המוצא האחרון של ירון ייני: משיכת הכספים בקופת גרינסטון

אולטרה אקוויטי של ייני נדרשת להחזיר ללידר השקעות הלוואה של 16.5 מיליון שקל עד סוף חודש מאי, כשבקופתה כחצי מיליון שקל בלבד

בסוף חודש מאי נדרשת אולטרה אקוויטי שבשליטת ירון ייני לפרוע את הלוואת המוכר שהעמידה לה חברת לידר השקעות, במסגרת עסקה בה מכרה לה לידר את השליטה בחברת הבת גרינסטון .

לאחר שמספר אפשרויות שנבחנו על ידי בעלי השליטה בתקופה האחרונה - בהן עסקת בעלי עניין עם חברה אחרת בשליטת ייני, מכירת השליטה בגרינסטון, קבלת מימון מגורם אחר והכנסת שותף שיזרים הון לאולטרה אקוויטי כנגד הקצאת מניות - לא יצאו לפועל, נראה כי כעת מנסה ייני את המוצא האחרון: חלוקת יתרת המזומן שנמצאת בקופת גרינסטון כדיבידנד לבעלי המניות, לצורך החזר ההלוואה ללידר. מאחר שלגרינסטון יתרת עודפים שלילית של 644 מיליון שקל, מדובר בדיבידנד מיוחד הנדרש לאישור ביהמ"ש.

גרינסטון דיווחה הבוקר כי הדירקטוריון נתן אישור עקרוני לבחון חלוקה בסכום מצטבר של עד 30 מיליון שקל. אם המהלך יאושר, הרי שיתרת הכסף בקופתה של גרינסטון, שרובו אמור לזרום לכיסיו של ייני במסגרת עסקת בעלי העניין שטורפדה, יחולק כדיבידנד לכלל בעלי המניות של החברה, ובהם גם הציבור. על רקע זה, טיפסה היום מניית גרינסטון בכ-10%, והחברה נסחרת כעת לפי שווי של כ-29 מיליון שקל.

העסקה הסיבובית נתקלה בהתנגדות

בינואר אשתקד רכשה אולטרה אקוויטי מידי לידר את מניות השליטה בגרינסטון תמורת 51 מיליון שקל - מניות השוות כיום 13 מיליון שקל בלבד (הפסד של 73% "על הנייר"). מתוך סכום זה שילמה אולטרה במזומן 37 מיליון שקל, ואת היתרה העמידה לה לידר כהלוואת מוכר, כאשר מלוא מניות גרינסטון הנרכשות משמשות כבטוחה להלוואה.

בשנה שחלפה ביצעה גרינסטון שורה ארוכה של השקעות לא מוצלחות, ובהתאם היקף המזומן שבקופתה ירד מכ-83 מיליון שקל בתחילת 2013, לסך של כ-13 מיליון שקל בלבד בסופה. כישלון קידוח "ים 3", ההשקעה העיקרית שביצעה גרינסטון בשנה זו, הוביל אותה לסיים את השנה בהפסד של כ-60 מיליון שקל.

הלוואת המוכר שהעמידה לידר הייתה אמורה להיפרע לפני שלושה חודשים, אולם בקופתה של אולטרה אקוויטי היו בסוף 2013 כחצי מיליון שקל בלבד. משכך, חתמה אולטרה על הסכם עם לידר לדחיית מועד הפירעון במספר חודשים, בתמורה לתוספת ריבית ומתן בטוחות, כך שבסוף חודש מאי השנה תצטרך אולטרה לשלם ללידר 16.5 מיליון שקל.

התוכנית המקורית של החברה הייתה לבצע עסקה סיבובית בחברת טיפול השפכים יעד, הנמצאת בשליטת ייני. במסגרת עסקה זו הייתה אמורה גרינסטון לרכוש את מניותיו של ייני ביעד, אשר הייתה מעמידה הלוואת בעלים לאולטרה, לצורך החזר ההלוואה ללידר. בשל התנגדות בעלי המניות מן הציבור, עסקת בעלי עניין זו לא יצאה אל הפועל, ובגרינסטון מנסים מאז למצוא חלופה אחרת.