ב"י: נמל פרטי אחד לא יוזיל משמעותית הטיפול בסחורות

בבנק המרכזי תומכים בהקמת שני נמלים למרות העלות הגבוהה יותר, בניגוד לעמדת האוצר

נמל אשדוד / צלם: איל יצהר
נמל אשדוד / צלם: איל יצהר

נמל פרטי גדול שייבנה בצמוד לנמל אשדוד לא יביא להוזלה משמעותית במחירי הטיפול בסחורות, כך מעריכה מחלקת המחקר בבנק ישראל.

בסקירה התקופתית על ההתפתחויות הכלכליות במשק מעריכים חוקרי הבנק כי פתיחת נמל פרטי גדול באשדוד תוזיל אמנם את התעריפים בנמל הקיים באשדוד אך בשיעור מתון. לעומת זאת, להערכתם צפוי נמל חיפה דווקא להעלות מחירים, כתוצאה מכך שיחליט לוותר על התחרות מול הנמלים באשדוד ולנצל את כוחו המונופוליסטי באזור הצפון.

הניתוח הזה מוביל את בנק למסקנה שעדיפה הקמת שני נמלים פרטיים קטנים, באשדוד ובחיפה על פני הקמת נמל אחד גדול, אף שעלויות ההקמה של נמל גדול צפויות להיות נמוכות במיליארדי שקלים מעלות הקמת שני נמלים.

"מכלול השיקולים מצביע אפוא על כך שיש יתרונות כלכליים ניכרים להחלטה להקים בשלב ראשון שני מסופים קטנים (במקום מסוף אחד גדול) ויתרונות אלה הכריעו את החיסרון - עלות ישירה גבוהה יותר", נכתב בדוח.

מסקנת בנק ישראל מנוגדת לכאורה לעמדת האוצר שסבור כי אין צורך בהקמת שני נמלים. בבנק מעדיפים אמנם הקמת נמלים קטנים מאלה שמתכננת חברת נמלי ישראל - בעלי קיבולת של 0.8 מיליון יחידות TEU כל אחד (לעומת 1.1 מיליון בתוכנית של חנ"י) אך קובעים כי קיים צורך מיידי בהקמת הנמל הראשון וכי הקמת הנמל השני צריכה להתחיל ב-2020 לכל המאוחר. הקמת נמל אורכת שש עד שמונה שנים.

בבנק ישראל מעריכים את עלות ההקמה הכוללת (כבישי גישה ועורף לוגיסטי) של כל נמל ב-5.5 עד 5.8 מיליארד שקל. "גלובס" דיווח כי במכרז להקמת הנמלים הגישה החברה הסינית צ'יינה הרבור הצעה להקים את הנמלים במחיר של כ-3.5 מיליארד שקל.