גם שפילברג לא יעזור לכם

קורות חיים בווידיאו לא יביאו לכם עבודה, גם אם סטיבן בכבודו יביים

קריירה ראיון עבודה / צילום: thinkstock
קריירה ראיון עבודה / צילום: thinkstock

אלא אם אתם חושקים בקריירת דוגמנות, משחק או קריינות, קורות חיים בווידיאו לא יעזרו לכם למצוא עבודה, להיפך. הפטנט המטופש הזה הוא עוד משאבת כסף שהמציאה תעשיית קורות-החיים, תעשייה מיותרת ונצלנית שמביאה תועלת אך ורק לעוסקים בה.

כבר כתבתי רבות על חשיבותם של קורות-חיים ועל תפקידם האסטרטגי בניהול קריירה, אבל לצערי עבור מרביתכם טיפול "מקצועי" בקורות החיים לא ישנה דבר לקריירה, בטח שלא לסיכויים למצוא עבודה או תפקיד טוב יותר. תזרקו כסף על כל מיני יצרני קורות חיים - מודפסים, מעוצבים, מצולמים או מומחזים - אבל עבודה זה לא יביא לכם, גם לא ראיון עבודה.

הבעיה בחיים, לא בקורות החיים

מדוע? כי אצל רוב האנשים הבעיה היא לא במסמך קורות החיים אלא בחיים עצמם, בקריירה. הם לא מגיעים לראיונות הרצויים לא משום שהמסמך דפוק, כתוב לא טוב, מעוצב רע או בלתי דיגיטלי אלא משום שהתדמית המקצועית שלהם דפוקה. כי עבדו בחברות לא טובות/עלומות, כי דילגו בין יותר מדי תפקידים / ארגונים / תחומים, כי רכשו השכלה נחותה וכו', או לחילופין משום שהם מנסים להתקבל לתפקידים לא רלוונטיים לניסיון שלהם.

לכל אלה לא יעזור גם אם שלמה המלך יכתוב להם קורות-חיים, טריני וסוזנה יפנפנו אותם לראיון, וסטיבן שפילברג בכבודו ובעצמו יביים להם וידיאו-רזומה. בטח שלא יעזרו להם כל יצרני קורות החיים, שחלקם הגדול עוסקים במלאכה הזו רק כי לא הצליחו למצוא עבודה טובה יותר.

לעומתם יש שאוחזים במסמך בינוני ומטה אבל למרות זאת אין כל צורך לגעת בו - הוא מספיק טוב להביא לכל ראיון שמסמך מעולה היה מביא (ותאמינו לי שאני יודעת מה זה מסמך מעולה). אבל גם הם זורקים כסף על שרלטנים שמספרים להם שהמסמך גרוע, שהם חייבים וידאו רזומה, שרק ככה יצליחו למצוא עבודה, אחרת הילדים יגוועו ברעב.

מי בכל זאת צריך טיפול מקצועי בקורות החיים? בעיקר מנהלים בדרגי ביניים ומעלה שקורות החיים שלהם כתובים במתכונת של עובד ולא של מנהל, עם מיצוב בהתאם. עבורם עשוי מסמך מקצועי לעשות את ההבדל - להביא אותם לראיון שלא היו מגיעים בלעדיו - רק ש-99.9% מיצרני קורות החיים לא מבדילים בין השניים. אין להם מושג מה זה קורות חיים של מנהל, הם לא יזהו אחד כזה גם אם ייפול להם על הראש.

מה כל כך גרוע בווידיאו רזומה

בואו נדמיין מגייס שצריך לאייש משרות רבות בו זמנית. הוא יושב בחדרו ומתחיל לסנן מאות רבות של מסמכי קורות חיים, כשלפתע נפתח וידיאו ששלח מועמד משוכלל. "שלום קוראים לי מנשה גאון-הדור. אני בעל תואר ראשון במדעי החברה מאוניברסיטת יוקנעם-עלית ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ביר-זית. יש לי ניסיון של שבע וחצי שנים כמנהל רכש.

ארבע וחצי שנים כמנהל רכש בכיר בחברת צ'רלי ובנותיו שמשווקת מערכות לסינון בוץ, שלוש שנים כמנהל רכש בחברת הזרנוק שמתמחה במערכות לשטיפת כלים חד פעמיים. קודם לכן עבדתי שנתיים וחצי כקניין בחברת השפיץ שמתמחה בייצור גלגלי שיניים לתעשיית הצעצועים, ועוד שנה וחצי כעוזר קניין באותה החברה.........".

בשלב הזה - 37 שניות אחרי ששובר הקופות החל - המגייס כבר מעולף משעמום והוא עדין לא נחשף לעשירית מהמידע הדרוש להחלטה - היקפי רכש, קטגוריות רכש ותחומי התמחות, החיסכון שהביא בקטגוריות המרכזיות, התרומה לרווח וכו', מידע שכדי להעבירו בווידיאו נדרש סרטון באורך 4-5 דקות מינימום.

אף מגייס לא מסוגל לשבת מול סאגה שכזאת, לכן רבים מהסרטונים הללו הם בני כדקה - דקה ארוכה, משמימה וחסרת ערך שאף מגייס לא שורד אותה, דקה מבוזבזת שבמהלכה הוא כבר היה מסנן בהצלחה 10 אנשים, תוך דילוג לאינפורמציה הרלוונטית שמעניינת אותו בתוך כל מסמך.

עדיף לשלוח עם הצבי

וידיאו רזומה לא אפקטיבי גם כנלווה למסמך קורות חיים קלאסי, משום שהסינון מתבצע לפי הקריירה ולא לפי האדם. כלומר, אם הקריירה שלך (הרקורד המקצועי) לא עברה את הסינון בשלב המסמך אף מגייס שפוי לא יטרח לנבור בווידיאו רק כדי לגלות האם 'הבלתי מתאים לתפקיד' הוא לפחות כריזמטי או גם מכוער. מאידך, אם המסמך צלח את הסינון למה צריך וידיאו? הוא רק יכול להזיק.

ולמי שעוד לא הבין את גודל הטמטום, נזכיר שמרבית האנשים (כולל אני) יישבו מול המצלמה בפרצוף קפוא, משל אקדח 9 מ"מ מכוון להם בין העיניים, חנוטים בבגד ייצוגי עם חיוך מאולץ, ו-י-ד-ק-ל-מ-ו. כמה טוב הם יכולים לצאת בסרטון כזה. שלא לדבר על סרטוני 'רמבו סטייל', סיפור אהבה, 007 דומיהם, שממצבים את בעליהם כמטורפים של השכונה.

כבר עדיף לשלוח מסמך קורות חיים מסמורטט בדואר ישראל, סיכוי גדול יותר שתגיעו לראיון עבודה.

הכותבת היא יועצת קריירה. לתגובות: orna@rudi-cm.com