פראיירים משלמים יותר: 76% ממוצרי המזון התייקרו ב-2013

הערכות: רשתות השיווק העלו את המחירים לצרכן בשיעור גבוה יותר מזה שבוצע על-ידי הספקים בסוף 2012 - וגזרו עוד רווח על חשבונכם ■ מחיר חלב עמיד עלה ב-10%, הלחם התייקר ב-8% - וזו רק ההתחלה

המחיר של 76% מכלל מוצרי המזון והצריכה שנמכרו בשנת 2013 עלה ריאלית ב-5.8% - כך עולה מניתוח של נילסן שהגיע לידי "גלובס".

מדובר בעליית מחיר מטרידה ביותר, שכן למרות עליות המחיר שביצעו הספקים בסוף 2012, נראה שעליית המחיר בפועל לצרכן הייתה גבוהה יותר. המסקנה המתבקשת היא שרשתות השיווק לא טמנו את ידן בצלחת - והעלו כפי הנראה את המחירים לצרכן בשיעור גבוה יותר.

הקטגוריות שבהן נרשם שינוי המחיר הריאלי הגבוה ביותר הן הבירה שהתייקרה ב-11%, החלב העמיד שעלה ב-10%, והמנות הבשריות הקפואות שעלו ב-9%. עלייה של 8% נרשמה בלחם, בסלטי מעדנייה, בתערובות לעוגה, במנות בשריות מצוננות ועוד. הביצים, תחליפי הבשר ושימורי הדגים עלו ב-7%, ועלייה של 6% נרשמה בירקות הקפואים, קרקרים, גבינה מלוחה, מאפים קפואים ועוד.

עליות המחיר החדות יכולות אולי להסביר את ההאטה בצריכה שנרשמה בשנת 2013 והעמיקה בחודש ינואר השנה.

"תעודת עניות"

איציק אלרוב, ממובילי המאבק ביוקר המחיה ומייסד תנועת "הצרכנים", מסר בתגובה כי "התייקרויות המחירים הן תעודת עניות לממשלת ישראל בכל הנוגע לטיפול ביוקר המחיה. הנתונים מוכיחים את אוזלת-ידם של משרדי הממשלה. בזמן שנבחרי הציבור מבטיחים הבטחות ומפריחים סיסמאות תחת כל מקרופון רענן, ענקיות המזון מנצלות את הכוח הרב שצברו ומנהלות מתקפת התייקרויות פרועה ומשולבת - והיחידים שמשלמים את המחיר הם שוב ציבור מעמד הביניים והחלשים".

"שביתת קונים"

מעמותת "ישראל יקרה לנו" נמסר בתגובה: "לא רק שישראל הייתה יקרה לנו, היא מתייקרת לנו ללא הרף. בעוד דעתו של הציבור מוסחת - תחילה מהבחירות, לאחר מכן התקציב וכעת בנושאים פוליטים - ממשיכים המונופולים ליקר לנו את האוכל ללא כל הצדקה. הציבור כבר אינו מאמין להבטחות שרי הממשלה שיוקר המחיה יירד - אלא מגיב בעצמו להעלאות המחירים בדרך היחידה שפתוחה בפניו: צמצום הצריכה.

"אנו קוראים לציבור להמשיך בשביתת הקונים נגד יצרני המזון ולצרוך פחות מהמוצרים שאינם חיוניים. בחג הפסח הקרוב אנו קוראים לישראלים להיות בני-חורין ממוצרי המונופולים הגדולים, כדי שיבינו שהם הגזימו. הכוח לקנות פחות הוא בידיים שלנו. אי-אפשר לחכות לממשלה. עלינו לפעול בעצמנו להורדת המחירים על-ידי צמצום הצריכה".