ועדת לוקר: הבנקים יציעו ללקוחות כרטיסי חיוב מיידי

מטרת המהלך הינה הגדלת גביית המס אשר יוביל להרחבת בסיס המס בהתאם, מלחמה בפשיעה הכלכלית ובהלבנת ההון

ועדת לוקר לצמצום השימוש במזומן, בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, פרסמה היום (ד') את הפרק העוסק בשימוש בכרטיס חיוב מיידי (דביט קארד). בניגוד לכרטיס אשראי הרגיל, בכרטיס דביט מחייבים מיד עם ביצוע העסקה ולא פעם בחודש ובתאריך קבוע. מטרת המהלך הינה הגדלת גביית המס אשר יוביל להרחבת בסיס המס בהתאם, מלחמה בפשיעה הכלכלית ובהלבנת ההון.

לפי ההנחיות, יובטח כי בית העסק יזוכה לא יאוחר מ-3 ימים לאחר ביצוע העסקה, באמצעות הסדרת האופן שבו מעבירים כספים מהמנפיק לסולק ומהסולק לבית העסק; (לעומת המצב הקיים בו בית העסק מזוכה רק פעם בחודש). כמו כן, המפקח על הבנקים יקבע כי אין לגבות עמלת פעולה בערוץ ישיר ("עמלת שורה") בגין כל עסקת חיוב מיידי בפני עצמה; דבר שהופך את השימוש בכרטיס זה לזול יותר ממשיכת מזומן.

עוד מומלץ כי הממונה על ההגבלים העסקיים יקבע בחקיקה באופן מיידי עמלות צולבות נפרדות לעסקאות המבוצעות בכרטיס חיוב מיידי, אשר משקפות את הסיכונים והעלויות למנפיק, תוך הפחתת העמלה הצולבת מ-0.735% כיום מכל עסקה ל-0.2% בלבד, בדומה לשיעור המקובל במדינות המתקדמות בעולם.

עוד ממליצה הועדה כי המפקח על הבנקים יוציא הנחייה מיידית למערכת הבנקאית כי כרטיס חיוב מיידי המשלב גם פונקציה למשיכת מזומן, יהיה מוצר מדף אותו יציע הבנק ללקוחות כאמצעי לביצוע פעולות בחשבונותיהם ודמי השימוש החודשיים יהיו נמוכים ומפוקחים. כמו כן מבקשת הועדה כי גם ה-ATM יוכלו להתחבר למערכת הדביט, דבר שיאפשר תחרות בסליקה מאחר שהיום ה-ATM אינם מחוברים למערכת שב"א.

גם בנק הדואר צפוי להיכנס לשחק: הועדה מבקשת לאפשר לבנק זה, כמו גם לגופים נוספים, להנפיק כרטיס נטען מזוהה בשקלים, בסכומים שמגיעים עד 10,000 שקלים, כאשר בנק הדואר יחויב להנפיק כרטיס דביט לכל דורש, ולאפשר פתיחת חשבון מתאים לשם כך. באשר לתאגידים הבנקאיים - המפקח על הבנקים יוציא הנחייה אשר תחייבם להנפיק כרטיס דביט לכל דורש, ולאפשר פתיחת חשבון בנק מתאים לשם כך. חשוב מכך, הועדה מבקשת להבטיח כי המגבלות החלות היום על חייב מוגבל באמצעים (בהתאם לחוק ההוצאה לפועל) לא יחולו על כרטיסי חיוב מיידי.

בצוות חברים מנהל רשות המיסים, משה אשר, יו"ר הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, פול לנדס, מנהלת מחלקת החשבות ומערכות תשלומים וסליקה בבנק ישראל, עירית מנדלסון, המשנה ליועמ"ש, רז נזרי, סגן המפקח על הבנקים, אור סופר, המשנה לפרקליט המדינה, יהודה שפר, נציג משרד האוצר, מיכאל שראל וראש אגף חקירות במשטרה, ניצב מני יצחקי. המתווה גובש יחד המפקח על הבנקים דודו זקן והממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה.