חופשה בסין: הנה המקומות שכדאי לכם לבקר בהם

את המרחבים האינסופיים של סין לא ניתן להכיל בנסיעה אחת ■ אם יש לכם רק 10 ימים, כדאי להתמקד באזור עירוני אחד ולצאת ממנו לאזור טבע אחד או שניים ■ אפשרות שנייה היא מסע בין שתי ערים המשולב ביציאה לאתר טבע

"סין היא גלקסיה אחרת. כשמתכננים טיול, ובמיוחד מחוץ לערים המרכזיות בייג'ינג ושנגחאי, צריך לחשוב כאילו נחתנו בחלל ואיננו דוברים את השפה" - כך מנסה נעמה דור, מדריכה מנוסה ומרכיבת טיולים אישיים לפי הזמנה, לתאר את החוויה של המטייל העצמאי בפעם הראשונה בסין. היא עצמה טיילה בה כתרמילאית בשנים הראשונות שבהן סין נפתחה לעולם, וחוותה זאת בדרך הקשה.

הייתה זו חוויה מכוננת, שבעקבותיה הקימה דור את חברת התיירות הייחודית שלה "חוויות בדרך" (www.havayot-baderech.co.il), שעובדת באופן אישי וצמוד עם המזמינים.

התנועה בסין מחוץ לערים אינה קלה. המרחקים גדולים ולא ניתן לשכור רכב ולצאת באופן עצמאי (אלא אם אתם מחזיקים ברישיון נהיגה סיני). מקובל לשכור רכב עם נהג ומדריך לטיולי יום או מספר ימים, ולעבור מרחקים גדולים יותר באמצעות רכבות וטיסות פנימיות. בתוך הערים הראשיות תוכלו להיעזר במוניות ובמערכות הרכבת התחתית, היעילות ביותר.

"בנסיעה לסין יש לזכור שאי אפשר להכיל את כל המרחב הזה בעשרה ימים, וצריך לדעת לבחור", היא מדגישה. לדבריה, אם יש לכם רק עשרה ימים כדאי להתמקד באזור עירוני אחד (ביייג'ינג או שנגחאי) ולצאת ממנו לאזור טבע אחד או שניים. אפשרות שנייה היא מסע בין שתי ערים, משולב ביציאה לאתר טבע אחד. הבחירות שלכם יקבעו את המשך הדרך - כמו במשחק "מבוכים ודרקונים".

יום 3-1: ברוכים הבאים לבייג'ינג

אל-על מציעה טיסות ישירות לבייג'ינג, כדאי לתכנן את הטיול בעיר ובסביבתה כנקודת מוצא. את המלון, התחבורה והטיסות הפנימיות יש להזמין ולתאם מראש. בייג'ינג היא צומת עצבים מטרופוליני ענק, הכולל אזורים חדשים וישנים, מקדשים היסטוריים ומוזיאונים, שווקים פתוחים ומקורים, פארקים, שכונות יוקרה ומתחמי תרבות. לצד אלה, תמצאו את הקניונים המערביים לגמרי, רשתות המזון המהיר והמותגים המוכרים בכל העולם - רק שכאן הכול מגיע בכמויות ענק.

"מאוד מרתק לראות את השינויים המהירים שעוברים על הארץ האדירה הזו. אני אישית מאוד מעריכה את המסורת והכבוד שיש בתרבות הסינית לישן. זה מאוד עצוב לראות לפעמים שכונות שלמות נמחקות ומגדלים צצים".

בין אתרי החובה בבייג'ינג נמצאת כיכר טיאן-אן-מן, וסביבה תמצאו את המוזוליאום של מאו ואת העיר האסורה. במיוחד אם אתם נוסעים עם ילדים, כדאי לבקר במוזיאון לפיתוח עירוני, ובו דגם של העיר העצומה ודגמים מוקטנים של העיר האסורה מפוסלת בבמבוק.

