האם דרגי עשה היסטוריה - או שזה "מעט מדי, מאוחר מדי"?

פסגות: "מהלכים אלו בלבד אינם מספיקים לייצור צמיחה ואינפלציה וכי הם יוכלו להיות אפקטיבים רק בליווי צעדי מדיניות פיסקאלית תומכים" ■ A TRADE: "המהלך אמנם היסטורי אך מגיע מאוחר מדי ולכן יכול להיות שלא יהיה אפקטיבי"

מריו דרג`י / צלם: רויטרס
מריו דרג`י / צלם: רויטרס

הבנק המרכזי האירופי (ECB) הודיע היום (ה') על "בזוקה" חדשה בדמות הורדת הריבית לשפל חדש, הנהגת ריבית פקדונות שלילית וחבילת תמריצים פיננסים לעסקים הקטנים. לדברי אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, דראגי עונה על הציפיות, ומכין את הקרקע להרחבה כמותית.

"על רקע התחזיות המעודכנות של ה-ECB מהן עולה כי הצמיחה בגוש האירו ב-2014 תעמוד על 1.0% והאינפלציה על 0.7% בלבד, הצליח נשיא ה-ECB, מריו דראגי, לענות על ציפיות השוק והכריז על שורת צעדים שלהם שלוש מטרות: להחיות את שוק האשראי בגוש האירו, להחליש את האירו ולהימנע מדפלציה", טוען גרינפלד.

"הפחתת הריביות הייתה רק הצעד הראשון, למרות הצעד שנראה דרמטי מדובר בצעד שהוא בבחינת הכרחי אך לא מספק. לכן, בנוסף הבנק הכריז על תוכנית הלוואות ייעודית העונה לשם TLTRO מלשון TARGETED LTRO, שדומה במבנה שלה לתוכנית FUNDING FOR LENDING שננקטה בבריטניה. על פי התוכנית, הבנקים יהיו זכאים ללוות מהבנק המרכזי עד 7% מסך ההלוואות שלהם אך רק בעבור מתן כספים אלו בצורת אשראי למגזר העסקי ומשקי הבית, אך לא למשכנתאות. בנוסף, הבנק החליט להפסיק את עיקור תוכנית ה-SMP כאשר הלכה למעשה מדובר על הזרמה כמעט מיידית של 175 מיליארד יורו לשווקים דרך השוק הבין-בנקאי.

"אך דראגי לא הסתפק באמצעים אלו ופירט על תוכנית הרחבה כמותית שהבנק עובד על פרטיה ומטרתה תהיה לשפר את התמסורת המוניטארית בגוש האירו. למעשה הוא נתן למשקיעים סימן כי חבילת התמריצים המוניטארים אותה הוא הציג היום אינה הסוף וכי הנשק הכבד, כלומר הרחבה כמותית נמצא על השולחן והוא מוכן להשתמש בה אם יידרש בחודשים הקרובים. זאת ועוד, במסגרת ה-FORWARD GUIDANCE, דראגי חזר ואמר כי הריבית תישאר נמוכה באירופה לעוד זמן רב.

"לאחר ההכנה שה-ECB עשה למשקיעים במהלך השבועות האחרונים, הוא לא היה יכול להרשות לעצמו לאכזב ולהערכתנו הוא אף עלה על הציפיות המוקדמות. שוקי המניות והאג"ח באירופה הגיבו להודעה בעליות חדות והיורו נחלש ולהערכתנו, מהלכים אלו ימשיכו לתמוך בשוקי המניות באירופה בפרט ובעולם בכלל. עם זאת, יש לזכור כי מהלכים אלו בלבד אינם מספיקים לייצור צמיחה ואינפלציה וכי הם יוכלו להיות אפקטיבים רק בליווי צעדי מדיניות פיסקאלית תומכים, בפרט המשך ביצוע רפורמות בשוק העבודה והגברת התחרותיות ביבשת".

"מהלך היסטורי - אך מאוחר מדי"

"המהלך הנ"ל הוא אמנם מהלך היסטורי אך מגיע מאוחר מדי ולכן יכול להיות שלא יהיה אפקטיבי בצורה מספקת", טוענים כלכלני A TRADE. "אולם, התכניות המשלימות להורדת הריבית בדמות הזרמת הכספים הינן צעד נכון שמעורר תקווה ביחס לשיפור האווירה הכלכלית באירופה ובוודאי יאותתו לכיוון חיובי של השווקים בתקופה הקרובה".

ב-A TRADE מציינים כי "הכלכלות של מרבית מדינות אירופה מציגות חולשה מתמשכת וחלק גדול מכך הינו תוצאה ישירה של מדיניות העבר של דראגי. התיקון שהוא מבצע כעת נכון מבחינת האירופאים, השאלה המרכזית הינה האם המהלך יתרום לשיפור הפרמטרים הכלכליים באירופה. השבועות האחרונים אופיינו בשערי מטבע יציבים בעולם ולהערכתנו המהלך הנוכחי של דראגי יכניס את שוק המטבעות לטלטלה.

"אין ספק שמהלך היסטורי כזה באירופה יקל על בנק ישראל לקבל את ההחלטה להמשיך בצעדים של הורדת ריבית, דבר שיעודד את הצמיחה בישראל וישפיע על שער החליפין שהפך להיות בעיה כואבת לייצוא הישראלי".

אלדד תמיר, מנכ"ל ובעלים תמיר פישמן, אומר כי "סוף כל סוף רואים צעד משמעותי כלל אירופאי. אנו עדים לצעד משמעותי אמנם באיחור לא אלגנטי של הבנק המרכזי האירופי . חשיבות הצעד היא בעיקר ביצירת ביטחון ומנהיגות כלל אירופאית. מעין הצהרה האומרת.. ײ לא רק האמריקאים יכולים. בעוד ארה"ב נחלצה מקיפאון באמצעות צעדים דרסטיים של הבנק המרכזי, אירופה אומנם נחלצה מסיכון פיננסי, אך עדיין לא עברה לשלב צמיחה ראוי. אין ספק שזה משמעותי בכיוון הנכון. אפשר עכשיו גם להעריך כי יקל על בנק ישראל להוריד גם כאן את הריבית בחודש הבא".