תע"א דורשת מענקים מתוקף חוק עידוד השקעות הון

טוענת: החברה מופלית בהיותה ממשלתית ■ "אלביט קיבלה 400 מיליון שקל ואנחנו מתחרים באותו שוק" ■ בתע"א מועסקים כ-15,500 עובדים בשכר ממוצע של 28,200 שקל בחודש לעובד

כמו טבע, אינטל, אלביט מערכות וצ'ק פוינט: התעשייה האווירית דורשת מהמדינה להיכלל ברשימת החברות שזכאיות להטבות מתוקף החוק לעידוד השקעות הון. תע"א, שהיא חברה ביטחונית בבעלות מלאה של המדינה, לא נהנית מהטבות שמעמיד החוק, וזאת על אף שהיא עוסקת בתחום ההיי-טק, המחקר והפיתוח, נחשבת למוקד ידע וחדשנות ומייצאת 80% מהתוצרת שלה.

ההגבלה שמונעת מתע"א ליהנות מההטבות היא שמדובר בחברה ממשלתית. זאת, על אף שהיא מתחרה בארץ ובעולם מול החברה הביטחונית הציבורית הישראלית, אלביט מערכות, שנהנית מההטבות.

"בשנים 2006-2011 אלביט מערכות קיבלה מהמדינה הטבות בהיקף של כ-400 מיליון שקל בזכות החוק לעידוד השקעות הון. אנחנו ואלביט מערכות מתחרות באותם שווקים, אך אותנו החריגו מהחוק בהיותנו חברה ממשלתית. אנחנו מבקשים להיכלל בחוק ולאפשר לנו להתחרות בשוקי העולם בתנאים הוגנים", אמר היום (ב') ל"גלובס" סמנכ"ל הכספים של תע"א, אייל יוניאן.

השכר הממוצע בתע"א אשתקד: 28.2 אלף שקל לעובד בחודש

בתע"א אומרים כי תחשיבים שנעשו בהתאם להיקפי היצוא שלה, מספר העובדים והמהנדסים שהיא מעסיקה בשורותיה ותרומתה למשק, היא זכאית להטבות בהיקף של כ-100 מיליון שקל בשנה מתוקף החוק לעידוד השקעות הון. "אם נכלל בחוק ונזכה להטבות האלה, נזכה גם ביכולת לקיים תחרות הוגנת בעולם ונוכל להשקיע הרבה יותר ברובוטיקה ובאוטומציה שיגדילו באופן ניכר את פריון העבודה וכך נוכל להתחרות בתנאים טובים יותר. מחד, אנחנו פועלים בסביבה עסקית לחלוטין ומאידך, נתונים להגבלות בהיותנו חברה ממשלתית. במצב דברים זה, גם רפאל נמצאת באותה הסירה", אמר יוניאן.

יוניאן אמר את הדברים בתום ביקור שערכו היום חברי ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בראשות ח"כ משה גפני (יהדות התורה) במתקני החברה. גפני אמר בתום הביקור, כי יש בכוונתו לבחון במסגרת עבודת הוועדה בכנסת את הנושא וציין כי אם יעלה צורך בשינוי החוק- יפעל לשם כך.

"לא תחרותיים"

גם בעבר התריעו בכירים בתע"א על קשיים שעומדים לפני החברה בבואה להתחרות בשווקים בהיותה נתונה לרגולציה של רשות החברות הממשלתיות. דברים אלה נאמרו בהקשר לתוכניות שהועלו בעבר לגבי הפרטה אפשרית של החברה.

"אם מדברים על הנפקה או על הפרטה בעתיד סביר שניתן יהיה להעלות את ערך החברה באמצעות מענקים שירחיבו את החדשנות שלה. כיום אני לא תחרותי בעולם כי אני לא מקבל את ההטבות שמקבלות חברות אחרות שנמצאות באותו השוק. ישראל היא בין המדינות היחידות בעולם, לפי דוח ה-OECD, שלא נתמכת בידי המדינה. ה-OECD מזהיר שמצב כזה, של אפליית חברות ממשלתיות ביחס לחברות פרטיות אינו מצב תקין. לא נוכל להתחרות לאורך זמן בעולם, עם ידיים קשורות", סיכם יוניאן.

בתע"א מועסקים כ-15,500 עובדים, ומהם 5,500 מהנדסים. בשנת 2013 היא מכרה בהיקף של 3.7 מיליארד דולר, ויותר מ-80% מהייצור שלה מופנים ליצוא.