ירידה של כ-10% בלבד במכירות בתקופת "חוק הספרים"

עם זאת, ירידה חדה יותר נרשמה במכירות של ספרים חדשים ושל ספרי ביכורים

מדף ספרים / צלם: יו-טיוב
מדף ספרים / צלם: יו-טיוב

מאז ש"חוק הספרים" נכנס לתוקף בפברואר השנה, נשמעים ללא הפסקה הדיווחים הקודרים ונבואות האיוב ביחס למכירות בענף. עוד קודם שנכנס לתוקף, חזו כי תהיה ירידה חדש של כ-30% במכירות, ובחודשים האחרונים אף דווח על ירידות חדות עוד יותר. אולם הנתונים שנחשפים מעידים על מצב טוב בהרבה ביחס לכל אלה.

ל"גלובס" נודע כי בחודשים פברואר-אפריל המכירות ברשתות הספרים ירדו בכ-10% בלבד ואף פחות מזה. בצומת ספרים אף נרשמה עלייה קלה בחודשים אלה.

גורם בענף הספרים ציין כי נתונים אלה, בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, מתקבלים למרות שבינואר, רגע לפני כניסת החוק לתוקף, היה boost של מכירות.

בנוסף, בתקופה המקבילה אשתקד נכלל בחודשים אלה חג פסח, שבאופן מסורתי מתאפיין בעלייה במכירות. במאי השנה דווקא נרשמה ירידה, אבל כחלק מירידה כללית בתחום הקמעונאות.

בחלוקה ספציפית להוצאות הספרים, ניתן למצוא שונות גבוהה בנתונים שמתקבלים. בעוד שיש כאלה שמדווחות אפילו על עלייה קלה, יש שמספקות נתונים קודרים יותר, של ירידה בשיעור של קרוב ל-20% ואף יותר מזה, אבל עדיין פחות מרוב ההערכות שנשמעו בחודשים האחרונים.

ועדיין, המכירות של ספרים חדשים וכן הוצאה לאור של ספרי ביכורים הם בירידה משמעותית מאז כניסת החוק לתוקף. לפחות לגבי הספרים החדשים, האפשרות להנחה של 20% במסגרת שבוע הספר, הביאה לעלייה קטנה במכירות.

ומה לגבי כלל המכירות בשבוע הספר? גם פה הדיווחים סותרים, אם כי בכל אופן אופטימיים ביחס לרוב התחזיות. לצד ההערכות של עלייה קלה לעומת השנה שעברה, יש הטוענים גם לירידה לאחר שביומיים הראשונים נרשמה עלייה קלה.

אבי שומר, מנכ"ל צומת ספרים, אופטימי. לדבריו, "הציבור מתחיל להסתגל לאט-לאט, וגם המו"לים הבינו שלא ישרדו במחיר הישן הגבוה. לא צריך להיות פסימיים. הבעיה שנשארה היא בתחרות מול המסכים - מחשבים, טלוויזיה וסלולרים חכמים".