משרד הכלכלה יוזם שינויים מהותיים בשעות העבודה במשק

התשלום על שעות נוספות לעובדים חזקים יחסית יעמוד על 133%, יוגבלו ימי עבודה של 12 שעות, חישוב שעות נוספות יבוצע ברמה החודשית ויצומצמו ההגבלות על משמרות לילה

משרד הכלכלה יוזם שינויים מהותיים בכל הנוגע לשעות העבודה במשק, ובמיוחד בתשלום עבור שעות נוספות.

הצוות האמון על הנושא במשרד - בראשות המשנה למנכ"ל משרד הכלכלה והממונה על התעסוקה מיכל צוק וכן היועמ"ש מיכאל אטלן - פנה לאחרונה לגופים רלוונטים כגון התאחדות התעשיינים על מנת לקבל את תגובותיהם למהלך. "הצוות מתמקד בשלב הראשון בשתי סוגיות מרכזיות שהדחיפות בהן נגזרת מן החובה לנתק הסדרים חקוקים מן ההכרזה על המצב חירום - במקרה שלנו ההיתר הכללי משנת 1973 להעסקת עובדים ארבע שעות נוספות ביום: גמישות בשעות העבודה (הגדרות, הגבלות, תגמול, עבודה במשמרות וכיו"ב) ועבודה בשכר שעתי", נכתב בפנייה. הצוות ידון בתגובות ב-28 במאי.

במוקד היוזמה ניצבת סוגיית השעות הנוספות. הצוות יוזם חישוב שעות נוספות על בסיס חודשי, כלומר אם ביום מסוים העובד עבד שעות נוספות אך ביום אחר עבד פחות שעות, יבוצע קיזוז ברמה החודשית. סך שעות העבודה בחודש לא יעלה על 244 (בהתאם למצב היום) ויוטל איסור על עבודה של 12 שעות ביום במשך יותר מ-3 ימים רצופים.

העובדים, לפי יוזמת משרד הכלכלה, יצטרכו להסכים מראש לתנאים החדשים. עבור מי שעובד במשמרות לילה, משרד הכלכלה בוחן צמצום ההגבלות ולהתיר עבודת לילה למשך שבועיים בכל חודש. משמרת לילה תיוותר על 7 שעות אך לא תיחשב כמשמרת לילה אם מחציתה תבוצע במהלך שעות היום.

באשר לתשלום עבור שעות נוספות, הצוות בוחן מעבר לשכר של 133% על כל שעה נוספת, במקום 125%-150% היום. זאת, אך ורק עבור עובדים ששכרם גבוה מרף מסוים שייקבע, במטרה להגן על עובדים חלשים יותר.

"אנחנו מנסים לאפשר יתר גמישות בהסדרי ההעסקה במשק, דבר שעולה כצורך ממעסיקים רבים, תוך איזון והמשך ההגנה על זכויות העובדים, בפרט אלה בשכר נמוך", מסרה צוק. "הפצנו את המתווה למגוון גופים - ארגוני עובדים, מעסיקים, מגזר שלישי, על מנת שיביעו עמדתם לגביו ובהתאם נגבש את ההמלצות הסופיות של הצוות".