האם ערוץ 10 יציל את עצמו ע"י הפיכתו לערוץ תוכן איכותי?

היוזמה של אנשי ערוץ 10 להקמת ערוץ אלטרנטיבי לערוץ 2 צפויה להיתקל בהתנגדות מצד כמעט כל הגורמים בענף‏ - בהם קשת, רשת והרגולטור

ערוץ 10 /צילום: Roman Shcherbakov/Shutterstock.com
ערוץ 10 /צילום: Roman Shcherbakov/Shutterstock.com

‎‎ערוץ 10 מנהל מרוץ מתיש נגד הזמן. למרות הפרסומים והטענות על משקיעים שבאים והולכים, אף אחד מהם לא נדבק כדי להישאר, וברקע נמשכות במרץ העבודות לניסוח החוק שיוציא את הזכייניות קשת ורשת מתוך ערוץ 2 לערוצים משלהן - "חוק ללא ערוץ 10" אפשר לקרוא לו.

‏בערוץ 10, כפי שחשפנו כאן אתמול (ב'), ניסחו את תוכנית "הערוץ האלטרנטיבי". מדובר ביוזמה שמתרוצצת בין העובדים להנהלה, ובאחרונה - עם החבל המתהדק סביב הצוואר, הגיעה גם לנציגיו של יוסי מימן.

‏בבסיס הרעיון, השלמה של הערוץ עם גורלו - ערוץ קטן ליד ערוץ 2 הבלתי מנוצח, שמחזיק נתח שוק של 20%-25% בלבד. בערוץ אומרים למעשה: אם לעולם נגיע אחרונים בתחרות הריצה, קצרו בעבורנו את המסלול.

במילים אחרות, אנשי ערוץ 10 טוענים כי עם נתח השוק המדובר ועם מחויבות הפקה העומדות על 284 מיליון שקל - כמו של ערוץ מרוויח ותחרותי - אי-אפשר לשרוד, ועל כן יש לקצץ משמעותית את המחויבויות. בתמורה, הערוץ יהפוך גם לערוץ שמשדר תוכן שמחזיק בנתח השוק המדובר - חדשות ודוקו, ולא ריאליטי נוצץ ודרמות יקרות. בערוץ 10 מכנים זאת "ערוץ איכות" שאמור להיות אלטרנטיבה לערוץ 2.

‏בימים האחרונים נערכו פגישות בין אנשי ערוץ 10 לבין אנשי הרשות השנייה, והיוזמה, הנמצאת רק בשלביה הראשונים, עלתה גם בפני גורמים באוצר ובמשרד התקשורת.

בערוץ נערכים לשנות את אסטרטגיית התוכן ולהפסיק להפיק ריאליטי ודרמות בהשקעה כלכלית רחבה, מתוך אמונה שלמה שרק כך יצליחו להגיע לאיזון כלכלי ולספק אלטרנטיבה לתוכן של ערוץ 2 ואולי גם סוף-סוף למשוך משקיע. ועד העובדים אף מבין שבמצב כזה יהיה צורך בגל נוסף של פיטורים - העיקר להציל את הערוץ.

‎‎שר התקשורת נחוש לא לסייע

לפתחו של מי מונחת האחריות להצלת ערוץ 10 ועובדיו? זו למעשה שאלת המפתח, שאמורה לתת את התשובה לפוטנציאל התכנותה של יוזמת "הערוץ האלטרנטיבי".

בניגוד למשברים קודמים, הפעם לא הרגולציה של המדינה היא שהורידה את הערוץ על ברכיו - רגע לפני המעבר המיוחל לרישיונות - אלא אי-יכולתם של בעלי המניות להסתדר ביניהם ועם ניהולו. המדינה סייעה לערוץ פעם אחר פעם, ושר התקשורת גלעד ארדן נחוש לא לסייע לו יותר.

במקרה זה, אם תיחלץ המדינה לעזרת ערוץ 10 - יהיה צורך בשינוי חקיקה עמוק, שיקעקע את חוק הרישיונות הקיים היום. זאת משום שהערוץ יבקש להמשיך ולהיאחז באפיק 10, אחרת לא תהיה לו כל תקומה.

