ג. יפית: "באנו להציל את סטימצקי, לא לחכות לפירוק"

עסקת סטימצקי נמצאת בסימן שאלה: ג. יפית דורשת מהוצאות הספרים לוותר על כ-30% לפחות מחוב הרשת אליהן, המוערך בכ-50-70 מיליון שקל ■ האינטרס של הוצאות הספרים ידיעות וכתר עשוי להיות דווקא הפוך

יפית גרינברג / צילום: תמר מצפי
יפית גרינברג / צילום: תמר מצפי

"באנו כדי להציל, לא כדי לחכות לפירוק. אנחנו לא טורפים שמחכים שאנשים ימותו כדי לעוט על הפגרים" - כך אומרת ל"גלובס" יפית גרינברג (ג. יפית), בניסיון להסביר את ההחלטה של קבוצת המשקיעים לחתום אמש (ד') על זיכרון דברים לרכישת רשת סטימצקי.

החתימה התקבלה בהפתעה בשוק לאור העובדה שסטימצקי נמצאת על סף הקפאת הליכים, כשברור שרכישת עסק לאחר הקפאת הליכים נעשית במחיר נמוך באופן דרמטי.

לדבריה, "אני משקיעה פיננסית עם ניסיון ולא בפרונט. אני באה לנסות לעזור עם כל הכלים, הכוח והידע. משקיע פיננסי נורמלי-מעורב. הנושא האתי מאוד חשוב לנו ולשותפים שלנו. לעשות כסף מהשקעה אפשר לעשות בדרכים אחרות הרבה יותר טוב. אל תשכחי שיש הרבה מאוד משפחות שמתפרנסות מזה. זו גם הסיבה שהסכמתי ללכת לערוץ 10.

"עם זאת, בסוף יש אנשים ששמים את הרגליים, והעסקים נכשלים. זה לא קורה בגלל העובדים, אלא בגלל יחסים עכורים בין השותפים - ואני לא מתכוונת לסטימצקי, אלא לערוץ 10. העסקה של ערוץ 10 הייתה סגורה, ושם הייתי אמורה להיות מעורבת. השותפים ביניהם היו חברים טובים, ונהיו יריבים ממש".

- למה לא לקנות אחרי הקפאת הליכים?

"ברור שמבחינה עסקית כדאי לחכות להקפאת הליכים. אבל ברגע שעסקה הולכת לבית המשפט, אין לאף אחד שליטה למי בית המשפט יחליט למכור, ואז העובדים מאבדים פיצויים וכל דבר אחר. החברה אולי לא הצליחה, אבל אין ספק שאנשים עבדו. אם את רוצה להציל חברה, את לא נותנת לה להגיע לפירוק. אם סטימצקי תגיע לפירוק, אני לא בטוחה שאני ארצה להיות שם".

- כמה תשקיעו?

"אני לא מתכוונת למסור פרטים על העסקה".

- יש לכם הבנות עם מרקסטון בנושאים המרכזיים?

"כן".

לדברי גרינברג, "ההשקעה לא תהיה באמצעות ג. יפית אלא באמצעות חברות אחרות שלנו. אנחנו משקיעים יחד באופן שווה. עופרה מיתר שותפה שלי כבר 20 שנה. אנחנו כמו משפחה ויחד כל הזמן. מי שמוביל את העסקה הם גידי הירש ורז שפירא, שניהם רואי חשבון במקצוע. גידי הוא יו"ר הדירקטוריון של ג. יפית. שפירא שותף במיזוגים והרכישות".

- למה דווקא סטימצקי?

"סטימצקי היא מוסד חשוב בישראל. זה דבר שהוא לנצח, תרבות שלמה ועולם מלא. יש דבר שאת נהנית מנו יותר מאשר לקרוא ספר? זה שיא השיאים".

- יש הבדל גדול בין הנאה לבין עסק שצריך בסופו של דבר להצדיק את עצמו?

"ריטייל זה התחום שלי. שם אני יודעת להביא ערך מוסף בגדול. אין הרבה אנשים עם ניסיון כמו שיש לי ברשתות שיווק. אפשר לעשות מסטימצקי רשת יפיפייה ולהפוך אותה לנכס נהדר. יש לה פוטנציאל יוצא מן הכלל. זה מותג עם אהבה. כשאנשים אומרים 'סטימצקי' יש להם חיוך על השפתיים. התחלנו בבדיקת נאותות. אנחנו משקיעים הרבה מאוד ומהלכים כאלה מאוד יקרים. מתוך 30 חברות שבודקים, יוצאת אחת ב-3 שנים".

- ארלדן וקרביץ ניהלו משא-ומתן כמה שבועות שלא הבשיל בסופו של דבר לעסקה. עם יד על הלב, עד כמה את בטוחה שהעסקה הזאת תצא אל הפועל?

"להגיד לך שבטוח? אני מקווה מאוד שזה ייצא לפועל, אבל אם נמצא עיזים מתחת לגלגלים שאנחנו לא מודעים אליהם עכשיו, אז לא תהיה עסקה".

סטימצקי למו"לים: דחיית תשלומים ותספורת של 30%

היום (ה') נחתם שבוע הספר, ויחד עמו גם 10 ימים רדופי דרמות בענף הספרים המקומי, עם החתימה על ההסכם לרכישת סטימצקי בידי קבוצת משקיעים בראשות יפית גרינברג (ג. יפית). גורמים נוספים בקבוצה זו הם כאמור עפרה מיתר, רו"ח גדעון הירש ורו"ח רז שפירא וכן בעלי הוצאת "קוראים", אבנר פחימה.

