צבי רבין נכנס לכלא ומערער: פסק הדין שגוי - והעונש לא סביר

היחצ"ן צבי רבין הורשע ב-48 עבירות של שימוש במידע פנים ונידון ל-30 חודשי מאסר וקנס של 600 אלף שקל - העונש החמור ביותר שנגזר בישראל על עבירות מידע פנים ■ טוען: "יוחסו לי, בטעות, עבירות מעבר לאלה שביצעתי"

צביקה רבין צבי  רבין  / צלם: תמר מצפי
צביקה רבין צבי רבין / צלם: תמר מצפי

איש יחסי הציבור וניהול קשרי המשקיעים, צביקה רבין, המנכ"ל והבעלים של משרד יחסי הציבור קוואן תקשורת, הגיש הבוקר (א') לבית המשפט העליון ערעור על פסק הדין של בית המשפט המחוזי בתל-אביב (המחלקה הכלכלית), שהרשיע אותו בשורה של עבירות שימוש במידע פנים, וגזר עליו את העונש החמור ביותר שנגזר אי-פעם בישראל על עבירות מידע פנים - 30 חודשי מאסר בפועל.

במקביל, התייצב הבוקר רבין בשירות בתי הסוהר והחל לרצות את עונש המאסר שהוטל עליו. רבין, בניגוד למורשעים רבים אחרים בתחום עבירות ניירות ערך וצווארון לבן, לא הגיש בקשה לעיכוב ביצוע גזר הדין, היות והוא אינו מערער על הרשעתו באופן כללי ועל העובדה שנשלח למאסר, אלא מערער על ההכרעות נגדו באופן חלקי. לגישתו, עליו לשאת באחריות למעשיו הפליליים (גם אם סבר בזמן אמת כי פעל כשורה), אך אין להענישו על דברים שלא ביצע, וכן אין לגזור עליו עונש החורג באופן חמור ממתחם הענישה הסביר.

רבין, המיוצג כיום בידי עורכי הדין בעז בן-צור, עודד גזית ואלירם בקל, שהחלו לייצגו לאחר תום ההליך בבית המשפט המחוזי, טוען בערעורו כי נפלה שגיאה קשה בחלק מרכזי של הכרעת הדין שנתן השופט חאלד כבוב. לטענתם, הראיות שאינן שנויות במחלוקת לימדו כי רבין לא החזיק במידע פנים בחלק מן התקופה הרלבנטית לכתב האישום, אולם בית המשפט התעלם מראיות אלה.

באשר לחומרת העונש שנגזר על רבין, טוענים עורכי דינו כי בית המשפט המחוזי החמיר את הענישה הנוהגת פי שלושה, ולכן העונש אינו סביר וחורג לחומרה מענישה קודמת ומפסיקת בית המשפט העליון, שקובעת כי החמרה בענישה תהיה הדרגתית.

כמו כן, נטען כי הענישה מתעלמת מנסיבות ביצוע העבירה, כפי שהוכחו במשפט, אשר לימדו כי רבין רכש את המניות על יסוד אמונתו בעתיד החברות, וגם כאשר הוא לא החזיק במידע פנים.

עוד נטען בערעור כי גובה הקנס שרבין נדרש לשלם - 600 אלף שקל - אינו סביר, נוכח העובדה שאין מחלוקת כי הרווח המקסימלי שהתקבל בידיו עמד על עשרות אלפי שקלים בלבד.

עונש גבוה פי שלושה

לפני כחודשיים העלה השופט כבוב, שהפך לאימת הנאשמים בעבירות ניירות ערך, את רף הענישה, והטיל על רבין כאמור את עונש המאסר הכבד ביותר שהוטל עד כה על עבירת השימוש במידע פנים: 30 חודשי מאסר בפועל, 24 חודשי מאסר על-תנאי וקנס גבוה בסך 600 אלף שקל. רבין הודיע כבר במועד זה כי יערער על חומרת העונש.

על חברו של רבין, עו"ד גיא פן, שהורשע בשימוש במידע פנים שהועבר אליו מרבין, הוטלו 15 חודשי מאסר בפועל, 12 חודשי מאסר על-תנאי וקנס גבוה במיוחד בסך 1.5 מיליון שקל.

במקרה של רבין, מדובר כאמור בעונש שהינו גבוה פי שלושה מעונש המאסר הגבוה ביותר שהוטל על שימוש במידע פנים על-ידי איש פנים, כאשר גם את הרף הקודם קבע השופט כבוב עצמו. זאת, בעניינו של סמנכ"ל השיווק והמכירות לשעבר בחברת אלספק הנדסה, אפרים קדץ, שנידון ל-10 חודשי מאסר בפועל.

כבוב נימק את שיקוליו להטלת העונש החמור על רבין, ובין היתר ציין כי "רבין מייצג את חלום הבלהות של מי שהגינותו של שוק ההון עומדת לנגד עיניו. מדובר במי שהיה איש פנים לא בתאגיד אחד אלא ברבים... לקוחותיו של רבין נתנו בו את אמונם והכניסו אותו למעגל שומרי הסוד שלהם. אלא שרבין עשה שימוש ציני במידע שנמסר לו, כדי לייצר לו ולעו"ד פן רווחים אישיים על חשבון ציבור המשקיעים".

רבין, נזכיר, הורשע ב-48 עבירות של שימוש במידע פנים של לקוחות במשרדו - החברות הציבוריות אבוג'ן, אלדין ואלווריון - לצורך ביצוע עסקאות בניירות ערך במאות אלפי שקלים. פן, שביצע עסקאות בהיקף מיליוני שקלים במניות החברות הללו על בסיס מידע הפנים שמסר לו רבין, הורשע ב-136 עבירות של שימוש במידע פנים.

רבין הודה בחלק מהעבירות שיוחסו לו, ובין היתר הודה כי ביצע את העסקאות המיוחסות לו במספר חשבונות בנק - על שמו, על שם בת זוגו מיכל סונסינו, על שם אחותה תמי גנור ועל שם חברת קוואן.

עם זאת, רבין טען כי הוא לא התכוון לעשות שימוש במידע פנים, אלא פעל משיקולים כלכליים ועל בסיס ניסיונו הרב בשוק ההון בלבד. לדבריו, טעותו הייתה בשיקול-דעתו, כאשר בחר לסחור בניירות הערך בעוד מידע פנים מצוי בידו. עוד טען כי מרבית פעילותו בניירות הערך של לקוחותיו נעשתה במועדים בהם כלל לא היה בידיו מידע פנים.

"שימוש נרחב ושיטתי"

כבוב דחה את גרסת רבין וקבע כי "רבין ניסה להתנער מאחריות למעשיו וביקש לספק הסברים בלתי הגיוניים בעליל לפעילותו בשוק ההון". באשר לעו"ד פן, נקבע כי גרסתו נמצאה "בלתי אמינה ובלתי מהימנה בעליל".

בגזר הדין ציין כבוב כי "מדובר בפרשה חסרת תקדים של שימוש במידע פנים", וכי "שימוש כה נרחב ושיטתי, על חשבון ציבור המשקיעים, דורש ענישה חמורה".

עם זאת, כבוב הוסיף כי מצא לנכון שלא למצות את הדין עם הנאשמים, ולכן "על רבין נגזרה תקופת מאסר הקצרה בחצי מהעונש שקבע המחוקק לעבירה בודדת של שימוש במידע פנים, ואילו על פן - רק מחצית מהתקופה שנגזרה על רבין".