מחפשים השקעה? קבלו מספר מניות מפתיעות מאירופה

למרות ההתפתחויות המעודדות באירופה, מוטב להתמקד בחברות שירותים מתעשיות אפורות עם חסמי כניסה גבוהים ורווחים חוזרים - למשל יצרניות מעליות וחלקי חילוף למטוסים

בחודשים האחרונים ראינו סימנים מבורכים לסופו של המשבר האירופי. כאשר התברר שה-ECB (הבנק המרכזי האירופי) והפוליטיקאים יצאו מגדרם כדי לשמור על האירו, התשואות על החובות האירופיים במדינות השוליים הפכו למפתות במיוחד למשקיעים בינלאומיים שמחפשים תשואות; עלות גיוסי ההון של ספרד ואיטליה נחתכה בחצי בשנתיים, ל-3.2%; והיו גם ירידות משמעותיות בעלויות המימון של אירלנד ופורטוגל.

אולי מפתיע יותר, גם עלות החוב של יוון צנחה, והיה אפילו ביקוש גדול להנפקת אג"ח מדינה בסך 3 מיליארד אירו, שהייתה הראשונה זה 4 שנים. ההתפתחויות הללו הקלו גם את עלויות המימון של המגזר הבנקאי.

מלבד ירידת עלויות המימון יש גם סימני שיפור בביצועים הכלכליים באירופה. חזרת אמון הצרכנים משתקפת בהתאוששות החדה במכירות רכב חדש באירופה. בנוסף, סימני השיפור שנראו בספרד ב-2013 נמשכו בתחילת 2014, עם העלייה המהירה ביותר בתמ"ג מאז 2008, בעזרת שיפור בביקוש המקומי. אפילו בכלכלות המצליחות יותר כמו גרמניה, מדדי האמון עולים.

אך למרות ההתפתחויות המעודדות הללו, יש עדיין סיבות לזהירות בציפיות להבראה מחזורית חזקה באירופה. בעיות מבניות רבות עדיין לא מטופלות בכלכלות מפתח כמו צרפת ואיטליה. אמנם בשתי המדינות עלו לשלטון פוליטיקאים חדשים, אך יש פער גדול בין השמעת הצהרות ליישום ממשי של רפורמות לא פופולריות.

לצמצם תנודתיות

מנקודת מבט המשקיע, יש הרבה מה לומר לטובת גישה זהירה יחסית, תוך התמקדות ברווחים חוזרים ותעשיות שירותים. עסקים כאלו אינם נשמעים תמיד מלהיבים, אבל הזווית המעניינת שלהם למשקיעים היא ששירות ללקוחות "שבויים" או עסקים של חלפים מצמצמים משמעותית את התנודתיות של הביצועים, ואת הסיכון ממוצרים חדשים או תחרות. בטווח הארוך העסקים הללו מניבים החזרים עדיפים.

Kone (סימול: KC4:GR)

מחיר מניה: 29.8 אירו

שווי שוק: 16 מיליארד אירו

כך, למשל, תעשיית המעליות מעניינת במיוחד מנקודת מבט של שירותים, מפני שרוב הכסף בתעשייה הזו מגיע מתחזוקת מעליות קיימות ולא מהתקנת מעליות חדשות. כאשר המעליות הומצאו, הן היו פשוטות יחסית ואפשר היה לתקן אותן עם כמה כלים בסיסיים. המעליות המודרניות במגדלי המשרדים או הדירות, לעומת זאת, מכילות המון תכנה ואלקטרוניקה, ובעלי הבניינים נוטים לחתום על חוזה שירות עם היצרן שלהן.

תקנות הבטיחות קובעות שמעליות צריכות להיבדק דרך שגרה. התוצאה היא שתחזוקה מספקת כשני שלישים מהרווחים של היצרנים המובילים בתעשיית המעליות, כמו Kone, על בסיס המעליות שכבר הותקנו - בסיס שמתרחב בגלל הבניינים הגבוהים יותר ויותר והאורבניזציה, בייחוד בשווקים מתעוררים.

Weir (סימול: 42W:GR)

מחיר מניה: 32.5 אירו

שווי שוק: 7 מיליארד אירו

קיימים עסקים רבים אחרים, שפועלים מאירופה ומספקים הכנסות חוזרות ונשנות. כמה חלקים של עסקי ציוד הכרייה עשירים במיוחד בחלקי חילוף ושירותי תחזוקה. לדוגמה, Weir הבריטית היא השחקנית העולמית החזקה ביותר במשאבות פסולת ובוץ, שמותקנות בלב מכרות רבים.

