עיריית כפר-סבא יוזמת חיזוק 12 מבנים במסגרת תמ"א 38

תוסיף 170 דירות ל-256 הדירות הישנות בשכונת גבעת אשכול שבמזרח העיר ■ ראש העיר, יהודה בן-חמו: "הדירות יימכרו לזכאים לפי הקריטריונים של משרד השיכון"

תמ"א 38, התוכנית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה בתמורה לתוספת דירות, מתחילה לצבור תאוצה בשנים האחרונות, אולם מקומות רבים בארץ עדיין לא נכנסו למעגל הביקוש. לצד ערי הפריפריה, שם ההיתכנות הכלכלית של התוכנית שואפת לאפס, גם שכונות חלשות בערי המרכז אינן מהוות אטרקציה ליזמים, שמעדיפים להתמקד במרכז העיר או במעגל הביקוש הראשון.

בימים אלו החליטה עיריית כפר סבא לנסות ולקדם בעצמה את חיזוק המבנים הישנים,לקחת על עצמה את תפקיד היזם ולקדם בעצמה פרויקטים במסגרת תמ"א 38 במזרח העיר.

כך, בשבועות האחרונים נכנסה החברה הכלכלית של העירייה לעבודת תכנון והחתמת דיירים ב-12 בנייני מגורים ישנים בשכונת גבעת אשכול שבמזרח העיר. על פי המתווה שהעירייה מקדמת, תקדם החברה הכלכלית את כל השלבים המוקדמים של הפרויקט החל מהתכנון דרך החתמת הדיירים וכלה בהוצאת היתרי הבנייה לכל בניין, ובמקביל תפרסם מכרזי ביצוע לקבלנים לבנייה. על פי התוכנית מדובר בפרויקט תמ"א 38 של תוספת בנייה על הקיים ולא של הריסה ובנייה ובסך-הכול מדובר על תוספת של 170 דירות חדשות לבניינים הקיימים הכוללים היום 256 דירות ישנות.

"אנחנו רוצים לקדם פרויקט במקום שההיתכנות הכלכלית אינה ודאית", אומר ראש עיריית כפר סבא יהודה בן חמו, בשיחה עם "גלובס". "מדובר בשכונה ותיקה, משנות ה-50, וביצוע תמ"א 38 בשכונה זו הוא פרויקט חברתי יותר מהכול".

לתושבים בלבד

את ההשקעה של העירייה בפרויקט מתכנן ראש העיר למקסם באמצעות מכירת הדירות החדשות שייבנו לתושבי העיר בלבד. על פי התוכנית של העירייה, הדירות החדשות שייבנו במסגרת הפרויקט יימכרו אך ורק לתושבי העיר, על פי הקריטריונים לזכאות לדיור שקבע משרד השיכון. הקבלנים שיזכו במכרז לבניית הפרויקטים יפעלו על פי הנחיות החברה הכלכלית.

"העירייה היא זו שתקבע את המפרט ותנהל את הפרויקט", ממשיך בן חמו, "והדירות יימכרו למי שיימצא זכאי במחירים שבין 1.2 מיליון שקל ל-1.35 מיליון שקל. אנחנו חוסכים כאן בעצם את הרווח היזמי ומכאן תיגזר ההנחה".

על פי נתוני העירייה, עד היום חתמו כבר למעלה מ-80% מבעלי הדירות בחמישה מתוך 12 בניינים, ועל פי התכנון תוך 5 חודשים יוצאו היתרי בנייה לבניינים החתומים ותתחיל הבנייה בפועל לאחר שייבחרו קבלנים. מלבד חיזוק המבנים בפני רעידות אדמה, בעלי הדירות הקיימות במתחם צפויים לקבל תוספת לדירה הקיימת בהיקף 25 מ"ר, שכוללים ממ"ד, מחסן ומרפסת. בכל הבניינים תותקן מעלית ויימצאו פתרונות חניה לכל הדיירים.

היוזמה נמצאת אמנם בשלבים ראשוניים, ויש להמשיך ולעקוב אחר התקדמותה, אך נציין כי זו הפעם הראשונה שעירייה נכנסת לנעלי היזם ומקדמת בעצמה פרויקט לחיזוק מבנים. האם מדובר בסנונית ראשונה שתבשר על פרויקטים נוספים במקומות אחרים? אין לדעת. אולם כפי שעיריית תל אביב למשל לא המתינה לממשלה ביצירת דיור בר-השגה ובנתה פרויקט אחד כזה בעצמה, ועיריית כפר סבא נכנסת עכשיו בעצמה לתחום תמ"א 38, ייתכן שזה הפתרון היחידי לקידום פתרונות מסוג אלו היכן שהשוק החופשי לא עושה זאת.