‏מעבר לזה, מדובר בתפיסה מעוותת בתחרות הקיימת היום בשוק הברודקאסט - הכשרה של החוק את המצב האנומלי של ערוץ שמייצר 80% מהצפייה וההכנסות וערוץ ברודקאסט נוסף קטן, שמחזיק 20% ולא נדרש לאותן דרישות. ‏

מדובר בתפיסה המנוגדת לחלוטין לכוונתו של המחוקק - מדוע שבתחום החדשות תהיה תחרות בוערת (ואולי אף לא הוגנת לחדשות 2) - ואילו בתחום הדרמה למשל לא תהיה תחרות כלל, שכן יהיה מונופול של ערוץ מסחרי אחד?

‏ואם כבר מדברים, אז מה על שוק היצירה? האם הוא יהיה מוכן לאבד מאות מיליוני שקלים לטובת חיי הנוחות של ערוץ 10? האם מקום עבודתם של עובדי חדשות 10 יקר יותר ממקום עבודתם של עובדי ההפקה כמו "אחת, אפס, אפס" או אפילו של עובדי "הישרדות"?

‏ערוץ 10, אם כן, מבקש מהמדינה שתאפשר לו להיות ייצור כלאיים - ברודקאסט שמקבל תנאי ערוץ נישה. המדינה, מבחינתה, עשויה לסרב ולו רק מהחשש שגל דרישת ההקלות ידביק גם את רשת וקשת.

על כן, אופציה נוספת היא שבעל הבית של ערוץ 10 ייקח אחריות על פרנסת עובדיו ויעביר אותם למבנה רגולטורי אחר.

‎‎יהפוך לערוץ חדשות?

‏מנכ"ל הרשות השנייה לשעבר, מנשה סמירה, הציע למועצת הרשות השנייה כי ערוץ 10 יחדל להיות ערוץ ברודקאסט.

במצב כזה הערוץ עומד בפני 3 אפשרויות - הפיכתו ל"ערוץ החדשות הייעודי", ערוץ שהמחוקק קבע כי יש בו צורך, אולם מעולם לא המריא בשל מודל כלכלי רעוע; הפיכתו ל"ערוץ נושאי" - אחד מהערוצים הייחודיים שאמורים לעלות על שירות ה-‏DTT‏; והאפשרות השלישית - הפיכתו לערוץ חדשות בתשלום.

הרעיון של סמירה מבקש למשוח את 10 כערוץ החדשות הייעודי, ללא מכרז. גם כאן יש צורך בשינוי חקיקה. בערוץ 10 ייהנו מהקלות של ערוץ ייעודי חדש, ומהשקעה מינימלית בתוכן. אפילו בלי דרמה למראית-עין.

מן הצד השני, זניחת המעמד כערוץ ברודקאסט מסחרי רק תעורר את המוטיבציה של הרשות השנייה לייצר בכל זאת שוק של שני ערוצי ברודקאסט. כלומר חוק רשת-קשת ימשיך, וערוץ 10 יתמודד כערוץ נישה עם שני ברודקאסטים אימתניים. הדבר רק יקשה עליו כלכלית עוד יותר.

‏גם נושא הערוץ הנושאי - יצור חדש בשוק הטלוויזיה שעדיין לא נוסה - עדיין לא ברור ולא מחודד. כך או אחרת, על מנת להעלות ערוץ כזה יהיה צורך במכרז של מועצת הכבלים והלוויין. במצב כזה, הבעיות של ערוץ 10 עשויות רק להתנפח.

‎‎סקפטיות בשוק

בשוק התקשורת מתייחסים בגיחוך ליוזמה הזו של ערוץ 10. בימים הקרובים יופץ תזכיר החוק שגיבש מנכ"ל הרשות השנייה, שי באב"ד, שיצייר עולם ללא ערוץ 10, וגם הוא צפוי להיתקל בבעיות משלו. לאו דווקא מצד קשת או רשת שקובלות על ההוצאה בכפייה מתוך אפיק 22, אלא בשל חברת החדשות של ערוץ 2.

‏אם יש סיבה שבגינה מתגייסים בכנסת נגד חוק בשוק התקשורת, זו פגיעה בחברת החדשות. חיש מהר יזרמו אל הוועדות חברים מכל סיעות הבית ויזהירו מפני מכירה של חברת החדשות לאחת הזכייניות. הם יגידו שזו החלשתה ופיצולה וידרשו החזקה משותפת שלה על-ידי שני הערוצים החדשים, לאורך מספר שנים. הם גם יעניקו הקלות לטובת בנייה של חברת חדשות חדשה.

כך, היוזמה של משרד התקשורת עשויה להסתיים בדיוק במה שהיא נשבעה להילחם בו - מונופול. ‏‎‎‏