משאבות חדשות נמכרות אמנם בשולי רווח צנועים, אך השימוש בהן בסביבה כה קשה של טיפול בסלעים מפוררים עם נוזלים, מביא לכך שערך חלקי החילוף של המשאבה עולה פי ארבעה או חמישה על ערך המשאבה עצמה, עם שולי הרווח שנובעים מכך. חלקי חילוף ותחזוקה יכולים לתרום הרבה יותר ממחצית מרווחי חברת ציוד כרייה. לכן, אפילו אם תעשיית הכרייה כולה עוברת כעת תקופה לא קלה, יצרני הציוד ממשיכים לשגשג בגלל בסיס ההתקנות האדיר שלהם.

Zodiac (ZDC:GR)

מחיר מניה: 24.4 אירו

שווי שוק: 7 מיליארד אירו

תעופה וחלל הם עוד תחום עשיר בחלקי חילוף ותחזוקה. רובנו שמענו על חלקי חילוף שמותקנים במנועי סילון לאורך שנות חייהם, אבל יש עוד תחומים מעניינים. היצרנית הצרפתית Zodiac מתמחה בציוד לתאי טייס, ממערכות חמצן עד חדרי שירותים. חלק מהפריטים הללו, כמו מגלשות חירום, צריכים להיות מוחלפים דרך קבע, לפי הוראות הבטיחות. פריטים אחרים, כמו מושבים, משודרגים על ידי חברות התעופה על בסיס קבוע.

למרות שרובנו לא חושבים הרבה על מושב הנוסע, שלא לדבר על חדר שירותים, רק חברות מעטות מסוגלות לייצר אותם, מפני שהם חייבים לעמוד בתקנים בינלאומיים נוקשים. זה אומר שהתחרות נמוכה בהרבה, בייחוד בשוק ההמשך של התחזוקה, שמהווה כמעט מחצית מהעסקים ויותר מזה מהרווחים.

Sampo (SAMAS:FH)

מחיר מניה: 36.2 אירו

שווי שוק: 20 מיליארד אירו

בעוד רוב תעשיית השירותים הפיננסיים התבררה כרכבת הרים למשקיעים בזמן המשבר, יש כמה תחומים שהוכיחו שהם יציבים בהרבה. במדינות הנורדיות הביטוח האלמנטרי (לא ביטוחי חיים) הוא תחום מגובש מאוד, עם שלוש או ארבע שחקניות גדולות ששולטות בכל מדינה.

היופי שבביטוח אלמנטרי באזור הנורדי הוא שהפוליסות מתחדשות אוטומטית, אין כמעט סוכני ביטוח, ולרוב הלקוחות יש כמה פוליסות של אותה חברת ביטוח. התוצאה היא שהלקוחות נשארים שנים, והחברות יכולות להתמקד ביעילות (ולא במרדף אינסופי אחרי לקוחות חדשים), עם יחסי סיכון שהם מהנמוכים בתעשייה הזו בעולם. ביטוח אלמנטרי מחייב מעט הון, ולכן אפשר לחלק את הרווחים לבעלי המניות. Sampo, חברת הביטוח הנורדית המובילה, מספקת החזרים מהטובים ביותר למשקיעים.

אלה הן רק כמה דוגמאות לעסקים הבולטים ביותר, שנהנים מהכנסות חוזרות או מתזרים עשיר של הכנסות מחלקי חילוף. יש רבים נוספים. חלק גדול מהם נבנה בעשרות שנים, ונהנה כעת מחסמי כניסה גבוהים מאוד לשוק שלו. דרישות ההון הן קלות יחסית, כוח התמחור גבוה ותזרימי המזומנים נדיבים. העלייה האחרונה בפעילות החברות מדגישה את האטרקטיביות של העסקים הללו בעיני קונים בכוח - התשואות במזומן שהם מציעים, נשארו גבוהות משמעותית מעלות המימון ששוקי האג"ח מציעים.

*** הכותב הוא מנהל קרן מניות אירופה בחברת הנדרסון גלובל אינווסטורס, המיוצגת בישראל על-ידי מיטב-דש בית השקעות