גרוניס על הצתת רכב השופט: "נמלא את תפקידנו ללא מורא"

(עדכון) - שוב איומים על בכיר במערכת המשפט: אלמונים הציתו הלילה את מכוניתו של נסר אבו-טהה, שופט ביהמ"ש המחוזי בבאר-שבע ■ לשכת עוה"ד: להשבית מחר לשעה אחת את מערכת המשפט במחאה על הפגיעה המתמשכת

"כולנו נוסיף למלא את תפקידנו ללא מורא" - כך הצהיר הבוקר (ד') נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, בעקבות הצתת רכבו של שופט בית המשפט המחוזי בבאר-שבע, נסר אבו-טהה, הלילה סמוך לביתו ביישוב עומר.

בעקבות המקרה החמור פתחה המשטרה בחקירה, ואחד הכיוונים הנבדקים הוא שההצתה קשורה לאחד התיקים המטופלים על-ידי השופט. משטרת ישראל הודיעה כי היא מעניקה "עדיפות עליונה" לחקירת האירוע ולבירור ממצה ומהיר של העניין.

מנהל בתי המשפט, מיכאל שפיצר, וגרוניס עצמו, שוחחו עם השופט אבו-טהה ועודדו אותו. "זהו מעשה קיצוני וחמור ביותר", כתב גרוניס באיגרת פומבית לכלל השופטים והרשמים, "ואנו נעשה כל שביכולתנו לעקור על ניסיון להלך אימים על שופטים בישראל. אני מקווה שהתמונה תתבהר בקרוב ושהאחראים יובאו לדין. כמובן שננקטו פעולות להבטיח את ביטחונו של השופט".

ביולי 2002 מונה אבו-טהה לשופט בבית משפט השלום במחוז הדרום, ולאחר מכן כיהן כסגן נשיא בתי משפט השלום במחוז הדרום. לפני כשנתיים וחצי הוא קודם לשופט בבית המשפט המחוזי בבאר-שבע.

זהו אינו מקרה ההתנכלות הראשון לשופטים המתרחש השנה. בחודש פברואר רוססה כתובת גרפיטי על קיר בית משפט השלום בכפר-סבא בגנות השופטת נאווה בכור. בנובמבר 2013 אירע פיצוץ ברכבו של תובע בפרקליטות מחוז תל-אביב, שעה שהרכב חנה סמוך למשרדי הפרקליטות.

"אפס סבלנות"

שרת המשפטים ציפי לבני ובכירים נוספים בעולם המשפט גינו באופן חריף את האירוע. לבני שוחחה גם היא עם השופט אבו-טהה, שהבהיר לה בשיחתם כי לא ייתן למעשה להרתיע אותו, או את מי מחבריו למקצוע, מפני עשיית דין צדק.

"השופט אבו-טהה צודק", אמרה לבני, "אני מציעה שאף עבריין לא יחשוב שניתן להרתיע, לאיים או להשפיע על שופט בישראל. החוקים שהגשנו לכנסת במסגרת המאבק בפשיעה המאורגנת יעניקו כלים אפקטיביים לרשויות אכיפת החוק במשימתם להגן על בטחון האזרחים ועל החוק".

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, קרא למפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, "להעמיד בראש סדר העדיפויות את החקירה, להתייחס למקרה זה כפיגוע טרור כנגד הדמוקרטיה הישראלית, ולהפעיל את כל האמצעים למציאת האשמים ולמצות עמם את הדין. חייבים להעביר מסר חד, ברור וחלק של אפס סובלנות כנגד פגיעה בשופטים ואנשי חוק באשר הם".

לשכת עורכי הדין הודיעה כי "מדובר בעליית מדרגה נוספת בפשע, שבאה לידי ביטוי בניסיון פגיעה בשופטים בישראל, שתפקידם שמירה והגנה על החוק".

פורום ראשי המחוזות בלשכת עורכי הדין פנה ללבני ולגרוניס וכן ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין ולמפכ"ל המשטרה דנינו, בדרישה להשבית מחר (ה') לשעה אחת את מערכת המשפט במחאה על הפגיעה המתמשכת במערכת אכיפת החוק, המשפט והדמוקרטיה.

יו"ר מחוז תל-אביב והמרכז, עו"ד אפרים נוה, ציין כי "בתקופה האחרונה אנו עדים לפגיעה חמורה וחסרת תקנה במערכת המשפט. אלימות פיזית המופנית כנגד שופטים ועורכי דין מהווה חציית כל הקווים האדומים, ואנו, כנציגי שלטון החוק, לא יכולים לקבל התנהגות שכזו. יש להעביר מסר ברור וחד-משמעי - מדינה דמוקרטית לא תקבל פגיעה במערכת המשפט שלה, המהווה אחת מאבני-היסוד במדינה".