פוצץ המו"מ למכירת סטימצקי לארלדן וקרביץ

מקורב לעסקה: הגענו למסקנה שלא נוכל לקנות את הרשת בלי התערבות ביהמ"ש ■ איריס בראל לעובדים: אם לא תהיה מכירה בקרוב, נלך להקפאת הליכים

‎‎גורלה של רשת הספרים סטימצקי קרוב להכרעה. בעוד 3 ימים, ב-20 ביוני, נדרשת הרשת לשלם לספקיה את התשלום השני בגין חודש מארס. היום (ג') כינסה מנכ"לית הרשת, איריס בראל, את עובדי המטה של סטימצקי ואמרה להם כי "אם לא תהיה מכירה בקרוב, סטימצקי תלך להקפאת הליכים".

‏‏בד-בבד, התפוצצו המגעים למכירת סטימצקי לקבוצת ארלדן-קרביץ, כאשר מקורבים לעסקה ציינו כי "הסיבה לכך היא שקרביץ וארלדן הבינו שלא יוכלו לקנות את סטימצקי בלי התערבות בית משפט".

גורמים נוספים שהוזכרו לאחרונה כמתעניינים בסטימצקי הם הוצאת "ידיעות ספרים" יחד עם חברת "משחקי יצירה", וקבוצת ‏‏‏G‏ גרופ בשליטת אשת הפרסום ג. יפית.

הבוקר, בעקבות הזרמת ההון על-ידי משקיעי קרן מרקסטון, בעלת השליטה בסטימצקי, טען גורם מטעם הרשת כי חוב סטימצקי לדויטשה בנק, בסך כ-70 מיליון שקל, סולק, וכי "אין לסטימצקי חובות לאף גורם בנקאי. קרן מרקסטון גם הסכימה שבמצב של מכירה יימחקו חובות הרשת כלפיה וכלפי חברת מגנוליה שבבעלותה".‏

‏נציין כי מלבד החובות לנושים הפיננסיים, שכאמור צפויים לרדת מסטימצקי במקרה של מכירה, חייבת הרשת 80-100 מיליון שקל לעובדיה ולספקים, שיידרשו לספוג במקרה כזה תספורת של 50% ויותר.

‏מה שעשוי לצמצם עוד יותר את רשימת המועמדים לרכישה, וגם לעכב את העסקה, היא עמדת הממונה על ההגבלים העסקיים. מקורבים לממונה הביעו היום ספק רב לגבי האפשרות שיאושר מיזוג בין סטימצקי לבין אחד המו"לים הבולטים או למתחרה פוטנציאלי של סטימצקי.

לדבריהם, "כבר עכשיו יש בשוק הספרים שתי רשתות גדולות בלבד, שאחת מהן כבר מוחזקת בידי מו"לים משמעותיים (הכוונה היא לצומת ספרים, שמוחזקת בידי ההוצאות כנרת זמורה ביתן ומודן, י' מ')".

לאור זאת, נראה שיקשה גם על "ידיעות ספרים" ו"משחקי יצירה" לרכוש את החברה. ג. יפית לא אמורה להיות מושפעת מכך אך בשוק מביעים ספק בעניין רצינותה.

"לא ברור עד כמה היא רצינית", אמר היום ל"גלובס" גורם בשוק. "ג. יפית הולכת לכל מקום שיש בו אפשרות קנייה וכותרת בעיתון".

במצב הנוכחי, לא מן הנמנע כי האופציה הסבירה ביותר בנוגע לעתידה של הרשת היא הקפאת הליכים.