במרחק הליכה מהכיכר, ממש מעבר לפינה, ניצב בית האופרה החדש של בייג'ינג - מבנה מערבי שגגו מעוגל, בנייתו עלתה למשלם המסים כ-80 מיליון דולר ויופיו אינו מסתיר את הביקורת הציבורית שנמתחה עליו. אולם זהו חלק מהשינויים המתחוללים בעיר, שבעבר הייתה בנויה שכונות כפריות של בתים נמוכים סביב חצרות פנימיות, המכונים "חוטונג". כיום נותרו כמה אזורים אותנטיים בחלקה הצפוני של טבעת 2 (בכבישים ההיקפיים של העיר), ומומלץ לסייר בהם ביום ובעיקר בלילה - אז מתעוררים הרחובות לחיים עם דוכני אוכל, חנויות ואווירה מיוחדת.

רובע האמנות 798 הוא אחת האטרקציות התיירותיות - מפעל ענק שהעסיק עד שנות ה-90 כ-200 אלף פועלים, ובנייניו התעשייתיים הפכו בשנות ה-2000 לחללי גלריות, מוזיאונים, מסעדות טרנדיות וחנויות אופנה ועיצוב. התנועה במתחם רגלית בלבד, מה שמעניק לו שקט ואווירה נינוחה, כמו אי מנותק מההמולה של בייג'ינג.

מבייג'ינג כדאי לצאת בטיול יום לחומה הסינית, מרחק כשעה וחצי נסיעה ממרכז העיר, ולא לשכוח לאכול "ברווז בייג'ינג" במסעדה מסורתית טובה - המלצות במלון או באתרי המטיילים.

יום 6-4: ביקור במזרח ובמערב מחוז גוויידז'ו

"כאשר יוצאים מהערים, במחוזות הכפריים והמרוחקים - הדברים אינם דומים לשום דבר שאנו מכירים - הקצב, הנופים והאוכל - הכול אחר. גם הביגוד וההתנהגות של התושבים כאילו מוכתבים על-פי קודים זרים", מתארת דור.

"אחד מהמחוזות היפים שעדיין משמר את הישן הוא גוויידז'ו (Guizhou), אזור לא קל לטיול, המציע נופים יפהפיים ומפגש עם תמימות שאליה עוד לא הגיעה הגלובליזציה. אפשר להגיע אליו בטיסה מבייג'ינג", אומרת דור.

היא ממליצה להקדיש יום אחד למפלים במערב המחוז ויומיים לצידו המזרחי, ללון באזורים הכפריים או בעיר קאילי. "זהו אחד המחוזות העניים והפשוטים בסין, ובו נופים מרהיבים של טרסות אורז וכפרים מסורתיים בנויי עץ, של בני מיעוטי המיאו והדונג". ביקור במערת הנטיפים "ארמון הדרקון" כולל סיור לאורך הנהר המקומי ושיט קצר אל תוך המערה. שלבו נסיעה אל מפלי הואנג גו שו - עץ הפרי הצהוב - הנחשבים למפלים הגדולים ביותר בסין. לאחר ביקור בתחתית המפלים עולים במדרגות נעות בחזרה לנקודת ההתחלה, ומשם צפויה לכם נסיעה קצרה אל פארק גשר כוכבי השמיים - פארק קסום עטוף צמחייה ובריכות מים.

לאחר לינה בגווי-יאנג נסיעה דרומה אל העיירה העתיקה צ'ינג יאן, עיירת מוצב של השלטון הקיסרי שעדיין משמרת את אופייה ואת אורח החיים המסורתי. מכאן המשיכו בנסיעה של כמה שעות אל כפרי המיעוטים החקלאיים, בנוף טראסות הררי.

המשך הטיול בטיסה מגווי יאנג לשנגחאי או למחוז גוואנסי ולצוקי גוויילין.

יום 8-7: טיול בעיירת יאנגשו או בעיר ליג'יאנג

אם בחרתם בגוויילין, צאו לשיט בנהר לי-ג'יאנג בין צוקי ענק, לעבר העיירה יאנגשו וסיירו באזור הכפרי של טראסות האורז. יאנגשו היא יעד מקסים למשפחות, שיש בו פעילויות רבות למטיילים - מקורס טאי צ'י או קליגרפיה ועד טיולי אופניים וקניות (ואוכל בינלאומי, שגם ילדים ותרמילאים ירגישו קצת בבית).

