הקלות בגביית חובות מס רכוש

ארבע הנחיות חדשות של רשות המסים שכדאי לתת עליהן את הדעת

בשנת 2012 פרסם היועץ המשפטי לממשלה הנחיות שמטרתן לקבוע כללים בדבר אופן הפעלת שיקול הדעת על ידי הרשויות בעת ביצוע הליכי גבייה של חובות על פי פקודת המיסים (גבייה). בין החובות אליהם מתייחסות ההנחיות נכללים גם חובות מס הכנסה, מס שבח ומס רכוש. ההנחיות נועדו למנוע את השתהות הרשויות בגביית חובות במשך שנים רבות ונקיטת הליכי גבייה בפעם הראשונה זמן רב לאחר היווצרות החוב, דבר אשר הביא להצטברות חובות בסכומים גבוהים ביותר והיקשה על בעלי החוב להתמודד עם הטענות כנגד קיומו של החוב.

בעניין מס רכוש נזכיר, כי החל מיום 1.1.2000 הופחת שיעור מס הרכוש ל-0%, אך עדיין קיימים חובות מס רכוש שנצברו עד לשנה זו ואשר טרם הוסדרו. אי הסדרת החובות יוצרת בעיה בעת מכירת הנכסים בגינם הצטבר החוב, שכן בשל קיומו של החוב לא ניתן לקבל אישור ללשכת רישום המקרקעין ולהעברת הנכס על שם הרוכש.

אל רשות המיסים הגיעו פניות רבות בעניין זה, כאשר התלונה המרכזית היתה כי קיומם של חובות מס רכוש מעכב ביצוע הליכים תכנוניים ועקב כך גם מכירה של קרקעות. לנוכח כל הניסיונות שנעשו בשנים האחרונות לקידום הליכי חקיקה אשר יעוררו את שוק הנדל"ן ויגבירו את ההיצע בשוק זה, החליטה רשות המיסים להירתם גם בנושא חובות מס הרכוש ולהכריז על מבצע לעידוד תשלומי חובות מס רכוש אשר רובצים על קרקעות ברחבי הארץ.

בחודש מאי האחרון פרסמה רשות המיסים הנחיות בנושא הקלות לשנת 2014 בגביית חובות מס רכוש. בהתאם אלו להנחיות אלו נקבע כי המבצע יחול על כל חייבי מס רכוש, פרט למקרים הבאים: חובות הנמצאים בהליכי ערר או ערעור או לאחר הליכים אלו; חובות בעסקאות שהועברו להליכי מכירה על ידי כונסי נכסים מטעם רשות המיסים; וחובות בתיקים הנמצאים בהליכי פירוק, כינוס או פשיטת רגל. חייבים במקרים אלה יוכלו לקבל את ההקלות רק באישור וועדת חריגים שתנוהל על ידי רשות המיסים.

לכל יתר החייבים שלגביהם חל המבצע נשלח מכתב על ידי רשות המיסים ביום 11.5.2014 המעדכן בדבר קיומו של המבצע.

ההקלות המוענקות במסגרת המבצע הן כדלקמן:

ראשית, תקופת תחולתו של המבצע היא מיום פרסום המבצע (7.5.2014) ועד ליום 31.12.2014.

  1. ההקלות מחולקות לשתי תקופות. התקופה הראשונה נוגעת לחייבים אשר יסדירו את חובותיהם עד ליום 31.7.2014. ההקלות המוענקות לחייבים אלו הן תשלום קרן חוב המס בתוספת 15% ריבית. התקופה השנייה נוגעת לחייבים אשר יסדירו את חובותיהם מיום 1.8.2014 ועד ליום 31.12.2014. חייבים אלו ישלמו את סכום קרן חוב המס בתוספת 15% ריבית, כאשר סכום זה (כולל הריבית) יישא הפרשי הצמדה וריבית מיום 1.8.2014 ועד ליום התשלום.
  2. לאחר שהחייבים שישלמו את חובם בשתי התקופות הנ"ל ייפרעו את כל חובותיהם, תבוטל יתרת הפרשי ההצמדה, הריבית והקנסות שנצברה בגין קרן החוב עד ליום התשלום.
  3. מתן ההקלות הנ"ל יהיה כפוף להסכמת החייב לכך שמדובר בתשלום סופי. ההקלות לא יינתנו לחייב אשר שילם תחת מחאה ויש בכוונתו לערער על החוב.
  4. חייב אשר לא יסדיר את חובו בשתי התקופות אשר צוינו לעיל יוכל להגיש בקשה בכתב בעניין זה ובקשתו תישקל על פי הקריטריונים הרגילים ותהיה כפופה לשיקול הדעת של הרשות והיא לא תהיה מחויבת להעניק הקלות כלשהן.

מומלץ להקדיש תשומת לב להנחיות הרשות, במיוחד במקרים בהם מדובר בחוב ישן שיהיה קשה לערער עליו.