ההמלצות החמות: מניות הצריכה שכדאי לכם לבדוק

המגמות העולמיות במגזר הצריכה פוגעות במותגי פרימיום רב-לאומיים כמו פרוקטר אנד גמבל וקולגייט, ומחייבות את המשקיע לחפש אלטרנטיבות ■ באופנהיימר סוקרים כמה אפשרויות, ובהן גם סודהסטרים

מגזר הצריכה האמריקאי מאתגר, אך אין הרבה מניות מהמגזר שממש כדאי להימנע מהשקעה בהן. כך סבור אנליסט הצריכה הבכיר של אופנהיימר, ג'וזף אלטובלו, שביקר לאחרונה בישראל. "השוק הצרכני בארה"ב מונע מהצרכנים בעלי ההכנסה הבינונית-גבוהה. זה אמנם לא יוצא דופן, אבל בימים אלה מדובר בתופעה קיצונית, משום שכשליש מהאוכלוסייה - בעלי ההכנסות הגבוהות ביותר - אחראי על חלק לא פרופורציונלי מההוצאות. בעלי ההכנסות הנמוכות סובלים מרוחות נגדיות, ולכן השוק יחסית חלש", אומר אלטובלו בראיון ל"גלובס".

אלטובלו מציין כי מגזר הצריכה הבסיסית מפגין לאחרונה מומנטום חלש, והוא מושפע לרעה מכמה גורמים. אחד מהם הוא שמאז המשבר הכלכלי, צרכנים רבים עוברים ממותגי פרימיום למותגים פרטיים זולים יותר. התחרות הגוברת בין חברות המותג מובילה ללחצים על שיעורי הרווחיות, והתחזקות הדולר מול מטבעות אחרים מעיקה גם היא על תוצאות החברות בתחום.

הסיכון לא מתומחר

התופעות הללו פוגעות בעיקר בחברות רב-לאומיות שנשענות על מותגי פרימיום, ובהן פרוקטר אנד גמבל וקולגייט (CL), אך הן משחקות לטובת חברות קטנות שפעילות בשוק האמריקאי ומספקות מותגים זולים יותר. עם זאת, לדבריו, גורמי הסיכון לא מתומחרים במניות.

החברות הגדולות בתחום מציגות צמיחה חד-ספרתית נמוכה בהכנסות וברווח, אך נסחרות במכפילים גבוהים מהממוצע של מדד S&P 500.

אחת מהן היא פרוקטר אנד גמבל. "אין הרבה שמות שכדאי להימנע מהשקעה בהם במגזר, אבל בפרוקטר אנד גמבל לא כדאי להשקיע כרגע", הוא אומר. "היא מוכרת מותגי פרימיום, ומוגבלת ביכולות הצמיחה.

"בחברה מסוג זה, יש חשיבות להשקת מוצרים חדשים מדי שנה, ולשכנוע הצרכן שהמחיר היקר שלהם מוצדק לאור הערך שהמוצר מביא. אבל אצלה, צבר המוצרים לא משכנע, ולכן לחברה יהיה קשה לייצר צמיחה עקבית. נוסף על כך, יש עליה השפעה שלילית מכיוון שערי החליפין".

מנגד, אלטובלו מזהה הזדמנויות במניות אחרות מהתחום, והמועדפת עליו היא Jarden (סימול: JAH) שנסחרת בשווי 7.8 מיליארד דולר. "החברה היא ספקית של מוצרים צרכניים בתחומים נישתיים בכמה קטגוריות שונות עם חסמי כניסה גבוהים, לדוגמה המותג Mr. Coffee, אומר אלטובלו.

"זו חברה עם פורטפוליו מגוון וביצועים טובים בשנים האחרונות: היא צמחה בהכנסות וברווחים, ייצרה מזומנים והייתה 'ידידותית למשקיע' כשביצעה Buy Back. רכישת יצרנית הנרות הריחניים Yankee Candle שעליה דיווחה לפני חצי שנה תהיה תוספת נאה לפורטפוליו".

מניה מעניינת נוספת שעליה מצביע אלטובלו היא Church & Dwight (סימול: CHD), ששוויה הוא 9.3 מיליארד דולר. בין מוצריה נמצאים ויטמינים, מוצרי היגיינה, אבקות כביסה ומוצרים לטיפול בחיות מחמד. "לצ'רץ' אנד דווייט יש פורטפוליו מאוזן של מוצרים לבית, ולצד מוצרי פרימיום, היא מציעה פתרונות גם לצרכנים שרוצים לחסוך כסף, ומשווקת להם מותגים מוזלים", אומר אלטובלו. הוא מוסיף שלחברה יש מאזן חזק ורמת מינוף נמוכה.

המלצה נוספת שלו נוגעת למניית Newell Rubbermaid (סימול: NWL). החברה, שנסחרת בשווי 8.1 מיליארד דולר, משווקת כלי כתיבה, מוצרים לבית, כלים תעשייתיים, מוצרים משרדיים ומוצרים לטיפול בתינוקות. לדבריו, הנהלת החברה מתמקדת בהאצת קצב הצמיחה, תוך הצפת ערך עבור בעלי המניות.

"השווי של סודהסטרים הוגן"

מניה נוספת בתחום הסיקור של אלטובלו מגיעה מישראל - סודהסטרים - שמייצרת מערכות ביתיות להכנת משקאות מוגזים. המלצתו עליה היא "תשואת שוק". בסקירה האחרונה עליה, בתחילת מארס, כתב אלטובלו: "אנחנו ממשיכים לראות בשווי הנוכחי של סודהסטרים שווי הוגן, לאור העובדה שבשנה הקרובה לא צפויה צמיחה ברווחים, ועל רקע התחרות שאמורה להתגבר בקרוב בשוק הביתי".

אלטובלו מסקר את סודהסטרים מאז הנפקתה הראשונה בוול סטריט ב-2010. "התרשמתי מאוד מיכולת החברה לחדור לשוק הביתי האמריקאי - מכלום, למכירה ברשתות הקמעוניות הכי גדולות בארה"ב. עם זאת, האתגר העתידי הוא הגדלת המכירות והשגת צמיחה בערוצים הקיימים", הוא אומר.

לשאלה איך תשפיע על סודהסטרים כניסתה של קוקה קולה להשקעה ב-Green Mountain, מתחרה פוטנציאלית ישירה של החברה, משיב אלטובלו כי "בצד החיובי, יש פה ולידציה של השוק הביתי של מערכות להכנת משקאות מוגזים. אך ההשפעה השלילית תקזז את ההשפעה החיובית, משום שיש פה מתחרה חזקה עם מוצר וטכנולוגיה שלאמריקאים נוח איתם - גרין מאונטיין, לצד שותף ידוע מאוד, קוקה קולה".

- מהן המגמות הצפויות בשוק הצריכה בשנה הקרובה?

"מעמד הצרכן האמריקאי ישתפר, אבל למרבה הצער, בקצב איטי מאוד. נראה צמיחה מסוימת השנה, אבל בשיעור חד-ספרתי נמוך, כי הרוחות הנגדיות לא ייעלמו השנה. עלויות הסחורות סבירות יחסית, הצמיחה בשוק חלשה והסביבה תחרותית מאוד, כך שנראה להערכתי הרבה פעילויות של קידום מכירות".

- צפויות הנפקות ראשוניות (IPO) בתחום?

"לדעתי השוק לא מאוד מוצלח ל-IPO, אלא אם יש לך מוצר משכנע שהצרכן דורש ומודל עסקי טוב".

אופנהיימר
 אופנהיימר