ניגריה: 60% בעוני קיצוני - ומעמד חדש של עשירי-על מתפתח

סביר להניח ששני שליש מהאוכלוסיה הניגרית לא חלצו את פקקי השמפניה כאשר ניגריה הוכרזה לכלכלה הגדולה באפריקה בחודש שעבר

הסטטיסטיקה אמנם מפגרת אחרי המציאות, אבל העדויות והאנקדוטות על ריכוז העושר בניגריה - בכיסים של השפעה בדרום ובמרכז המדינה ובשכבה גבוהה חדשה של עשירי-על - קיימות כבר זמן רב.

ניגרים עשירים הם בין הקונים הזרים הגדולים ביותר בלונדון. ניגריה היא אחד מהשווקים הצומחים במהירות הגבוהה ביותר לשמפניה וגם למטוסים פרטיים - לפחות 138 כאלו כבר רשומים במדינה, לפי היצרנית הקנדית בומברדייה, בתוספת עוד 12 הזמנות מבמברדייה לבדה השנה.

מותגי יוקרה נעים כעת לניגריה. פולו, חברה מקומית, פתחה בוטיקים למכירת דולצ'ה אנד גבאנה, ג'ימי צ'ו וגוצ'י. ארמנגילדו זנגה והוגו בוס פתחו חנויות משלהם.

דו"ח ממשלתי על הפעילות הכלכלית בניגריה ב-15 השנים האחרונות מציג נתונים אופטימיים. הדו"ח, שאומץ על ידי קרן המטבע הבינלאומית, אומד את התמ"ג הניגרי ב-2013 ב-510 מיליארד דולר, כמעט פי שניים מאומדנים קודמים.

אבל 60% מתושבי ניגריה חיים בעוני קיצוני, וסביר להניח שלא הם חלצו את פקקי השמפניה כאשר ניגריה הוכרזה לכלכלה הגדולה באפריקה בחודש שעבר.

מעמד בינוני חדש מתהווה אולי בזכות המשרות שיוצרים שני סקטורים מתרחבים של שירותים - בנקאות וטלקום. אך מעליו קיים מעמד חדש נוסף, של עשירי-על.

כדי שניגריה תתפתח בצורה שוויונית ואופטימלית יותר, הממשלה חייבת להיות יעילה בהרבה בגביית מסים מקשת רחבה יותר של פעילויות כלכליות. תקבולי המס יוכלו לשפר את מערכות הבריאות והחינוך, כדי שפירות הצמיחה הכלכלית יורגשו על ידי יותר אנשים. נכון לעכשיו, המדינה מקבלת רק 4.5% מהתמ"ג הניגרי בצורת מסים ממקורות שאינם תעשיית הנפט - בסיס מס צר מדי מכל בחינה שהיא.

פמי פלאנה, עורכת דין ופעילה לשוויון כלכלי, אומרת שה"וועידה הלאומית", גוף שבו מאות נציגי ציבור שאמור לבחון את ביצועי היסוד של המדינה, מספק לניגריה הזדמנות "לגלות למה אנחנו עניים בעיצומו של שפע, בעוד שמיעוט מיקרוסקופי מהאוכלוסייה הוא עשיר ומחייך בדרך את הבנק". דמויות בולטות בקהילת העסקים הניגרית רואות , כמובן, את הדברים אחרת. לדעתן, המדינה זקוקה ליותר יזמים-טייקונים, לא פחות, כדי לחלץ יותר אנשים ממעגל העוני. הממשלה, במילים אחרות, צריכה לתעדף שיפור באקלים ההשקעות - שעדיין מקבל ציונים גרועים בהשוואה עולמית.