אופציה אחרת לטיול טבע היא ליג'יאנג במחוז יוננאן, שגם אליה ניתן להגיע בטיסה מבייג'ינג, מקונמינג או משנגחאי. במחוז זה התרכזו מעל 20 קבוצות שונות של מיעוטים אתניים, אשר כל אחד מהם משמר את מסורת תרבותו. ליג'יאנג היא עיר קסומה, הבנויה בתי עץ לצד תעלות מים, רחובות עתיקים ויפים ומוקפת נוף הרים. העיר, שגובהה 2,400 מ' מעל פני הים, הוכרזה כאתר מורשת עולמי לשימור של אונסק"ו, והיא מרכזם של בני מיעוט הנאשי, מיעוט מטריארכאלי שבו האישה מנהלת את הבית. כאן תמצאו את "בריכת הדרקון השחור" סמלה של העיר ליג'יאנג, שרחובותיה יפים ועתיקים. העיירה שה-גו (תוף האבן), נמצאת על עיקולו הראשון של נהר היאנגצה הארוך. במרחק כשעתיים נסיעה, נמצא "ערוץ דילוג הנמר" - אחד מערוצי הנהר שעומקו מגיע ל-3,900 מ'.

אם שמות האתרים נשמעים כהד לסרטי הקולנוע שהכרנו בעשורים האחרונים אין זה מקרי - אתרים אלה ואחרים ברחבי ההרים, הנחלים והיערות של סין, היוו מקור השראה לסרטי הקונג פו המעופף (wire kong fu). אך לא רק להם.

יעד טיול אופציונלי הוא מחוז חונאן - מחוז מאוד מיוחד ויש אליו טיסה ישירה מבייג'ינג ל- zhang gia gie - כאן נמצאת השמורה שבה צולם הסרט אווטאר (לפני שעובד לאנימציה, כמובן). ניתן להגיע לחונאן בטיסה יומית אחת מבייג'ינג - כך שכל בחירת כיוון שתחליטו עליה תשפיע על הטיול.

יום 10-8: נפלאות שנגחאי

בחזרה לנוף האורבני: שימו פעמיכם לשנגחאי והקדישו מספר ימים לעיר הנמל הקוסמופוליטית, על מוזיאוניה, נהרותיה שוקיה ורחובותיה. בשעת ערב, מתחרים המגדלים במרכז העיר זה בזה בתצוגת תאורה מרהיבה. בשנגחאי תמצאו את הגטו היהודי מתקופת הכיבוש היפני במלחמת העולם השנייה, ובו מוזיאון היסטורי קטן ובית כנסת פעיל.

יום 10-4: סיצ'ואן

בין בייג'ינג לשנגחאי אפשר לנסוע גם ברכבת המהירה (כשלוש וחצי שעות). זמני הנסיעה דומים לטיסה אם לוקחים בחשבון את הזמן הנוסף בשדות התעופה והכניסה לערים. הרווח הוא כמובן בנופי הדרך.

יעדים נוספים שאפשר לשקול: משנגחאי אפשר לצאת להר הצהוב בטיסה או במעבר יבשתי - בנסיעה בת שש שעות החושפת אתכם לנוף ולצורות החיים המקומיות. בדרך ניתן לעצור באחת מעיירות המים הרבות על הדלתא של נהר היאנגצה - המפורסמת שבהן היא סוג'ו (Suzhou), שכונתה בפי מרקו פולו "ונציה של המזרח". "היא עצמה כבר לא מאוד מעניינת כי הפכה לעיר בטון מודרנית, אבל העיירות היותר קטנות מלאות בגשרונים ובשבילים יפים על גדות התעלות", אומרת דור.

אזור אחר לטייל בו הוא מחוז סיצ'ואן, כאן, בעיירה לשאן, נמצא פסל הבודהה הגדול בעולם ובצ'אנדו שמורת הפנדות המפורסמת ביותר בעולם.

בכל מסלול שתבחרו, ניתן לתכנן את הדרך חזרה בטיסה המתחברת לטיסת המשך לארץ.

פרקטי

מדינה: סין

מטבע: יואן (6 יואן לדולר ארה"ב)

ויזה חובה: יש להוציאה מראש בשגרירות הסינית בארץ - 100 שקל לאדם

הגעה: טיסה ישירה של אל-על לבייג'ינג מומלצת

תקציב: כ-2,000 דולר בממוצע לאדם בקבוצה או משפחה של ארבעה, לא כולל טיסות בינלאומיות

מידע נוסף: havayot-baderech.co.il