מתנת חג לנתניהו: הממשלה אישרה מטוס פרטי לרה"מ ב-70 מיליון דולר - ומעון חדש ב-650 מ' ש'

הממשלה אישרה את המלצות ועדת גולדברג ■ יוחנן לוקר, מזכירו הצבאי לשעבר של נתניהו, אמר לחברי הוועדה כי בטיסתו הראשונה עם רה"מ הרגיש "כאילו חזרתי 30 שנה אחורה בזמן. ראש הממשלה פשוט מנותק. הוא מנותק"

שרי הממשלה אישרו הבוקר רכישת מטוס להטסת ראש הממשלה ונשיא המדינה לחו"ל, וכן הקמת מבנה חדש למשרד ראש הממשלה ומעון רשמי לראש הממשלה. עלות המטוס נאמדת ב-70 מיליון שקל, ואילו עלות בניית המבנה החדש למשרד ראש הממשלה ולצדו בניין למגורי ראש הממשלה יעלה ככל הנראה כ-650 מיליון שקל.

שרי יש עתיד, ובהם שר האוצר, יאיר לפיד, וכן השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ (התנועה), הצביעו נגד ההחלטה. שר השיכון והבינוי אורי אריאל החליט להימנע. אריאל אמר בדיון שלא ראוי שהנושא הזה מגיע לדיון בממשלה בצורה מוגמרת ולא לאחר דיון מעמיק בממשלה. גורמים פוליטיים העריכו שיש חוט מקשר בין הימנעותו של אריאל להקפאת הבנייה שמתקיימת בפועל ביהודה ושומרון מאז פיצוץ המשא ומתן עם הפלשתינים. לדבריהם, ראש הממשלה הקפיא את התכנון ואת הבנייה באופן פעיל.

ההחלטה התקבלה בהסתמך על דוח הוועדה הציבורית בראשותו של שופט בית המשפט העליון בדימוס אליעזר גולדברג שבבסיסו נטען כי בהיעדר מטוס פרטי, אין לרה"מ יכולת ליצור קשר שוטף עם הארץ בטיסות ארוכות, מה שמביא לנתק ממושך וחוסר במערכות מיגון למטוס - דבר שמונע טיסות של ראש הממשלה והנשיא למדינות מסוימות.

מהנתונים שהציגה הוועדה עולה כי בשנת 2010 עמדו הוצאות הטיסה של ראש הממשלה ונשיא המדינה על 30 מיליון שקל, בשנים 2011-2012 על 16 מיליון שקל, ובשנת 2013 על 14 מיליון שקל. ממוצע ההוצאות עומד על 19 מיליון שקל בשנה. יש לציין כי במרבית הטיסות טס נשיא המדינה בטיסות אזרחיות רגילות ורק לעיתים רחוקות נחכר עבורו מטוס. זאת, בניגוד לראש הממשלה שבכל טיסה חוכרת עבורו המדינה מטוס. מנכ"לית בית הנשיא אפרת דובדבני סיפרה לוועדה כי השימוש במטוסים אזרחיים עבור הנשיא מביא לעיתים למצבים מביכים.

לדבריה, "בכל פעם שהנשיא מגיע ליעד הוא יורד ראשון מהמטוס ושאר הנוסעים מעוכבים עם השקיות שלהם והמזוודות, דבר מביך מאוד", אמרה. לדבריה היו כמה מדינות ששלחו מטוס להטיס את הנשיא כדי למנוע את המצב המביך.

באשר לטיסות ראש הממשלה קבעה הוועדה כי כיום האפשרות של ראש הממשלה לתפקד במטוס חכור "לוקה בחסר של ממש במהלך שעות הטיסה". לדברי חברי הוועדה, במהלך הטיסה הדגישו כל המוזמנים כי המצב שבו אין קשר לווייני עם ראש הממשלה הוא חמור. יוחנן לוקר, מזכירו הצבאי לשעבר של נתניהו, אמר לחברי הוועדה כי בטיסה הראשונה אליה הצטרף הרגיש "כאילו חזר אחורה בזמן 30 שנה. ראש הממשלה פשוט מנותק. הוא מנותק". ראש המוסד, תמיד פרדו אמר כי "מדובר במחדל".

מנגד, מהדוח עולה כי אנשי אגף התקציבים קבעו כי אין כדאיות כלכלית לרכישת המטוס. "מבחינה תקציבית רכישת מטוס מקשה על עמידה ביעד ההוצאה", נכתב בדוח. עם זאת, החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי בויאנג'ו אמרה כי "אין להפקיד החלטה כזו בידי אנשי כספים".

באשר למעון ראש הממשלה קבעה הוועדה כי הוועדה, קיים פער בולט בין המצוי לחיוני בכל הנוגע למשרד ראש הממשלה. הוועדה המליצה על הקמת משרד ומעון חדשים שייתנו מענה שלם וראוי לצרכים הביטחוניים ולתפקוד בשגרה ובחירום. ההמלצה היא על מתחם אחד או שני מבנים שיימצאו בסמיכות כאשר שטח מעון ראש הממשלה לא יעלה על 10% מהמתחם כולו.

בראש הוועדה עמד שופט בית המשפט העליון בדימוס ומבקר המדינה לשעבר, אליעזר גולדברג, וחברי הוועדה הם מפקד חיל האוויר לשעבר, עידו נחושתן ורו"ח איריס שטרק.