אהרונוביץ', תחזור לתיירות

עדיף שתעסוק בהבאת תיירים ולא בהדרכת ניצבים במשטרה

במארס 2009 מונה ח"כ יצחק אהרונוביץ' לתפקיד השר לביטחון פנים. לפני המשרד לביטחון פנים בשנים 2007-2008 כיהן אהרונוביץ' כשר התיירות. הוא לא רשם הישגים מרשימים למשרדו. שיאי התיירות הנכנסת לישראל לא נפרצו, ולא נבנו עשרות בתי-מלון חדשים. המשרד התנהל בשגרה שקטה ועשייה קטנה.

מבחינת אהרונוביץ', המינוי למשרד לביטחון פנים היה שדרוג לתפקיד רציני יותר ומעין סגירת מעגל לאחר שירות ארוך-שנים במשמר הגבול ובמשטרה בתפקיד סגן המפכ"ל. אהרונוביץ' חזר לתפקיד הבכיר ביותר במשטרה כשר הממונה. אולם מי שציפה מהאיש שהתחיל את דרכו המשטרתית כשוטר במג"ב והתקדם לצמרת המשטרה ליישם ידע אישי ושידוד מערכות - התאכזב.

לשכת השר לא התוותה מדיניות חדשה לצמרת המשטרה, מיעטה לפסול מינויים - חלקם כושלים ומביישים - שהמפכ"ל המליץ עליהם. בתקציב המשטרה לא נרשמה מהפכה, כמתחייב במשטרה מודרנית הזקוקה לטכנולוגיות חדשניות ויקרות ומומחים בעלי שכר הולם.

דומה כי המשטרה שמה יותר דגש על טכנולוגיות של מצלמות מהירות מתפיסת פושעים. התוכנית האסטרטגית למלחמה בפשע המאורגן לא יושמה בהצלחה; והמשטרה המופקדת על שמירת ביטחון הציבור לא השכילה למגר את הפשע.

בארבעת החודשים האחרונים בוצעו במדינה מעל 20 התנקשויות, שהמשטרה לא הצליחה לפענח. נוסף להתנקשויות, המאבקים בין משפחות הפשע הפכו לעניין שבשגרה, כאשר המשטרה פאסיבית ברוב המקרים.

ועדיין לא דיברנו על נהגים דורסים שבורחים ונוטשים נפגעים בלי להיתפס, על מקרי אונס, הימורים, כלכלה שחורה, סחר בנשים וזנות, שגם בהם המשטרה לא ממש מצליחה לטפל. וברור שגם פרשת ניסו שחם ופרשת הרב פינטו וניצב ארביב אינן מוסיפות כבוד למפכ"ל יוחנן דנינו ולשר אהרונוביץ'.

ההסברים לכישלון של המשרד לביטחון פנים מגוונים: סדר עדיפויות לקוי בתפקוד, שינויים ותחכום במפת הפשיעה, מינויים כושלים, מודיעין לקוי, היעדר טכנולוגיה וקיבעון מחשבתי. גם הענישה הקלה בבתי משפט תורמת לזלזול של משפחות הפשע במשטרה.

באחרונה אמר מבקר המדינה, יוסף שפירא, בוועידה לביקורת המדינה - בעקבות גל החיסולים והפיצוצים - כי "יש אווירת טרור, ואנשים מפחדים לצאת מהבית". ואכן, ביטחון הציבור נפגע, וחיסול אנשים ביריות פוגע קשות בביטחון הציבור.

אהרונוביץ' עלה בזריזות מפתיעה להתקפה גסה על דברי המבקר: "יש לנו משטרה אחת, והיא טובה ואיכותית, ועושה עבודה מצוינת. המשטרה לא יורה ברחובות ולא מניחה מטענים..."

אז נכון, לרגע לא חששנו שהמשטרה מניחה מטענים. אבל לגבי עבודה "איכותית ומצוינת" אנחנו בספק. ואהרונוביץ' צודק שיש לנו "משטרה אחת", אבל לצערנו נראה כי תפקודה במקרים רבים לקוי.

הבעיות מתחילות בצמרת. המפכ"ל יוחנן דנינו והניצבים הבכירים מונחים על-ידי אהרונוביץ', שנכשל בהנחיות או שנתן הנחיות מוטעות. נראה כי במצב העניינים היום, עדיף שהשר לביטחון פנים, שאחראי לכישלון המשטרה, יחזור למשרד התיירות השקט, ויעסוק בהבאת תיירים ולא בהדרכת ניצבים. בתקווה כי שר חדש יביא רעננות מחשבתית, ידאג למינויים מוצלחים ויגייס אנשי מקצוע מחוץ למשטרה.

* הכותבת היא מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור-יהודה.