הבנקים יוכלו להציע מתנות ללקוחות אם הן ללא התחייבות

במערכת הבנקאית מעריכים כי איסור לחייב את הלקוח לתנאים או הישארות יקטין את הכדאיות של הבנקים בהצעת המתנות

האם בקרוב ייפסקו המתנות שמציעים הבנקים ללקוחות? בנק ישראל פרסם היום (ד') טיוטת חוזר המגדירה גבולות למתן הטבות ללקוחות. המפקח על הבנקים, דודו זקן, אמנם יאפשר לבנקים להציע הטבות לא בנקאיות, קרי מתנות או מענקים כספיים - אך יאסור על הבנקים להתנות את קבלת המתנות בתנאים שונים, כגון התחייבות של הלקוח להישאר בבנק, או התחייבות לבצע מחזור מסוים של פעולות.

במערכת הבנקאית מעריכים כי איסור לחייב את הלקוח לתנאים או הישארות יקטין את הכדאיות של הבנקים בהצעת המתנות, שכן הם עלולים למצוא את עצמם משקיעים כסף רב בלקוחות שיינטשו זמן קצר לאחר קבלת המתנה.

נציין כי כפי שפורסם ב"גלובס" ביולי אשתקד, בבנק ישראל שקלו לאסור לחלוטין מתן מתנות או מענקים כספיים. בבנק ישראל שמו את ההטבות על הכוונת, הואיל וסברו כי הבנקים מסנוורים בכך את הלקוח ומקשים עליו בהשוואה לאיזה בנק כדאי לו לעבור (שכן במקביל לעתים, בעבור השירותים הבנקאיים הם גובים ממנו מחיר גבוה), מה שגורם להטעיה - על אחת כמה וכמה כאשר פעמים רבות ההטבה ניתנת בתנאי שהלקוח מתחייב להישאר בבנק לתקופה מסוימת.

לדברי מקורות במערכת הבנקאית, בבנקים הבינוניים לא אהבו את היוזמה הזו, שכן הצעת המתנות היוותה דרך יעילה לגייס לקוחות חדשים. בסופו של דבר הסכימו בבנק ישראל להתפשר ולאפשר לבנקים להמשיך ולהציע מתנות - אך לאסור על התנייתן. אי לכך, בהחלט ייתכן שבסופו של דבר ישיגו בבנק ישראל את המטרה, ושהבנקים יפסיקו להציע מתנות, שכן פחתה היעילות שלהן בשימור הלקוח.

נציין כי בשנים האחרונות הציעו הבנקים מתנות אטרקטיביות למדי כמו כרטיס טיסה, אופניים חשמליים וגם מענקים כספיים שהגיעו ל-1,500 שקל. בבנק ישראל מעדיפים שהבנקים יגייסו את הלקוחות באמצעות הטבות בנקאיות כגון פטור מעמלות או הלוואה בתנאים אטרקטיביים.

שיעור מעבר הלקוחות בין הבנקים אמנם גדל בשנים האחרונות, אך עדיין נחשב נמוך למדי, ומוערך ב-7% בשנה (לשם השוואה, בחברות הסלולר מגיע הנתון ל-30% בקירוב). בחלק מהבנקים טוענים כי הטלת המגבלות על המתנות עלולה דווקא לפגוע בתחרות ולהקטין את מעבר הלקוחות.