הצעת חוק: הצרכן ייתן הסכמה מפורשת לפני שישלם על שירות

עפ"י הצעת החוק של הרשות להגנת הצרכן, תידרש הסכמה מפורשת של הצרכן כדי שייגבה ממנו תשלום על שירות בסלולר או על עסקה טלפונית

הרשות להגנת הצרכן מקדמת הצעת חוק שמטרתה למנוע מעסקים לגבות מהצרכן כסף עבור רכישה שהתבצעה ללא ידיעתו והסכמתו המפורשת - באמצעות מכשיר הטלפון הנייח והנייד.

חברות הטלפון, מסביר תצהיר החוק, מהוות "צינור" להעברת כספים מהצרכנים המנויים אצלן אל ספקי תוכן סלולרי או אל בעלי אתרי אינטרנט ומפעיליו המציעים שירותי תוכן ומידע שונים כגון משחקים. התשלום עבור שירותים אלה אינו מבוצע במזומן, בצ'ק או באמצעות כרטיס אשראי, אלא באמצעות חיובי הצרכן המנוי בחברת הטלפון.

בעיה אחרת היא גביית תשלומים באמצעות חברות העוסקות בשיווק טלפוני של מוצרים ושירותים עבור מוצרים או שירותים שהצרכן טוען לגביהם כי לא נתן הסכמתו לעסקה או כי לא ידע כלל על הגבייה. חברות אלה נוהגות לפנות חדשות לבקרים אל צרכנים שרכשו אצלן בעבר, ועקב החזקתן את פרטי כרטיס האשראי של הצרכן, הן יכולות לחייב את הצרכן בגין עסקאות שכלל לא ידע עליהן או שאף סירב בפירוש לבצען.

מתלונות רבות שהתקבלו על-ידי צרכנים עולה כי קיים בפועל ניצול לרעה של פרקטיקות אלה. צרכנים רבים, המנויים בחברות הטלפון או שביצעו עסקה בעבר או בהווה עם חברות לשיווק טלפוני, מופתעים לגלות כי חשבון הטלפון שלהם או כרטיס האשראי שלהם חויב בסכומים גבוהים ובלתי שגרתיים, לעיתים אף בסכומים המגיעים לאלפי שקלים.

לפיכך, החוק מציע לקבוע כי החברות - הן חברת טלפון והן חברה לשיווק טלפוני - לא יגבו מצרכן המנוי אצלן כל סכום כספי עבור עסקת מכר מרחוק, אלא לאחר שהתקבלה הסכמה מפורשת של הצרכן לעסקה ולפרטי העסקה. נטל ההוכחה כי הצרכן קיבל את פרטי העסקה והסכים לעסקה - מוטל על העוסק שגבה מהצרכן תשלום.

לפי ההצעה, במקרה בו הודיע הצרכן כי לא נתן את הסכמתו המפורשת לעסקה או לפרטיה, והעוסק לא הוכיח תוך 5 ימי עסקים אחרת - יפסיק העוסק את החיוב הכספי ויחזיר לצרכן את הכסף שנגבה ממנו. במקרה שעוסק יגבה כספים מהצרכן בניגוד לחוק, בית משפט מוסמך להטיל עליו קנס בגובה של עד 204,400 שקל לכל עבירה ולפסוק פיצויים לצרכן במקרים הנדרשים.

עו"ד תמר פינקוס, הממונה על הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן, מסרה כי "הרשות שמה לה למטרה להילחם בתופעה חמורה זו, שפוגעת במקרים רבים בקשישים או ילדים שאינם מודעים כלל לכך שנקשרו בעסקה. רק לאחרונה נתקלנו בעשרות אלפי צרכנים שקיבלו מכתבי תביעה על חובות ובקשישים שחויבו בכרטיסי אשראי בסכומים של אלפי שקלים על עסקאות שלטענתם בוצעו ללא ידיעתם ואישורם. מדובר בדוגמאות בודדות מיני רבות".

שר הכלכלה, נפתלי בנט, מסר כי "יש היום מצב בלתי נסבל, שחברות מנצלות את הקלות שבה ניתן לחייב חסרי ישע, כמו קשישים וילדים קטנים, בגין שירותים שאין להם צורך בכך, ובלי שאף אחד מודע לזאת. מגיעות לשולחני תלונות רבות של אזרחים בנושא זה, ותזכיר החוק ישים לתופעה הפסולה הזאת סוף".