוררים אחרי המשבר הפיננסי, כאשר ריביות אולטרה-נמוכות במדינות העשירות שיגרו את המשקיעים לחיפושים אחרי תשואות עדיפות בעולם המתפתח.

שוקי הפרונטיר רואים טפטוף מתמשך של השקעות ממנהלי קרנות שמקווים לרכוב על שנים של צמיחה מהירה. כתוצאה מכך השווקים הללו לא נפגעו יחסית מכך שהמשקיעים בורחים משווקים גדולים יותר כמו טורקיה ודרום אפריקה.

מדד MSCI של שוקי הפרונטיר עלה עד כה השנה ב-1.3%, מול ירידה של 6.6% במדד MSCI של השווקים המתעוררים. בשנה שעברה עלו שוקי הפרונטיר ב-16% לעומת ירידה של 12% בשווקים המתעוררים.

קרנות שקונות מניות בשוקי הפרונטיר משכו בינואר 244 מיליון דולר מהשווקים הללו, שיא מאז אוקטובר, לפי נתוני EPFR גלובל. קרנות השווקים המתעוררים משכו מהם 11.5 מיליארד דולר בינואר.

"שוקי הפרונטיר הם אמצעי פיזור סיכונים וגיוון מועיל מאוד מפני שיש פחות קשר בינם לבין שוקי ההון הבינלאומיים", אומר שון לינץ', אסטרטג השקעות עולמי בוולס פארגו פרייבט בנק, שמנהלת 170 מיליארד דולר. "אנחנו נמשכים לתחזיות הצמיחה ארוכת הטווח שלהם ולסיפור של הגידול בצריכה הפרטית".

ההימורים על שוקי הפרונטיר דורשים בדרך כלל זמן נוסף. אחד הגורמים לכך הוא המסחר המצומצם בהם, שמעכב יציאה מפוזיציות בהשוואה לשווקים המתעוררים או המפותחים.

משקיעים שקונים מניות בשוקי פרונטיר אומרים שקיימים התנאים לצמיחה יציבה ממושכת בהם. לרוב המדינות הללו יש אוכלוסיות צעירות, שהן גורם חשוב בעלייתם של שווקים מתעוררים כמו ברזיל וסין. מניות של חברות מוצרי צריכה ובמיוחד בנקים אמורות ליהנות מכך שיותר תושבים בשוקי הפרונטיר עושים את דרכם אל המעמד הבינוני.

שווקים מתעוררים שתלויים במידה רבה בסין סבלו השנה, אך שוקי הפרונטיר נפגעו פחות מההאטה בשיעור הצמיחה בסין, בין היתר מפני שהצריכה המקומית היא גורם חשוב יותר בהתרחבות הכלכלית שלהם.

קרן המטבע הבינלאומית צופה שרוב שוקי הפרונטיר הגדולים יצמחו השנה ב-5% לפחות. כלכלת ניגריה צפויה לצמוח ב-7.4% וכלכלת בנגלדש ב-6%. כלכלת ברזיל, לעומת זאת, צפויה לצמוח השנה ב-2.5% בלבד וטורקיה ב-3.5%.