המיליונרים של שדות ים: כל חבר קיבוץ שווה 7-8 מיליון שקל

הקיבוץ מכר מניות אבן קיסר בכ-940 מיליון שקל ושווי החזקותיו הכולל בחברת משטחי הווארץ מוערך בכ-3 מיליארד שקל ■ מניית אבן קיסר ממשיכה להיסחר קרוב לרמת השיא שלה, לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר

כששוק ההון האמריקאי עדיין מסרב להתקרר, ומניית אבן קיסר, יצרנית משטחי הקוורץ הישראלית, עדיין נהנית מרמות שיא - לא פלא שבעל השליטה בה, קיבוץ שדות ים, רוצה להמיר חלק ממניותיו במזומן, להעשיר את קופתו ובעקיפין גם את חשבונות העו"ש של חברי הקיבוץ.

אבן קיסר, שנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר, הגישה אתמול (ד') לרשות לני"ע האמריקאית טיוטה לקראת הצעת מכר של הקיבוץ. לפי הטיוטה, הקיבוץ ימכור 5.5 מיליון מניות - ששווין הנוכחי הוא 268 מיליון דולר - וירד מהחזקה של 51% להחזקה של 35.2% (או 32.8% במקרה שתמומש אופציית ה"גרין שו"). אם האופציה הזו אכן תמומש, יוכל הקיבוץ למכור 825 אלף מניות נוספות תמורת 40.2 מיליון דולר, וכך סך הצעת המכר יגדל ל-308.2 מיליון דולר (כמיליארד שקל). הצעת המכר לא תכלול הנפקת מניות חדשות, כלומר לא יהיה בה גיוס של הון לקופת החברה עצמה.

כחתמי ההנפקה ישמשו בנקי ההשקעות ג'יי.פי מורגן, בנק אוף אמריקה-מריל לינץ', ברקליס, יו.בי.אס, קרדיט סוויס ו-Stifel.

מניית אבן קיסר נהנית, כאמור, מרמות שיא, עליהן היא שומרת כבר לא מעט זמן. המניה הונפקה לראשונה במארס 2012 לפי מחיר של 11 דולר למניה לאחר שקיבלה כתף די קרה משוק ההון האמריקאי ונאלצה לבטל הצעת מכר שתכננה לכלול בהנפקה זו. אך בהמשך השוק כבר לא נותר אדיש לתוצאותיה הכספיות של חברת הקוורץ, והמניה החלה לעשות את דרכה מעלה.

באפריל 2013 בוצעה הצעת מכר ראשונה ששירתה בעיקר את קרן טנא, בעלת המניות השנייה בגודלה בחברה, וזו מכרה במסגרתה את רוב מניותיה - בשווי 185.8 מיליון דולר לפי 23.25 דולר למניה. בהמשך, והודות לגאות בשוקי ההון, המשיכה מניית אבן קיסר לטפס עד שבמארס האחרון היא הגיעה למחיר שיא של 60.61 דולר, ששיקף לחברה שווי של 2.1 מיליארד דולר.

מאז, ולא במפתיע, התממשה המניה ואיבדה 20% מהשיא, אך מבחינת הקיבוץ, כך נראה, אלו עדיין רמות שיא ששווה לנצל אותן, ומכאן הצעת המכר.

אחד הקיבוצים העשירים בארץ

התוצאה של הצעת המכר היא שהקיבוץ יחדל להיות בעל השליטה בחברה המצליחה ביותר שלו - חברה שהפכה אותו לאחד הקיבוצים העשירים בארץ. במסגרת הצעת המכר הראשונה מכר הקיבוץ מניות תמורת 22.1 מיליון דולר, כעת כאמור הוא ימכור מניות תמורת 268 מיליון דולר, ואחרי הצעת המכר ייוותר עם מניות בשווי של 598 מיליון דולר (לא כולל מימוש אופציית ה"גרין שו"). כך (לא כולל דיבידנד שחילקה אבן קיסר לאורך חייה) - צבר הקיבוץ 888 מיליון דולר (קצת מעל 3 מיליארד שקל).

קיבוץ שדות ים הוקם לפני 77 שנה מדרום לקיסריה העתיקה (ומכאן מקור שמה של החברה, אבן קיסר). במהלך 1987 הקים את אבן קיסר, ותוך רבע מאה הפכה האחרונה למקור ההכנסה העיקרי שלו, ולמעשה למקור העושר שלו ושל 400 חבריו. רק על בסיס ההון שצבר הקיבוץ מאבן קיסר לבדה שווה כעת כל חבר קיבוץ בערך 7-8 מיליון שקל "על הנייר".

אבן קיסר סיימה את הרבעון הראשון של השנה עם הכנסות של 94.4 מיליון דולר - גידול שנתי של 24%. תפעולית רשמה החברה רווח של 17.3 מיליון דולר לעומת 13.1 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, ובשורה התחתונה היא הציגה רווח נקי של 13.3 מיליון דולר לעומת 10.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

בעקבות התוצאות של הרבעון הראשון, העלתה החברה את תחזיותיה לשנה כולה, ואלו עומדות כרגע על הכנסות של 420-430 מיליון דולר, ועל EBITDA (רווח לפני הוצאות מימון, מס, פחת והפחתות) של 108-113 מיליון דולר. לאור זאת, אבן קיסר נסחרת כרגע לפי מכפיל EBITDA של 15 בערך.

המספרים של אבן קיסר
 המספרים של אבן קיסר