לדברי גורם בענף, המשקיעים כבר העבירו סכום ראשון בהיקף של מיליוני שקלים לתשלומי חובות.

ההסכם אמנם נחתם, אבל מהמורות גבוהות עוד ניצבות בדרך למימושו. כדי שיתממש נדרשות הסכמות מצד הספקים ובראשם המו"לים, להם חייבת הרשת 50-70 מיליון שקל.

בהקשר הזה נקראו היום מנהלי הוצאות הספרים לפגישות דחופות עם הנהלת סטימצקי. לפי ההערכות, החברה תציע להם פריסת חוב מיולי עד לסוף השנה, וכן תיגזר להם תספורת של כ-30%.

ל"גלובס" נודע כי אף שההסכם נחתם מול קבוצת המשקיעים בראשות גרינברג, יש פתח לביטולו במקרה שחלק גדול מהספקים לא יקבלו את ההצעות לפריסת החובות והתספורת ויגררו את הרשת להקפאת הליכים.

מחר (ו') אמורה הרשת להעביר למו"לים את התשלום השני עבור חודש מארס, תשלום שנדחה בשל מצב הנזילות הקשה שלה. גם לגבי סכום זה מבקשת הרשת לכלול במסגרת ההסדר לדחיית התשלומים. במסגרת המהלך, סטימצקי בניהול הרוכשים, מתכוונת לשלם את התשלומים הבאים ללא עיכוב, לפי ה"שוטף 90" המסורתי שלה מול הספקים.

מקורבים לעסקה טענו כי "גם בהוצאות הספרים מבינים שפירוק או הקפאה הם תרחישים רעים מאוד מבחינתם ועלולים להביא לתספורת גדולה בהרבה, ובהתאם יש רוח חיובית מרוב המו"לים בפגישות עם הרשת".

אותו גורם גם העריך כי לכל הוצאות הספרים יוצע הסדר חוב עם תספורת בשיעור דומה, וכן שצ'קים עם התאריכים לתשלום לפי הצעת פריסת החוב יינתנו להוצאות הספרים בימים הקרובים.

האינטרס של כתר ו"ידיעות אחרונות"

ייתכן מאוד שלפחות שתי הוצאות, כתר וידיעות, יהיו בעלות אינטרס שלא להשיב בחיוב להצעות אלה מצד סטימצקי. הסיבה לכך היא שהממונה על ההגבלים, דיויד גילה, כבר העביר יותר מוקדם השבוע מסר כי לא יסכים לכך שהן יהיו מעורבות ברכישת הרשת, בהיותן הוצאות גדולות שמתחברות לרשת הגדולה בענף, שחולשת על כ-50% מחנויות הספרים.

אם יסרבו ההוצאות להצעות פריסת החובות של סטימצקי, הן יוכלו להביא לכך שזו תגיע להקפאת הליכים, וייתכן מאוד שבבית משפט הממונה יהיה פחות בררן לגבי אפשרויות הרכישה. ואת, מאחר שירצה להימנע ממצב של פיטורים המוניים, באופן דומה למה שאירע לאחרונה במקרה של "מעריב".

אין ספק שיהיה זה הימור מצדן אם יבחרו לעשות כן. הימור שבו הן יכולות לסיים אותו מצד אחד עם השליטה ברשת - אבל מצד שני גם ללא הרשת ועם תספורת של 70%-100%.

גם מול העובדים תידרש הרשת להגיע להסכמות בנוגע לקופת פיצויי הפיטורים. קופה זו, שהייתה מלאה בתקופת ערי סטימצקי, התרוקנה בתקופת ההנהלה הנוכחית, וכרגע חסרים בה 18.5 מיליון שקל. הרוכשים מתכננים להציע למלא כ-50% ממנה, ובימים הקרובים נדע כנראה אם העובדים יסתפקו בכך.

מבחינת האחרונים, מדובר בסוגייה מאוד פרקטית, שכן לאחר המכירה צפויים מהלכים נרחבים של התייעלות, ובכלל זה קיצוץ בהנהלה, בשכר המנהלים, סגירת חנויות וגם פיטורים של עובדים.

בהודעה אתמול אמנם נמסר כי קבוצת הרוכשים ביקשה מהמנכ"לית איריס בראל, להישאר בתפקידה, אולם היא צפויה לסיים את תפקידה בחודשים הקרובים.

הבונוס של בראל ייחתך בחצי

ל"גלובס" נודע כי בראל תיאלץ גם להסתפק בכחצי מהבונוס שהיה אמור להינתן במקרה של מכירה. לדברי אחד ממנהלי ההוצאות, למרות שבחוזה העסקתה במרקסטון נקבע כי תקבל "מצנח זהב" של 2 מיליון דולר במקרה של מכירה, בראל הסכימה לוותר על חצי מהסכום. בהתאם להסכמות החדשות, הכסף ישולם בידי סטימצקי עם ערבות של מרקסטון וייפרס על פני 3 שנים.

כאמור, בתוך קבוצת המשקיעים נמנית גם הוצאת "קוראים". ההוצאה, שהוקמה ב-1996, אמנם אנונימית יחסית, תוצאה של השקעה מועטה בשיווק, אבל מבחינת מכירותיה היא ממוקמת חמישית - לאחר "ידיעות ספרים", כנרת זמורה, כתר ומודן, ויחד עם "דני ספרים", שמנהל דני פחימה, אחיו של אבנר. יהיה מעניין לראות מה יהיה מקומה אם קבוצת המשקיעים שגובשה אכן תעבור לנהל את הרשת.