לקראת חג הטיולים: המלצות למסעדות מהצפון ועד הדרום

פסח הוא (גם) חג הטיולים, וזה בדיוק הזמן להיזכר איפה כדאי לאכול בצפון, בדרום ובמרכז, העיקר לא להיתקע שוב באיזו מסעדה איומה רק מפני ש"היא הייתה בסביבה"

הנה זה בא, חג החירות. ורק נותר עוד לברר חירות למי בדיוק. בטח לא להורים לילדים בגיל המתאים, הנאלצים להתרוצץ בכל רחבי הארץ. אז הנה, לטובת מי שלא מסתלק מכאן לארצות הים, כמה מסעדות (מחוץ לגוש דן, כמובן) נהדרות לאכול בהן, בין נחל אחד למשנהו.

צפון

שראביכ. שראביכ, בערבית פירושו מסובך או מורכב, היא בקושי מסעדה. בזה בדיוק חנה. החדר הקטן שבו מגיש יעקוב ח'יאט - עובד סוציאלי לשעבר שפרש לגמלאות - את יצירות המופת הקטנות והצנועות שלו, מזכיר אולי מזנון, או סלון. בקצהו של מוסך מאולתר, בפינה חבויה משהו בכפר ראמה, משחק ח'יאט עם עשבי המאכל והתבלין שהוא מלקט אחרי הגשם, כשיש כזה, כמו גם מנות ערביות קלאסיות. עם שתי רגליים בקרקע, תרתי משמע, וראש בעננים, או לפחות בצמרות העצים, מצליח ח'יאט להעניק פרשנות חדשה למנות שנדמה לנו שכולנו מכירים, כמו חציל קלוי - שהוא מגיש עם פטל בר, וגם להציג בפנינו כמה מנות, שלפחות הסועד היהודי אולי לא פגש כמותן עדיין, כמו סלט העדשים ושומר הבר. קסם אמיתי.

שראביכ, כפר ראמה בכביש הראשי - פונים לכפר בצומת ראמה המרומזר (להבדיל מזה שאינו), ואז בכיכר פונים שמאלה ואחרי חמישים מטרים שוב שמאלה, לפי השילוט המעט נסתר מהעין. טל' 04-9995768, 050-9110230; ב'-שבת 16:00-08:00. מחירים זולים עד כדי גיחוך

מגדלנה. מגדלנה היא הבייבי החדש של שף יוסף (זוזו) חנא. אחרי תנורין וקצה הנחל, ומסעדת האוכל הערבי המהירה k-bab, עולה חנא כיתה ומציע לקהל הסועדים המתוחכם של שנות ה-2000 מסעדת שף ערבית. גם אם לא תתחברו לעיצוב המפואר, זה של המסעדה עצמה וזה של המנות (אני למשל לא התחברתי), יהיה לכם קשה, ומיותר, להתלונן על טעמן. ידו הטובה והבטוחה של חנא מורגשת כאן בכל מנה, החל בפשוטות ביותר, כביכול, כמו החומוס (שאפילו הוא לא נמלט מהעיצוב הראוותני) וכלה במנות כפריות קלאסיות כמו מנת העכוב המבושל (עם בשר מיותר) והקינוחים הנהדרים כמו החלאוות אל-גיבן - קינוח נפלא של סולת וגבינה. את התמונה משלים הנוף המרהיב של הכינרת.

מגדלנה, צומת מגדל במרכז המסחרי החדש (בצד של הכינרת), טל'04-6730064 ; א'-ש' 17:00-12:00, 23:00-19:00; יקר, יחסית

מרכז

המטבח של פיני. אחרי כמה שנים לא מוצלחות במיוחד חוזר פיני לוי לעשות את מה שהוא עושה הכי טוב, אולי יותר טוב מכל אחד אחר. חובבי האוכל זוכרים בוודאי בגעגועים את החצר של פיני בחצר פיינגולד היפה שבמרכז ירושלים. ובכן, לא צריך יותר להתגעגע. השף הוותיק והמחונן הזה גייס לעזרתו את בנו איציק, ויחד הם מחזירים עטרה ליושנה. בבית אבן ישן ויפה במושבה הגרמנית, המקושט בגוונים כחולים ובמרצפות מצוירות, מגישים לוי ובנו קלאסיקות נצחיות כמו סופריטו טלה עם תפוחי אדמה, תבשיל זנב שור עם גרגירי חומוס או קובה נבלוסייה - קובה מטוגנת, שעוברת כאן גם בישול נוסף יחד עם הסופריטו. רק בשביל שתי המנות האלה שווה להיכנס כבר למכונית ולנסוע לירושלים. אבל גם כל השאר נהדר. חובבי חלקי הפנים יתענגו על מנת חוט השדרה המטוגנת, ויכולתי להמשיך כך לנצח.

המטבח של פיני, עמק רפאים 24 ירושלים, טל' 02-6255506; א'-ה' 24:00-12:00, ו' 16:00-12:00, שבת - מצאת השבת עד חצות. כשר.

דרום

המסגר 5. גם את המסגר 5, כמו את שראביכ הצפונית, קשה עד בלתי אפשרי להגדיר לגמרי כמסעדה; החל בשעות הפתיחה המשתנות תדיר, עבור בתפריט הגחמני של ליאור רפאל וענבר שפירא, בני זוג בחיים ובעבודה, וכלה בעיצוב שבלית ברירה נגדיר אותו כזרוק. בלב אזור המוסכים של אילת, מיקום מוזר בלשון המעטה, פתחו בני הזוג המקסימים האלה ספק ביסטרו ספק חלל ניסיוני, שבו הם מגישים רק מה שבא להם, ובעיקר מתי שבא להם.

אבל אל תיתנו לכל אזהרות המסע האלה לרפות את ידיכם. מדובר באחד המקומות הכי מוזרים ומקסימים שיצא לי להיות בהם. מקום שקסמו נובע, אגב, ממוזרותו. בימי החג מבטיחים בני הזוג לנסות ולהגיש את מנת השרימפבורגר המצוינת שלהם, זו שגם לי יצא לטעום ולאהוב עד מאוד, ולצדה גם מנות כמו תמנון עם טחינה שחורה ופלפלי אנג'לו מהערבה יחד עם צ'וריסוס ותפוחי אדמה - כן, כל זה במנה אחת. לקינוח תכין ענבר טרייפל של יין פרוסקו איטלקי מבעבע ותפוז דם.

המסגר 5 אילת, טל' 08-6349788; בחול המועד מתכוונים ליאור וענבר לפתוח בימים ד' 16.4-ה' 17.4 19:00-22:00, ו' 18.4 12:00-09:00, א' 20.4 - סגור. מומלץ מאוד, שלא לומר חובה, להתקשר ולבדוק שפתוח, אף שהם לא מקבלים הזמנות מראש