בקשה לייצוגית ב-300 מ' ש' נגד טרה: "חומר משמר בגבינות"

מגישי הבקשה דורשים כי טרה תפסיק להציג את הגבינות כמוצרים "ללא חומר משמר", תאסוף את כל המוצרים שעליהם מוצג הכיתוב "ללא חומר משמר", או שתוסיף הבהרה כי "מצג זה אינו אמת" ■ טרה: אין חומרים משמרים במוצרינו

בקשה לתביעה ייצוגית ב-300 מיליון שקל הוגשה הבוקר (ה') לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד מחלבת טרה, בעקבות תחקיר "ידיעות אחרונות" שהעלה חשש כי גבינות החברה מכילות חומרים משמרים, בניגוד לטענתה כי אינן מכילות חומרים כאלה.

במקביל שלח עו"ד אוהד רוזן, המייצג לטענתו אדם שאינו מעוניין להיחשף בשמו, מכתב תלונה נגד טרה למפקח מזון במחוז תל-אביב של משרד הבריאות.

מגישי הבקשה להגשת ייצוגית הם עורכי הדין אסף פינק ונועם צוקר ממשרד יעקב פינק. הם טוענים כי טרה מבצעת "הטעיה חמורה של הצרכנים", כאשר היא מציגה את מוצרי החברה ככאלה שאינם מכילים חומר משמר, בעוד שבפועל התברר כי המוצרים מכילים חומר משמר, שעלול לגרום לבעיות בריאותיות ולתופעת היפראקטיביות בקרב ילדים.

לפי התביעה, "מדובר בהטעיה צרכנית חמורה ושימוש ציני במשפט 'ללא חומרים משמרים' כדי להגדיל מכירות, על חשבון זכות הבחירה החופשית של הלקוח".

לפי הבקשה לייצוגית, במספר רב של מוצרים, ביניהם גבינות צהובות, גבינות לבנות, קוטג'ים ועוד - אותרו חומרים משמרים שמשמשים לתהליך הגיבון של המוצר.

לדברי עו"ד פינק, "לא ייתכן כי טרה תקים מחלבה חדשה שמתיימרת להיות על טהרת חומרים טבעייים, ובמחי-יד תזלזל כך בצרכן ותעשה שימוש בחומרים משמרים בהליך הייצור - תוך הפרה מוחלטת של חוק הגנת הצרכן ותקנות בתחום סימון המזון. הצרכן הישראלי מאס בשיטות השיווק המטעות של טרה, ועל חברה המוליכה שולל את הציבור לדעת כי אם היא תטעה את הציבור, היא תיתן את הדין על כך".

מגישי הבקשה לתביעה ייצוגית מבקשים בין השאר מבית המשפט להטיל צו מניעה קבוע, שיורה לטרה לחדול מלהציג את המוצרים כמוצרים "ללא חומר משמר" בפרסומיה ועל גבי המוצרים. כמו כן, הם דורשים כי טרה תאסוף מהמדפים את כל המוצרים שעליהם מוצג הכיתוב "ללא חומר משמר", או שתוסיף על גביהם הבהרה כי "מצג זה אינו אמת".

זאת ועוד, מהתצהירים שצורפו לבקשת הייצוגית עולה כי אבי ינוס, משנה למנכ"ל חברת המודיעין העסקי בלאק קיוב (Black Cube), שנשכרה בעבר על-ידי נוחי דנקנר, לשעבר בעל השליטה באי.די.בי, היא זו שבין היתר עומדת מאחורי הממצאים שהוגשו בתביעה.

אנשי חברת המודיעין העסקי ביצעו שיחות טלפוניות שהוקלטו עם אנשי חברת דיפריז, המייבאת את המוצר של טרה לארץ מחברת DSM ההולנדית. משיחות אלה עלה כי טרה השתמשה בחומר משמר במסגרת 4 משלוחים שונים שביצעה בנתיבות.

מטרה נמסר בתגובה: "התביעה אינה מוכרת לנו. במוצרי החברה אין חומרים משמרים, והחברה נוקטת את כל הצעדים הנדרשים על מנת לוודא כי אכן לא יהיו חומרים משמרים במוצריה".