"אני בהחלט מאמין שנגיע לנכסים בהיקף של חצי מיליארד ד'"

תעודת הסל המאפשרת להשקיע בחברות ישראליות ללא קשר לבורסה שבה הן נסחרות מסכמת שנה

הירידה בפעילותם של המשקיעים הזרים היא אחד מהגורמים המשמעותיים שהביאו לירידה במחזורי המסחר בבורסה בתל אביב בשנים האחרונות.

לפני כשנה הושקה בארה"ב תעודת סל ייחודית, המאפשרת לרכוש בקלות יחסית חשיפה לחברות ישראליות.

התעודה עוררה תקווה כי הוא תוכל לרכז עניין בקרב המשקיעים הזרים, ולשפר במשהו את המחזורים בבורסה המקומית. כשנה לאחר שהתעודה יצאה לדרך, הגיע הזמן לבחון כיצד היא עומדת ביחס לציפיות שהיו ממנה בעת השקתה.

התעודה של חברת BlueStar Indexes, שבראשה עומד סטיבן שונפלד, עוקבת אחרי מדד בשם BIGI , שאותו היא יצרה לפני כמה שנים. ייחודו של המדד הזה, ובהתאם לכך גם של התעודה שעוקבת אחריו, הוא שאינו עוקב אחר מדד המעו"ף או מדד אחר הנסחר בבורסה בתל אביב, אלא מורכב מכלל החברות הישראליות המובילות, ללא קשר לבורסה שבה הן נסחרות.

תעודת הסל (ETF) שעוקבת אחרי המדד הזה הושקה, כאמור, ביוני אשתקד, והיא נסחרת תחת הסימול ISRA, במסגרת מותג המדינות הבינלאומיות Market Vectors של חברת Van Eck, חברת תעודות הסל החמישית בגודלה בארה"ב.

התעודה החלה את דרכה עם נכסים בהיקף של 10 מיליון דולר, ועם צאתה לדרך אמר שונפלד בריאיון ל"גלובס" כי "הפוטנציאל של המוצר הוא גבוה מאוד, ואנחנו מקווים שבתוך שנה התעודה תנהל 100 מיליון דולר, ותוך חמש שנים נגיע לחצי מיליארד דולר".

היעד שנקבע היה גבוה מדי

בדיעבד היעד שהציב שונפלד התגלה כגבוה למדי, והיום, שנה לאחר ההשקה, מרכזת התעודה נכסים בהיקף כספי של 47 מיליון דולר, ומחזור המסחר היומי הממוצע בה נאמד בכ-9,500 מניות (כ-300 אלף דולר).

אתה מאוכזב מכך שלא הצלחתם להגיע ליעד שאליו שאפתם?

"מובן שהיינו מעדיפים שהתעודה תרכז כספים בהיקף של 100 מיליון דולר ויותר, אבל גם אני באופן אישי, וגם השותפים האסטרטגיים שלנו - Market Vectors והפדרציה היהודית של מיאמי - די גאים בהישגים שאליהם הגענו", אומר שונפלד.

לדבריו, "אנחנו במיוחד שמחים שעשר קהילות יהודיות מימשו את ההתחייבויות שלהן להשקיע חלק מהפורטפוליו שלהם ב-ETF, ויש עוד גופים נוספים שנמצאים בתהליך בחינה של מדד BIGI, ושל חשיפה דרכו לחברות ישראליות באמצעות השקעה ב-ISRA".

אתה מאמין שתצליחו להגיע להיקף נכסים של חצי מיליארד דולר?

"דעתי נשארה חיובית באשר לצמיחה הפוטנציאלית בהיקף הנכסים של ISRA בשנה השנייה לפעילות.

"נכתבו מספר מאמרים בארה"ב על התעודה והמסר מתפשט הלאה. אני בהחלט מאמין שהמטרה שלי להגיע לנכסים בהיקף של חצי מיליארד דולר בשנה החמישית היא בת-השגה", עונה שונפלד.

ארה"ב, לונדון, ישראל וגם פולין

בנושא אחר הצליחה ISRA לרשום הצלחה: בשנה שחלפה מאז השקתה טיפסה תעודת הסל בכ-25%, בעוד שתעודת הסל הנוספת שנסחרת בארה"ב ומשקיעה בחברות ישראליות, iShares MSCI Isral (סימול EIS), רשמה באותה התקופה תשואה של 21%, ומדד ת"א 100 טיפס ב-19% בלבד.

החברה בעלת המשקל הגבוה במדד היא טבע, שמהווה 12.6% מהמדד, קרוב למשקל המקסימלי שאליו יכולה חברה במדד להגיע.

מבחינת חלוקה לסקטורים, הסקטורים הבולטים במדד הם מחשוב וטכנולוגיה, שמשקלם מגיע לכ-26% מהמדד, מה שגם מסביר את התשואה העודפת ביחס למדדים אחרים, על רקע העלייה במדד נאסד"ק, שטיפס בכ-30% בשנה האחרונה.

סקטור התרופות מהווה כ-29% מהמדד וסקטור הפיננסים, המורכב מהבנקים וחברות הביטוח, מהווה כ-14% מהמדד.

כשהושקה התעודה, נכללו בה 93 חברות ישראליות, הנסחרות בבורסות ארה"ב, ישראל, לונדון ופולין. בשבוע שעבר נערך העדכון החצי-שנתי של המדד, שבמסגרתו הצטרפו אליו 14 חברות נוספות, לעומת שתיים שיצאו ממנו, וכיום הוא מורכב מ-114 חברות.

בין החברות שהצטרפו למדד בעדכון הנוכחי ניתן למצוא חברות ישראליות שהונפקו בחו"ל לאחרונה, ובהן סייפצ'ארג' (SafeCharge) שהונפקה בלונדון, וכן ורוניס, אנזימוטק, בורדרפרי (Borderfree) ולומניס, שהונפקו בנאסד"ק.

ישרא
 ישרא