במקום "האח הגדול": ערוץ המורשת יקבל את אפיק 20

זאת בתמיכת שר התקשורת גלעד ארדן וחרף ההתנגדות של הוט, yes וקשת ■ גורם בשוק התקשורת: "אין סיבה שיפקיעו ערוצים רק בשל לחצים פוליטיים"

‎‎מועצת הכבלים והלוויין אישרה היום (ה') לערוץ המורשת‏ הייעודי - הערוץ היהודי-ישראלי - את אפיק 20. זאת, חרף התנגדות של הוט, ‏yes‏ וקשת, אשר עושה שימוש באפיק על מנת לשדר שידורים מבית "‏האח הגדול‏" בזמן שידור התוכנית.

‏כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", ההערכה הייתה כי ערוץ המורשת יקבל את האפיק הנחשק, וזאת מרגע ששר התקשורת גלעד ארדן הבהיר לחברי המועצה כי זהו רצונו. זאת בין היתר בשל הסמליות של החלפת האפיק ששימש עד כה תוכנית ריאליטי, בערוץ שאמור לשדר ערכים יהודיים וערכי מסורת.

גורמים מקרב גופי התקשורת שנכחו בשימוע אמרו כי תוצאתו הייתה ידועה מראש, וכי לשימוע עצמו לא הייתה כל משמעות.

‏בימים האחרונים שיגר ארדן מכתב למועצה, בו הוא מבקש לקדם את הערוץ החדש על אפיק אטרקטיבי. ההחלטה עצמה התקבלה ברוב של קול אחד - 5 מול 4.

הערוץ צפוי לעלות באפיק 20 כבר ביום העצמאות הקרוב. כעת נשאלת השאלה היכן ישודר ערוץ "האח הגדול" של קשת.

‏במשך השנים שימש ערוץ 20 את זכיינית ערוץ 2 קשת, ששידרה בו את התוכנית "האח הגדול". העובדה הזו לא רק הזרימה סכומי כסף גדולים לחברות הכבלים והלוויין - היא גם עזרה למצב את האפיק כאטרקטיבי. בימים אלה נחכר האפיק על-ידי ערוץ הספורט, ומשודרים בו המשחקים האולימפיים מסוצ'י.

‏בחברות הכבלים והלוויין עומדים על כך שכל אפיק על הממיר הוא נדל"ן שלהן, ועל כן לא ניתן להגיע להחלטה על מיקום של ערוץ חדש, ללא הסכמתן. החברות הציעו לראשי הערוץ לפחות 6 אפיקים חלופיים, ובהם אפיק 26.

בעוד שהחברות ניסו למצב את הערוץ כבעל אוריינטציה יהודית - כלומר בסמוך לערוצים כמו ערוץ ההידברות למשל, הערוץ החדש, שבהובלתו של מוטי שקלאר, מבקש לאפיינו כערוץ כלל-ישראלי.

עודף רגולציה?

מ-yes נמסר בתגובה: "מדובר בהתערבות קשה, בוטה ולא מידתית של המועצה. yes הציעה מגוון חלופות הולמות והוגנות לערוץ, וודאי ניתן היה להגיע להסדר והבנה של הצדדים ללא התערבות מיותרת זו".

מהוט נמסר בתגובה: "התעקשות המועצה תמוהה וחסרת הצדקה נוכח העובדה שנדרשת הזזת ערוצים ותיקים לטובת ערוץ חדש. לערוץ המורשת הוצע אפיק אטרקטיבי וראוי ביותר (26), ואף על-פי כן בחרה מועצת הכבלים והלוויין להתערב בצורה לא סבירה בשיקולי שיבוץ ותוכן".

‏בזכיינית ערוץ 2 קשת לא הגיבו לדברים.

גורם בשוק התקשורת כינה את החלטת מועצת הכבלים והלוויין "החלטה מבישה". לדבריו, "אין שום סיבה שיפקיעו ערוצים רק מסיבות של לחצים פוליטיים. הערוץ הערבי לא קיבל יחס דומה, ומעניין למה. עליו להגיש בג"ץ. אנחנו רואים כאן רגולטור שמשתמש בסמכותו לרעה. זו המדינה היחידה בעולם שבה הממשלה קובעת פעם אחר פעם את האפיקים, וזה פשוט מביש. זו דוגמה לעודף רגולציה".