חובבי אופניים? הנה תערוכה בה תמצאו אוצר של מידע על הבייבי שלכם

התערוכה "ללא מעצורים" במוזיאון העיצוב חולון מצליחה לסובב את גלגל האופניים ולהציגו מכל זווית

יש דברים שלא שוכחים. נהוג לומר שמי שלמד בילדות לרכוב על אופניים רכש יכולת שלא תאבד לעולם. כיום, בעידן הטור דה פרנס והאופניים החשמליים, כאשר גם הטריאתלון והאיירון-מן הפכו מספורט אקסטרים לנחלת רבים, נראה שהאופניים השלימו סיבוב שלם של שימושים וקבעו את מעמדם הבלתי מעורער כגיבורי תרבות. התערוכה "ללא מעצורים", המוצגת במוזיאון העיצוב חולון, מצליחה לסובב את הגלגל ולהציגו מכל זווית אפשרית: בראייה היסטורית, מקומית ועולמית, במבט נוסטלגי ומתוך חוויה אישית, וכמושא לסקרנות אינטלקטואלית.

ציר הזמן מציג את התפתחות כלי התחבורה, הנראה כל-כך מובן מאליו, מאז המצאת האופניים ב-1790 ועד לדגמים עתידיים, שנמצאים בפיתוח. סרטים ותמונות מתקופות שונות מציגים את נוכחותם המשמעותית של האופניים בחיי היומיום. מיליוני אנשים בעולם רוכבים על אופניים ובכל ארץ הרגלי השימוש בהם ייחודיים והם ממלאים פונקציות שונות במקצת.

יותר מ-40 זוגות אופניים הגיעו לכאן מהאוסף פרטי של מיכאל אמבאכר, ארכיטקט אוסטרי, משוגע לדבר, שהאוסף שלו (בחלקו, באוסף יש כיום כמעט 300 זוגות אופניים), מוצג לראשונה לקהל. "העניין שלי באופניים נובע מעל לכול מהפשטות האופיינית להם - מהעיקרון של הפיכת אנרגיה אנושית לתנועה מרבית ומתרגומו של עיקרון זה לעיצוב", אומר אמבאכר. "אופניים ממשיכים להיות מוצר רלוונטי שזוכה לתשומת לב מתמדת ממעצבים, בעוד שהעקרונות הבסיסיים שלו עומדים במבחן הזמן".

בין זוגות האופניים המיוחדים שלו יש שכיות חמדה היסטוריות, מוזרויות המיועדות להובלת משאות, לנסיעת זוג, שלישייה או הורים וילדים, אופניים מתקפלים בדרכים שונות, גבוהים ונמוכים, אופני מרוץ, אופני הרים ואופני עיר, אופניים מאלומיניום, מפלדה ומפחמן. אופן הצגתם בתערוכה, כשהם מרחפים באוויר - אולי בהשראת אותה סצנה בלתי נשכחת מ"אי.טי." - מזכיר קלות את תחושת התנועה הדינמית, המרחפת, של נסיעה באופניים.

מפלט לחובבי הרכיבה

בחלק אחר של התערוכה מתגלה התעשייה הצעירה של ייצור אופניים, שנבטה בארץ לתקופה קצרה, ונעלמה בשנות ה-60. מעניין לא פחות לראות את הניסיון "להמציא את הגלגל" ולחדש בתחום הנראה רווי כל-כך, שכל היבריד והרכבה כבר נעשו בו. חברת כתר מציגה אופניים חשמליות חדשות בהזרקת פלסטיק, ואילו תגה דיזיין, הנציגה הישראלית היחידה באוסף אמבאכר, מובילה את הנישה של אופני-עגלה לגיל הרך.

המעצב הבכיר אילון ערמון, בעצמו רוכב אופניים וחובב עיצוב ניסיוני, מציג מחקר עיצוב המשלב את מושב האופניים הקלאסי בכסאות מסוגים שונים. בולטים ביניהם כסאות הנדנדה - עוד אהבה אישית של ערמון - שהפכו למוטיב חוזר בתערוכה, והם משמשים כמושבי הקהל בעמדות צפייה אישיות, מול מסכי מידע וסרטונים.

"כשתכננו את התערוכה חשבנו שהיא תשמש מפלט לחובבי הרכיבה בחודשי החורף. מי ידע שלא יהיה חורף השנה", אומרת גלית גאון, האוצרת הראשית ומנהלת מוזיאון העיצוב. ואכן, רוכבי אופניים ימצאו כאן אוצר של מידע על הבייבי שלהם, אבל התערוכה מתגלה כמסע חווייתי לגדולים וקטנים. כי אחרי הכול - זה חומר שמדבר בגובה העיניים לכל אחד. ממש כמו לרכב על אופניים.

בימי שישי מתקיים שיח גלריה בתערוכה ובשבתות פעילויות וסדנאות לילדים ובוגרים.

מוזיאון העיצוב, חולון, רח' פנחס אילון 8, ב', ד' 10:00-16:00, ג', ה' 10:00-20:00, ו' 10:00-14:00, ש' 10:00-18:00. כניסה: 35 שקל. Dmh.org.il