ועד עובדי חח"י: ביזיון בימ"ש נגד יו"ר רשות החשמל

מאיימים לפתוח בהליך של ביזיון בימ"ש נגד אורית פרקש-הכהן, אם לא תעצור בתוך 48 שעות הליך מקדמי במסלול להענקת רישיונות ליצרני חשמל פרטיים

אורית פרקש הכהן / צילום: תמר מצפי
אורית פרקש הכהן / צילום: תמר מצפי

ועד עובדי חברת החשמל מאיים לפתוח בהליך של ביזיון בית המשפט נגד יושבת-ראש רשות החשמל, אורית פרקש-הכהן, אם זו לא תעצור בתוך 48 שעות הליך מקדמי במסלול להענקת רישיונות ליצרני חשמל פרטיים.

כפי שנחשף ב"גלובס", רשות החשמל אישרה לשתי יצרניות חשמל פרטיות, דוראד ודליה אנרגיה, לבצע סקרי היתכנות לחיבור חשמלי עבור שתי תחנות כוח פרטיות חדשות שיהיו בעלות הספק של כ-1,500 מגוואט, שהם יותר מ-10% מיכולת ייצור החשמל של המשק.

לטענת הוועד, בכך פעלה רשות החשמל בניגוד להחלטת בית הדין האזורי לעבודה בחיפה מ-3 לאפריל, בה נקבע כי "כל גורמי המדינה יימנעו משינוי אשר משפיע או יכול להשפיע על סמכויות חברת החשמל" - וזאת עד לסיום המשא-ומתן בין המדינה לוועד העובדים וההסתדרות על רפורמה בחברת החשמל. סיכום ברוח דומה ניתן גם בדיון בעתירה שהוגשה לבג"ץ.

במכתב ששיגרה אתמול (א') ליו"רית רשות החשמל, כתבה עו"ד ארנה לין המייצגת את הוועד כי למיטב ידיעת הוועד קיימת חוות-דעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט, לפיה "עד להכרעה אחרת, כל פעולה במשק החשמל היא מנוגדת להחלטת בית הדין", ולפיכך טוענת לין כי "אין ספק שהאישור שנתנה רשות החשמל (לביצוע סקרי ההיתכנות ע"ב) מהווה הפרה בוטה וביזוי של החלטת בית הדין האזורי לעבודה ובג"ץ".

לעומת זאת, ברשות החשמל רואים באישור שניתן ליזמים מהלך טכני וראשוני, שאין בו שום התחייבות של הרשות כלפי היזמים כי יקבלו בסופו של דבר רישיון. ברשות סבורים כי קבלת עמדת הוועד משמעה שיתוק מוחלט של משק החשמל ומהלכים מרכזיים שמובילים רשויות כמו רשות ניירות ערך והממונה על ההגבלים העסקיים.

"אנחנו לא מכירים הנחיה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לסגור את רשות החשמל", אמרו ל"גלובס" גורמים הקשורים לרשות.

מכתבה של עו"ד לין עורר גם תגובות בקרב יצרני החשמל הפרטיים. מנכ"ל דליה אנרגיה, איתן מאיר, אמר בתגובה כי "במסווה של הגנה על זכויות עובדים מנסים לבלום את התחרות ולהגן על מונופול חזק ודורסני. לא ייתכן שהחלטה של בית דין אזורי לעבודה, במסגרת סכסוך שאנחנו לא צד לו, תעצור את כל משק החשמל הפרטי ותמנע קיום תחרות".

מאיר הוסיף כי "הפרשנות שנותן ועד העובדים להחלטת בית הדין, לפיה היא מונעת קיום סקר היתכנות, היא הזויה - שלא לומר בריונית".

מנכ"ל פורום יצרני החשמל הפרטי, איתי אייגס, קרא לממשלה "לעמוד איתנה אל מול מעשים אלה של הוועד ולהמשיך לחתור לפתיחת תחרות אמיתית במשק החשמל עבור אזרחי מדינת ישראל".

אייגס אמר כי "הפניות הבלתי פוסקות של ועד העובדים לבית הדין ומכתבי האיום מעורכי דינם מהווים צעד נוסף בדרך לחיסול התחרות במשק ולשמירת האחיזה המונופוליסטית על השאלטר של מדינת ישראל. נוצר מצב אבסורדי: מדינה שלמה הפכה להיות בת-ערובה של ועד העובדים של חברת החשמל, בחסות החלטות בית הדין לענייני עבודה".

מרשות החשמל נמסר בתגובה: "רשות החשמל, הרגולטור האחראי על משק החשמל בישראל, פועלת בהתאם לחובתה לפי חוק משק החשמל לקידום ופיקוח שוטפים על משק החשמל, לרווחת כלל הציבור. הרשות דוחה את הניסיון הבוטה של ועד עובדי חברת החשמל להלך אימים על גופי הממשלה, פקידיה, הציבור וכלל השחקנים במשק, תוך שימוש לא ראוי בבתי הדין לעבודה ללא כל הצדקה.

"ברי לכל כי סקר היתכנות ראשוני, שהוא במהותו בדיקת היתכנות מקדמית לחיבור לרשת החשמל, הינו הליך טכני בלבד שאין בו כדי לחייב את הרשות או המדינה בדבר, והוא שירות אותו על החברה לתת לגופים השונים. הטענה כי אישור ביצוע סקר כאמור הוא בזיון בית המשפט היא חסרת יסוד. עמדה זו של הרשות אף זוכה לגיבוי מלא ממשרד המשפטים. רשות החשמל תמשיך לפעול לטובת הציבור בהתאם לחובותיה בדין".