כך הפך פוטנציאל צמיחה בתחום השפכים להערת "עסק חי"

בקופת חברת יעד, שניסה ירון ייני למכור בעסקת בעלי עניין, נותרו 11 אלף שקל בלבד ■ על הכוונת של ייני כעת - המזומנים של פרוטאולוג'יקס

ירון ייני / צילום: חגי אהרון
ירון ייני / צילום: חגי אהרון

קשה לעקוב אחר שטף הדיווחים ברשת החברות המסועפת של החברות שבשליטת ירון ייני, "מלך השלדים הבורסאיים". מי שבכל זאת מצליח ודאי זוכר כי בתחילת השנה ניסתה חברת גרינסטון, הנמצאת בשליטת ייני ומנוהלת על ידי מוטי מנשה, לאשר עסקת בעלי עניין שלפיה תרכוש החברה מייני את מניות השליטה בחברת יעד תמורת 21 מיליון שקל. התמורה מהעסקה יועדה להחזרת הלוואת מוכר, בהיקף של 17 מיליון שקל, שנטל ייני מידי לידר השקעות (בעלת השליטה הקודמת בגרינסטון).

העסקה, שטורפדה על ידי בעלי מניות המיעוט, שיקפה ליעד, שעוסקת בפיתוח מערכות המטפלות בהשבה וטיפול של שפכים, שווי של 45 מיליון שקל. בעוד היא הוצגה בפני בעלי המניות כחברה בעלת פוטנציאל צמיחה משמעותי, דוחות הרבעון הראשון שלה, שפורסמו בשבוע שעבר, מלמדים על הפסד של 1.1 מיליון שקל, שהעביר אותה לגירעון של 755 אלף שקל בהון ובקופתה נותרו 11 אלף שקל בלבד. היות שליעד אין מקורות מימון זמינים, צורפה לדוחות החברה הערת "עסק חי".

משטורפדה עסקת יעד החלו ייני ומנשה ליזום מהלכים פיננסיים חלופיים על מנת להחזיר את הלוואת המוכר ללידר, שמועד הפירעון שלה נדחה לשבוע הבא (8 ביוני). האחרון שבהם פורסם אתמול: בכוונת חברת צמיחה, אשר גרינסטון רכשה את השליטה בה אשתקד תמורת 34.5 מיליון שקל, לבצע מהלך חלוקת מניות של החברה הבת שלה פרוטאולוג'יקס כדיבידנד בעין, או חלוקה של המזומן שיתקבל ממכירת פרוטאולוג'יקס. בקופתה של פרוטאולוג'יקס יש מזומנים וני"ע בהיקף של כ-26 מיליון שקל.

פרוטאולוג'יקס היא חברת ביומד לשעבר, שגייסה בבורסה בת"א 35 מיליון שקל ב-2010 לפעילות בתחום פיתוח תרופות לטיפול בסרטן ואיידס. לחברה הייתה טכנולוגיה זוכת פרס נובל, הסכם שת"פ עם ענקית התרופות GSK ובעל מניות אטרקטיבי - חברת התרופות טבע, שהחזיקה 50% מהחברה טרם ההנפקה. בשנים שלאחר ההנפקה השקיעה החברה חלק קטן מאוד מכספי הגיוס בפיתוח, ולא הצליחה להתקדם במהירות שקיוותה. במקביל, טבע איבדה עניין בה על רקע שינוי שחל בהנהלת טבע.

עוד לפני ההכרזה הסופית על כישלונה במתכונת הנוכחית, הפכה פרוטאולוג'יקס יעד להשתלטות בשל קופת המזומנים ששימרה לאורך השנים. תחילה ניסה ד"ר אהרון שוורץ, יו"ר החברה דאז, למזג בין פרוטאולוג'יקס לחברה אחרת שבניהולו, ביוקנסל, כדי לממן ניסוי קליני של האחרונה, אך המשקיעים טרפדו זאת ושכנעו את טבע למכור במקום זאת את מניותיה לחברת הביומד הרב-תחומית, אקס.טי.אל.

רק לאחר שהשלימה אקס.טי.אל. את הרכישה הודיעה פרוטאולוג'יקס על ביטול תוכניות הפיתוח שלה. ההערכות בשוק היו שאקס.טי.אל תנסה לבלוע את קופת המזומנים, אולם היא דווקא הוציאה את המניות למכרז שבו זכתה צמיחה, שרכשה את השליטה בפרוטאולוג'יקס תמורת 12 מיליון שקל. כך, רוב ההון שגויס ב-2010 לטיפול בסרטן ואיידס, שכב דומם במשך ארבע שנים ויעבור כנראה בקרוב לידי ייני וחבורתו.