ביל גרוס: אי-השוויון עלול להרוס את הקפיטליזם והכלכלה

מייסד ומנכ"ל פימקו סבור כי הגידול באי-השוויון עלול לזעזע את המערכת הפיננסית, ומציע להעלות את שכר המינימום, להטיל מס על העשירים ולנקוט בצעדים נוספים שיאזנו את ההון והעבודה

ביל גרוס / צלם: בלומברג
ביל גרוס / צלם: בלומברג

אי השוויון הכלכלי הפך לנושא חם במדינות רבות ובייחוד בארה"ב. רבים מאלה שמקבלים שכר ובונוסים גבוהים מעדיפים לעצום עיניים ומתנגדים בחריפות לשינוי המצב, אך מייסד ומנכ"ל פימקו ביל גרוס מודאג וסבור כי הגידול באי השוויון עלול לערער את המערכת הפיננסית העולמית ולשנות את הקפיטליזם לתמיד.

"זהו גורם פונדמנטלי שישפיע לא רק על כלכלת ארה"ב אלא על הכלכלה הגלובלית", אמר גרוס בראיון ל"יאהו פיננס" והוסיף כי אי השוויון עלול לזעזע את הכלכלה הגלובלית.

גרוס הסביר וטען כי העבודה וההון חייבים לחלוק בצורה שווה יותר בפירות הצמיחה הכלכלית. בדומה לכלכלן הצרפתי הנודע תומאס פיקטי, שספרו "הון במאה ה-21" הפך לרב מכר, גם גרוס טוען כי בעשורים האחרונים העובדים נהנו הרבה פחות מהצמיחה ולכן יש להעלות את השכר במטרה לצמצם את הפערים החברתיים.

גרוס ציין בדבריו כי הנרי פורד פעל בחוכמה כאשר החליט להכפיל את שכר העובדים שלו לפני 100 שנה. "פורד הבין אז, שכאשר הוא משלם לעובדים שלו בדטרויט 5 דולרים לשעה, הם רוכשים מכוניות חדשות, ואם השכר שלהם נמול מדי הם לא יוכלו להרשות לעצמם לקנות פורד".

גרוס אמר בנוסף כי יש צורך מהותי ליצור מדיניות כלכלית שתחזיר את האיזון בין ההון לעבודה והציע להעלות את שכר המינימום, להטיל מס גבוה על העשירים ולבצע צעדים נוספים. "בסופו של דבר, העובדים יצטרכו לקבל שכר הוגן עבור עבודתם אחרת הקפיטליזם לא יהיה פרודקטיבי יותר", הוא ציין.