ייצוגית: פלאפון חייבה על שירותים שהוזמנו ללא ידיעת הלקוח

לטענת התובע, החברה לא חסמה את השירותים כחוק, מה שאיפשר לבנו להזמין "שיר בהמתנה" ■ את הנזק לקבוצה הוא אומד ב-3.75 מיליון שקל

בקשה לתביעה ייצוגית הוגשה נגד חברת פלאפון על-ידי לקוח שחויב עבור שימוש בשירותים נוספים של החברה, על אף שלא אישר גישה לשירותים כאלה - ולפיכך אמור היה להיחסם לקבלתם כברירת המחדל. אלא שהחברה, לטענתו, לא עשתה זאת, ובכך איפשרה לבנו לרכוש שירותים בתשלום ולחייב בהם את החשבון.

את נזקו האישי מעריך התובע ב-48 שקל. את הנזק לקבוצה הוא אומד ב-3.75 מיליון שקל, תחת הנחה שמרנית כי הנזק הממוצע לחבר קבוצה הוא 75 שקל בלבד, ובהנחה שמספר חברי הקבוצה אינו עולה על 50 אלף.

לטענת הלקוח, המיוצג בידי עו"ד רם גורודיסקי, אנו עדים לשיטה ולדרך פעולה קבועה אצל חברות הסלולר - חיוב לקוחות בחיובים שונים שלא ביקשו ושכלל לא נתנו הסכמתם לכך.

"כך", נטען בכתב התביעה, "חברות הסלולר מנצלות את ההרשאה הניתנת להן לחיוב חשבונות לקוחותיהן - בין באמצעות כרטיס אשראי ובין בהוראת קבע - ומלקטות מחשבונות הבנק של לקוחותיהן כספים שאינם מגיעים להן, עבור שירותים שכלל לא נתבקשו ולעיתים כלל לא נצרכו".

כזכור, לפני מספר שנים ולאחר תלונות רבות של צרכנים ולא מעט הליכים ייצוגיים שהוגשו בנושא, יזם משרד התקשורת רפורמה מקיפה בכל הקשור לשירותים נוספים לשירותי הטלפוניה שמספקות חברות הסלולר. מהלך זה נועד למנוע מהחברות לשלוח את ידן לכיסיהם של מנוייהן ולגבות מהם כספים בגין שירותים שכלל לא נתבקשו ולעיתים כלל לא נצרכו.

הרפורמה קבעה את חובתן של חברות הסלולר ליידע את מנוייהן בדבר האפשרות לחסום שירותים נוספים באמצעות סימון בטופס גישה לשירותים. הטופס מגדיר אילו שירותים נוספים רשאי בעל רישיון לתת ללקוחותיו, לפי בחירתם, כאשר ברירת המחדל היא כי שירותים אלה חסומים. כלומר, שירות שלקוח לא ביקש מהנתבעת באופן מפורש וברור באמצעות הטופס - יהיה חסום, לא ניתן יהיה לעשות בו שימוש, וממילא הלקוח לא יחויב בגינו.

אלא שהתובע, לקוח פלאפון עד לשנת 2013, לא מסר לטענתו לחברה את התייחסותו לטופס, ובכך לא ציין כי אין ברצונו לקבל שירותים נוספים כלשהם, ועל כן היה אמור להיחסם לשירותים אלה. אולם באוגוסט 2012 התחבר בנו הקטין לאתר פלאפון והוריד את אחד מהשירים האפשריים במסגרת השירות "שיר בהמתנה". במקביל, החלה החברה לחייב את התובע בסך של כ-8 שקלים בחודש כולל מע"מ. חיוב זה נמשך עד שנייד התובע את מספרו לחברה אחרת.

בימים אלה, יש לציין, מקדמת הרשות להגנת הצרכן בדיוק סביב הנושא הזה הצעת חוק שמטרתו למנוע מעסקים לגבות מהצרכן כסף עבור רכישה שהתבצעה ללא ידיעתו והסכמתו המפורשת - באמצעות מכשיר הטלפון הנייח והנייד. משרד התקשורת פועל אף הוא בנושא והטיל לאחרונה עיצומים כספיים על חברות הסלולר בשל התנהלותן הפגומה סביב חיוב עבור שירותי תוכן, מבלי לוודא כיאות שנרכשו בהסכמת הלקוח.

תגובת פלאפון: "התביעה עדיין לא התקבלה במשרדנו, וכאשר תתקבל נלמד אותה ונגיב בבית המשפט".